Wouter Hoeffnagel - 27 november 2020

Britse toezichthouder krijgt nieuwe divisie specifiek voor Facebook en Google

Britse toezichthouder krijgt nieuwe divisie specifiek voor Facebook en Google image

De Britse toezichthouder Competition and Markets Authority krijgt een nieuwe divisie genaamd Digital Markets Unit die zich specifiek gaat richten op Facebook en Google. De divisie moet in de gaten gaan houden of deze techgiganten kleinere concurrenten benadelen.

De CMA stelt dat Facebook en Google in 2019 zo'n 80% van hun omzet realiseerde via digitale advertenties. Deze omvang leidt tot zorgen. De nieuwe afdeling is bedoeld om deze zorgen weg te nemen en de manier waarop de bedrijven concurreren met kleinere spelers nauwlettend te monitoren.

Transparantie

De Britse overheid wil dat bedrijven transparanter zijn over het gebruik van klantgegevens. Ook moeten zij klanten de keuze geven om gepersonaliseerde advertenties te ontvangen. De bedrijven mogen het niet voor klanten moeilijker maken concurrerende platformen te gebruiken.

Facebook en Google hebben bij de aankondiging van de DMU in juli al toegezegd te zullen samenwerken met de nieuwe afdeling van de CMA. De nieuwe divisie moet vanaf april 2021 operationeel zijn.