Orange: digitale waarde uit data journey halen

Robert Dortmans, Orange

Orange: digitale waarde uit data journey halen

Frank Baggermans, Orange

01-12-2020 | door: Martijn Kregting

Orange: digitale waarde uit data journey halen

In visieplan Engage2025 van Orange Group is een groeiende rol voor de zakelijke tak Orange Business Services ingeruimd. Daarbij ligt de focus steeds meer op end-to-end oplossingen voor wat Frank Baggermans, MD Orange Business Services Benelux, de ‘data value chain’ ofwel digitale waardeketen noemt: van transport en opslag tot security en data analytics. Deze digitale meerwaarde wil Orange BS de komende jaren beschikbaar maken voor andere marktsegmenten, met vaak dezelfde digitale behoeften, maar minder IT-slagkracht dan de grootzakelijke markt.

Begin 2020 zette Orange Groep zijn nieuwe visie en strategie Engage2025 in de markt, met een groeiende rol voor de zakelijke tak. Momenteel is ongeveer twee derde van de groepsomzet consumentengerelateerd en een derde B2B. Dat aandeel verschuift de komende jaren steeds verder van de netwerkoorsprong naar de digitale dienstverlenerskant.

“Je zag al in de vijf jaar, sinds ons vorige ‘vijfjarenplan’ Essentials 2020, een steeds prominenter rol voor de B2B-tak”, vertelt Frank Baggermans. “Investeringen die eerst vooral naar de consumententak gingen, zoals voor 4G-, schoven op naar B2B. Engage 2025 borduurt hierop voort. Naast Orange Money en Orange Middle East & Africa is Orange Business Services nu de derde groeipijler van de groep.”

Vier groeidrijvers
Orange heeft in deze optiek één kernactiviteit (networking & voice) als basis en vier groeidrijvers: digital & data; smart mobility solutions; Orange Cyber Defense; Orange Cloud for business. Op alle vier de punten wil Orange leidende posities ontwikkelen om organisaties meer end-to-end oplossingen te bieden.

Baggermans noemt dit een logisch gevolg van het steeds verder samenkomen van telecom en IT. “We hebben een sterke operatorbasis met mensen en netwerken in 220 landen. Dat is de basis waarop we een end-to-end digitale waardeketen willen ontwikkelen voor organisaties, met de data journey als basis.”

Want, stelt Baggermans, die digitale waardeketen draait uiteindelijk allemaal om data. Netwerk- en IT-infrastructuur faciliteren de reis van data van begin- tot eindpunt. Dat begint met data genereren en verzamelen. Dan komt het transport, de opslag (store & compute), waarde uit data halen (‘analyze’) en deze waarde delen (‘share’) en end-to-end beschermen (‘protect’).

Digitale waardeketen
In totaal zijn er zes hoofdthema’s rond de digitale waardeketen waar Orange de afgelopen jaren veel in heeft geïnvesteerd, ook in de Benelux. “We waren al leidend op het gebied van transport en collect”, schetst Baggermans. “Door overnames van Basefarm en Login zijn we een zeer belangrijke en relevante speler geworden in store & compute. Met de aankoop van Business & Decision zijn we sterk op het gebied van ‘analyse’. De overnames van SecureLink en Secure Data maken ons tot een leidende Europese speler op het gebied van cybersecurity.”

De overgenomen bedrijven hebben ook een belangrijke footprint in de Benelux. Zo is SecureLink groot in Nederland en België en Business & Decision in de hele Benelux. Login is van oorsprong een Nederlands bedrijf en Basefarm heeft ook een entiteit in Nederland. Baggermans: “We kunnen dus organisaties in deze regio direct bedienen op alle zes de aspecten van de datareis. En hoewel Orange Business Services meer gericht is op grote organisaties, kunnen we met deze dochters ook het mkb en groot-nationaal gaan bedienen.”

Toen Orange Business Services begon met de ‘data journey’ was zo’n 12-13 procent van de zakelijke omzet IT- en services gerelateerd. Dat is nu 37 procent. Het doel van Engage2025 is om in 2025 zo’n 60 procent van de groepsomzet uit digital services te halen en 40 procent uit core-activiteiten. Alle domeinen van de data journey laten al een groei met dubbele cijfers zien, benadrukt Baggermans.

Groeiende relevantie
De relevantie van de zakelijke dienstverlener voor eindgebruikers groeit nu Orange Business Services een groter deel van de data journey kan invullen. Een voorbeeld is een recente overeenkomst met Akzo Nobel, die past in de strategie van dat bedrijf om met een beperkt aantal strategische IT-leveranciers te werken. “Wij hebben een rol in de transformatie van de netwerkinfrastructuur naar SD-WAN en SD-LAN, inclusief E2E cybersecurity, maar ook in het digital services deel, zoals analytics”, schetst Baggermans. “We leveren dus een groter deel van de digitale-waardeketen.”

Het is ook de bedoeling dat er in het ecosysteem van partners, dat een organisatie bedient zoals HCL, TCS en Atos als strategische partners van Akzo Nobel, meer samengewerkt wordt om te innoveren. Baggermans: “Dat noemen we een co-innovation platform, waarmee we ons idee van waardecreatie in de praktijk willen brengen.”

Verbrede focus
Robert Dortmans (MD Business & Decision Nederland), is druk bezig met de uitvoering van de nieuwe focus van Orange Business Services, samen met de andere managers en directors in de Benelux. In het Benelux management-team geven zij invulling aan de go-to-market strategie voor de zakelijke markt.

Dortmans stelt dat door de exponentiële groei van de hoeveelheid data de datareis steeds belangrijker wordt. “Waar traditioneel vooral in ERP- en CRM-systemen die data werd genereerd en vastgelegd, komt het nu overal vandaan. Via traditionele gestructureerde data bronnen zoals ERP en CRM én streaming data van bijvoorbeeld IoT-devices zoals sensors, via industriële apparatuur en non-structured data van bijvoorbeeld social media. Elk bedrijf – zeker in deze coronatijd - is een datagedreven bedrijf.”

Verwachtingen in praktijk brengen

Nu wordt data volgens Dortmans echter vaak nog genereerd, getransporteerd en opgeslagen, in de verwachting dat er waarde mee gecreëerd kan worden: door meer business te genereren (onder meer door je klant beter te bedienen) of efficiënter te werken. “Wij helpen deze verwachting in de praktijk te brengen, met onder meer tools voor data-analyse. Door beter in te spelen op klantbehoeften, genereer je nog meer data die weer dezelfde reis zal nemen. Eerst legde je alleen een transactie vast, nu ook de weg ernaartoe. Zo kun je ook beter je processen en marketing sturen.”

Orange heeft hiervoor naast generalisten ook sectorspecialisten in huis. Denk aan de financiële sector en retailers met grote aantallen klanten die ze meer op maat willen bedienen, op het juiste moment de juiste relevante aanbieding doen. In industrie heb je weer andere behoeften, zoals efficiëntere productie en logistieke processen. Overheid en zorg hebben ook weer andere behoeften. Dortmans: “Wat organisaties met die data willen doen, loopt uiteen. Maar de onderliggende uitdaging is overal gelijk: meer waarde halen uit een toenemende berg data.”

Omdat er ondanks veel gelijke uitdagingen ook specifieke behoeften blijven per sector, soms zelfs per bedrijf, is het volgens Dortmans ook belangrijk om bij elke use case opnieuw samen met de klant de diepte in te gaan. “Ook zie je ook als gevolg van de coronacrisis nieuwe behoeften ontstaan, zoals meer noodzaak van voorspellende analyses. Niemand heeft ervaring met de impact en gevolgen van de coronacrisis. Dan is het belangrijk om daar met behulp van geavanceerde data-analyses en machine learning snel op in te kunnen spelen, om bijvoorbeeld forecasting modellen te optimaliseren.”

Van groot tot klein

De zakelijke dienstverlener kan hiermee zowel grote als kleinere organisaties helpen. Dortmans: “Bij grotere organisaties zit de beperking vaak in het soort rollen. Men heeft bijvoorbeeld wel eigen data scientist’s, maar wij kunnen dan helpen op het gebied van data engineering of met het uitvoeren van specifieke consulting en projecten. Kleinere organisaties hebben vaak niet de IT-capaciteit om alle benodigde expertise goed in te vullen. Dan bieden wij die expertise van (business) consulting tot en met implementatie in een support rol als onderdeel van hun team of door de eindverantwoordelijkheid te nemen voor een project.”

Die ondersteuning geldt voor zowel de eigen installed base als die van dochters zoals Login en Basefarm, benadrukt Baggermans. “We kunnen vanuit diverse invalshoeken organisaties verder helpen in hun data journey, met ons groeiende ecosysteem van dochterorganisaties. Ook dan hebben we nog niet alle competenties en kennis in huis om die hele reis end-to-end in te vullen. Daarvoor werken we nog steeds samen met andere marktpartijen. Feit is wel dat waar we vroeger nog wel eens met een olietanker werden vergeleken die langzaam van richting of snelheid verandert, we nu eerder een vloot wendbare schepen zijn die snel en flexibel in de richting gaan waar onze partners en klanten behoefte aan hebben.”

Door: Martijn Kregting

Terug naar nieuws overzicht

Tags

strategie, data