Witold Kepinski - 20 november 2020

Nederlandse innovatieve groeibedrijven doen mee aan digitale techbeurs CES

Nederlandse innovatieve groeibedrijven doen mee aan digitale techbeurs CES image

Ruim 80 Nederlandse innovatieve groeibedrijven nemen vanaf 11 januari 2021 deel aan de grootste techbeurs ter wereld, de Consumer Electronics Show (CES). De CES is jaarlijks een ontmoetingsplaats van zo’n 170.000 bedrijven en investeerders uit zo’n 160 landen. Het is de grootste Nederlandse delegatie ooit die de beurs aandoet. De deelnemende bedrijven komen uit het hele land en vertegenwoordigen een breed aanbod van oplossingen onder het motto: “NL tech solutions for global challenges”.

De beurs vindt meestal plaats in Las Vegas, maar is dit jaar vanwege de coronabeperkingen digitaal. Deze editie duurt niet zoals gewoonlijk vijf dagen, maar vijf weken, waarin de exposerende bedrijven de kans krijgen zich te presenteren aan een wereldwijd netwerk van potentiële klanten en investeerders. Zo levert een bedrijf accu’s met duurzaam opgewekte energie op elke gewenste locatie, en werkt een ander aan een op neutronen gebaseerde scantechniek waarmee binnen een mum van tijd gevaarlijke stoffen op te sporen zijn in bijvoorbeeld bagage op vliegvelden.

De volledige lijst van deelnemende Nederlandse bedrijven (pdf) is hier te vinden.

De uitdaging en grote kansen van het buitenland
Uit een onderzoek van Techleap.nl (2019) blijkt dat uitbreiding naar het buitenland voor Nederlandse groeibedrijven een van de grootste uitdagingen is waar ze ondersteuning bij wensen. Om deze reden organiseren het ministerie van Buitenlandse Zaken en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat deze beursmissie, in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Ook krijgen de deelnemers vooraf professionele begeleiding om hun bedrijf zo effectief mogelijk te promoten.

Een goed optreden op de CES kan leiden tot ongekende aandacht. Het Nederlandse Hydraloop, een startup uit Leeuwarden gericht op hergebruik van douche-, bad- en wasmachinewater door consumenten, won vorig jaar een aantal prijzen, waaronder die van The Best of the Best @CES Award van het internationale techblog Engadget en heeft zich daarmee in de kijker gespeeld bij kopers over de hele wereld.

Global Roadshow
Het digitale format biedt de Nederlandse groeibedrijven ook nieuwe kansen. Binnen de vijf weken van de CES zullen geselecteerde bedrijven uit de delegatie actief worden verbonden met potentiële klanten en investeerders in landen waar vraag is naar hun specifieke diensten en technologieën. Deze bezoeken zullen worden georganiseerd door het ministerie van EZK opgezette netwerk van 56 innovatieattachés die over de hele wereld zijn gestationeerd – van Brazilië tot Japan en van Singapore tot Zweden. Deze ontmoetingen zullen in elk geval plaatsvinden in San Francisco, Taipei, Tel Aviv, Parijs, Londen, Berlijn en Seoul.

De economische meerwaarde van vier jaar CES-deelname
Nederland neemt in 2021 voor de vijfde keer deel aan de CES. De afgelopen vier jaar hebben ruim 200 Nederlandse bedrijven de beurs aangedaan. Voor veel van hen was de CES een doorbraak. Die bedrijven hebben naar schatting sinds hun deelname tientallen miljoenen euro omzet en honderden hoogwaardige arbeidsplaatsen door het hele land opgeleverd.