Redactie - 27 november 2020

Webroot: Niet alleen databescherming, maar ook herstel

Webroot: Niet alleen databescherming, maar ook herstel image

Een uitgebreid portfolio met producten dat een stevig fundament legt voor databescherming, eenvoudig en snel te implementeren. Dat is wat Webroot aan partners te bieden heeft. “Tel daarbij op ons partner-portal en de toegang tot een breed portfolio aan oplossingen voor het beschermen van bedrijfsgegevens samen met de Carbonite-producten, dan zie je dat wij onze partners veel te bieden hebben”, zegt George Anderson, Product Marketing Manager bij Webroot.

Het is nogal een bewering: ‘de beste in zijn soort’, maar Anderson weet dat te staven met het onderzoek dat PassMark Software in 2019 heeft uitgevoerd. PassMark Software is een onafhankelijk, oorspronkelijk Australisch bedrijf dat kwaliteitsonderzoek doet naar de prestaties van software en hardware. In 2019 heeft het negen securitysoftware producten voor Windows10 op de pijnbank gelegd. Gekeken is naar vijftien karakteristieken, waaronder installatietijd, CPU-gebruik, file copy, move en delete, en geheugengebruik. Het product dat op al die punten maximaal scoort, kreeg 100 punten. Het hoogst scoorde Webroot Business Endpoint Protection met 84 punten. Het product met de laagste score kwam uit op 30.

De toon is gezet, maar het gaat niet alleen om bescherming in eerste instantie, maar ook over herstel na een succesvolle aanval. “Uit onderzoek van Microsoft blijkt dat mocht één apparaat met succes zijn aangevallen binnen 45 minuten het hele netwerk met de aangesloten apparatuur is aangetast. Het is daarom zaak om zo snel mogelijk bijvoorbeeld een complete Microsoft 365-omgeving te kunnen herstellen naar een veilige situatie, waarbij het gegevensverlies wordt beperkt. Wij zijn daarin gespecialiseerd. Vooral nu wij door de overname door OpenText in één groep zitten met Carbonite dat al jaren niks anders doet dan back-up & recovery. Onze producten sluiten heel mooi op elkaar aan.”

Afgeleid
Anderson vertelt dat de aanvallen op een steeds professionelere manier plaatsvinden. En veel vaker. Onlangs waren er anderhalf miljoen (phishing-)aanvallen op één dag; wereldwijd. “Het hoogste aantal sinds vorig jaar”, zegt hij. “En dat komt natuurlijk doordat wij, als gevolg van de coronacrisis, wereldwijd steeds meer zijn gaan thuiswerken. Het is de vraag of al die verbindingen wel veilig genoeg zijn. Maar dat is niet het enige dat meespeelt. Mensen werken thuis en worden daardoor vaker afgeleid. Door kinderen die iets vragen, de postbode met een pakketje, noem maar op. Ook delen ze apparatuur met elkaar binnen het gezin. En voor je het weet, klikt iemand op een verderfelijke link, omdat men net even niet goed oplet. De risico’s zijn nu eenmaal flink toegenomen.”

Training
Een keten is zo sterk als zijn zwakste schakel en bij security is dat nog steeds de mens, de eindgebruiker. Webroot heeft hier verschillende antwoorden op geformuleerd. Het eerste is de automatisering van het inwerken van nieuwe medewerkers: zorgen dat hij/zij de juiste producten krijgt en over de juiste rechten kan beschikken. Het is belangrijk, zo meldt Anderson, dat hier geen fouten worden gemaakt.

Dat Webroot zich heeft ingespannen om een goed lesprogramma op te stellen, moge blijken uit de Forrester Wave™: Security Awareness and Training Solutions, Q1 2020. Dit rapport karakteriseert Webroot als een ‘Strong Performer’.

Op dit moment is het Security Awareness Training product van Webroot nog niet in het Nederlands beschikbaar. “Wij zijn daar wel mee bezig”, antwoordt Anderson. “Het staat hoog op de agenda. Maar er komt meer bij kijken dan het vertalen van de teksten; het moet ook onderhouden worden, aangepast als dat nodig is. Overigens kan een klant wel zijn eigen phishing campagne in het Nederlands opzetten.” Overleg met de distributeur in Nederland, Contec, is hierover gaande.

Intelligentie
Webroot is in 1997 opgericht in Boulder, Colorado (VS). “Maar eigenlijk zijn we pas in 2009 echt begonnen nadat we Brightcloud hadden overgenomen, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het in real-time stoppen van zero-day bedreigingen. Wij handelen, met gebruikmaking van kunstmatige intelligentie, het herkennen en onklaar maken van bedreigingen af in de cloud. Daarmee waren wij een van de eerste om die technologieën in te zetten tegen cyberbedreigingen.”

En daarmee is Webroot nog steeds aantrekkelijk voor Managed Service Providers die de producten kunnen inzetten om (op afstand) de digitale beveiliging van hun klanten te verwezenlijken. “Wij kunnen alles volgens de geldende regels blokkeren. Dat gebeurt volledig automatisch. Daarbij blijft het voor een beheerder wel mogelijk om achteraf precies te kunnen nagaan wat er is gebeurd binnen het netwerk en op de endpoints.”

In Nederland behoren vooral MSP’s tot de klantengroep van Webroot, daarnaast is het midden- en kleinbedrijf de doelgroep.

In oktober heeft Webroot een mogelijkheid geïntroduceerd om versleuteld berichtenverkeer toe te passen, waarmee een eindgebruiker een zeer persoonlijke en veilige verbinding met internet opzet.

Integratie
Overheden behoren tot gewilde aanvalsobjecten, weet Anderson. “Zij zijn een soft target. Vooral voor andere overheden. Wij zien dat er veel ransomware uit Noord-Korea en Rusland komt. Eigenlijk zou het nooit moeten kunnen gebeuren dat bijvoorbeeld een ziekenhuis slachtoffer is van ransomware, zoals helaas toch regelmatig gebeurt.”

Het sterkste punt van Webroot tegenwoordig is, volgens Anderson, het uitgebreide portfolio voor de bescherming van bedrijfsgegevens met de producten van Carbonite. “Daarmee hebben we sterke producten voor bescherming en herstel van data mocht dat onverhoopt toch nodig zijn. Voor onze partners is het aantrekkelijk dat we technisch sterke producten leveren, en dat we een uitgebreid portfolio bieden voor cyber resilience. De producten zijn eenvoudig in gebruik en installatie. Door onze samenwerking met Carbonite bieden we partners ook de mogelijkheid voor cross selling.”

Door: George Anderson, Product Marketing Manager Webroot