Gartner: Composabiliteit helpt organisaties veerkrachtig en wendbaar te zijn

Daryl Plummer, Gartner

10-11-2020 | door: Wouter Hoeffnagel

Gartner: Composabiliteit helpt organisaties veerkrachtig en wendbaar te zijn

Het inzetten van composabiliteit kan CIO's en IT-leiders helpen bij het opvangen van de voortdurende business disruptie door de COVID-19 pandemie en andere factoren. Zij maken hun organisatie hiermee veerkrachtiger, duurzamer en leveren betekenisvollere bijdragen.

Dit blijkt uit analyse van analisten van Gartner die dit bespreken tijdens de virtuele editie van het Gartner IT Symposium/Xpo 2020. Composable business staat voor het ontwerpen voor veerkracht en acceptatie dat disruptieve veranderingen de norm zijn. Het ondersteunt een business die inspeelt op de disruptie die digitale technologie brengt door dingen modulair te maken. Het combineren van business functies helpt de gewenste resultaten te bereiken. Het ondersteunt een business die aanvoelt wanneer zij moeten veranderen. Vervolgens worden autonome business units ingezet om hier op creatieve wijze op te reageren.

Digitale strategieën en implementaties versnellen

In het 2021 Gartner Board of Directors onderzoek geeft 69% van de ondervraagde managers aan hun digitale strategieën en implementaties te willen versnellen met het oog op de huidige disruptie. Voor sommige bedrijven betekent dit dat hun digitale strategieën voor het eerst gerealiseerd worden. Andere partij schalen digitale investeringen juist op.

"Composable business is een natuurlijke versnelling van de digitale business die organisaties dagelijks doormaken", licht Daryl Plummer (foto), distinguished research vice president, Chief of Research en Gartner Fellow. "Het stelt organisaties in staat eindelijk de veerkracht en wendbaarheid te realiseren waar deze interessante tijden om vragen."

EMEA is voorbeeld van composabiliteit

Paul Saunders, senior research director bij Gartner, noemt de EMEA-regio het ultieme voorbeeld van composabiliteit. "Voor duizenden jaren hebben EMEA-organisaties geïntegreerd, in lijn gebracht, samengesteld en juist uit elkaar gehaald - waarbij zij zich constant aanpassen en ontwikkelen. Flexibel, continu en zelfs improvisatorisch samenstellen is belangrijker dan ooit in deze disruptieve en volatiele omgeving."

Don Scheibenreif, distinguished research vice president bij Gartner, benadrukte op de Gartner IT Symposium/Xpo EMEA - die tot donderdag virtueel plaatsvindt - dat een composable business begint met drie bouwblokken:

  • Composable Thinking: ondersteunt creatief denken. Het gaat hierbij om ontwerpprincipes.
  • Composable Business Architecture: zorgt voor flexibiliteit en veerkracht
  • Composable Technologies: de tools van vandaag en morgen

"In de crisis door de COVID-19 pandemie moeten CIO's de bestaande digitale investeringen van hun organisaties inzetten. Sommige CIO's versnellen hun digitale strategieën door te investeren in enkele van de drie composable bouwblokken", aldus Tina Nunno, distinguished research vice president en Gartner Fellow.

Principes verschillen per bouwblok

Veel CIO's hebben gedurende de pandemie tenminste één van de vier principen van composabiliteit ingezet. Zo realiseren zij meer snelheid via discovery, meer veerkracht dankzij modulariteit, beter leiderschap dankzij orchestratie en meer weerbaarheid dankzij autonomie. De wijze waarop CIO's naar deze vier principes zouden moeten kijken verschilt per bouwblok waaraan organisaties werken:

  • In Composable Thinking zijn dit ontwerpprincipes. Zij helpen de organisatie een concept te maken van wat zij willen realiseren.
  • In Composable Business Architecture zijn het structurele mogelijkheden die een organisatie de middelen geven om zijn business vorm te geven.
  • In Composable Technologies gaat het om productontwerpdoelen om technologie na te streven die composabiliteit ondersteunt.

Organisaties kunnen de bouwblokken van composabiliteit gebruiken om snel nieuwe kansen, markten, klanten of inkomstenbronnen aan te boren. Als voorbeeld noemt Gartner een Chinese retailer, die composabiliteit heeft gebruikt om zijn business opnieuw vorm te geven aan het begin van de COVID-19 pandemie. De organisatie heeft composable thinking ingezet en besloot zich op basis hiervan te richten op het live streamen van salesactiviteiten. Zij omarmden hierbij een social marketing technologie en zetten hun 5.000 verkopers en support-medewerkers in als live streaming hosts. Ontslagen bleven hierdoor uit, terwijl het omzetverlies is geminimaliseerd.

Terug naar nieuws overzicht