Wouter Hoeffnagel - 28 oktober 2020

D66 en CDA pleiten voor onderzoek naar algoritmes social media-platformen

D66 en CDA pleiten voor onderzoek naar algoritmes social media-platformen image

Een breedschalige onderzoek is nodig naar de impact van de algoritmen van social media-platformen bij de verspreiding van desinformatie. D66-Kamerlid Kees Verhoeven en CDA-Kamerlid Harry van der Molen dienden hiervoor gisteren een motie is. Ook presenteerde Verhoeven het 'Aanvalsplan Desinformatie'.

Verhoeven spreekt tegenover de Volkskrant over het 'perverse verdienmodel' van techbedrijven. Zij zijn niet alleen gebaat bij het binnenhalen van zoveel mogelijk bezoekers, maar ook bij het leveren van gepersonaliseerde advertenties op basis van gebruikersdata. Verhoeven wil dat niet-gepersonaliseerde advertenties de standaard worden.

Actie op nationaal niveau

Op Europees Parlement riep eerder al op tot toekomstbestendige regels voor digitale diensten zoals social media-platformen. Onderdeel hiervan zijn ook maatregelen om desinformatie tegen te gaan. Verhoeven wil echter ook op nationale niveau actie. "Een nationale aanpak is ook hard nodig. Onze kiezers hebben recht op eerlijke verkiezingen. Ook hebben we in Nederland een eigen gezondheidsbeleid waarbij goede informatie belangrijk is", zegt Verhoeven tegen de Volkskrant.

"Het is niet aan de overheid om bepaalde informatie te verbieden omdat die onjuist zou zijn. Nee, we moeten inzoomen op de algoritmes. Waar zijn de keuzes van de social mediabedrijven op gebaseerd? Waarom zetten ze bepaalde artikelen in de etalage?" Social media-platformen erkennen volgens het Kamerlid het probleem, maar doen te weinig om het probleem aan te pakken. Verhoeven spreekt over 'selectieve symptoombestrijding' en 'too little too late'.

Aanvalsplan Desinformatie

Naast de motie die Verhoeven en Van der Molen hebben ingediend, presenteerde D66 ook het Aanvalsplan Desinformatie. Hierin doet D66 voorstellen:

  • Maak algoritmes openbaar en inzichtelijk voor gebruikers;
  • Niet-gepersonaliseerde advertenties moeten de standaard worden;
  • De samenleving moet digitaal vaardiger worden door middel van lessen op school en bewustwordingscampagnes;
  • Een wettelijk zorgplicht voor techreuzen om op te treden tegen duidelijke wetsovertredingen;
  • Afdwingen dat deepfake-content beter herkenbaar wordt en investeren in de detectie hiervan;
  • Politieke advertenties aan banden leggen;
  • Techbedrijven minder machtig maken door hen bij wetsovertredingen op te splitsen of door fusies te verbieden.

Meer informatie over het Aanvalsplan Desinformatie is hier te vinden.