Redactie - 26 oktober 2020

Splunk biedt verbeterde AIOps en multi-cloud monitoring toepassingen

Splunk, leverancier van het Data-to-Everything-platform, kondigt vandaag verbeteringen aan in het IT Operations portfolio van Splunk. Hierbij gaat het o.a. om de lancering van Splunk Service Intelligence voor SAP-toepassingen en nieuwe versies van Splunk IT Service Intelligence (ITSI), Splunk Infrastructure Monitoring Add-On en Splunk IT Essentials. Met de geavanceerde IT-oplossingen van Splunk kunnen klanten Cloud-gestuurde transformaties omarmen, ongeacht waar ze zich bevinden in hun IT-moderniseringstraject.

De transitie naar de Cloud is waardevol voor iedere organisatie, ongeacht de omvang. Maar de “Data Age”, of het datatijdperk, resulteert in exponentiële veranderingen. IT-teams hebben dan ook dynamische toepassingen nodig om aan deze snel veranderende business eisen te voldoen. Splunks portfolio voor IT Operations biedt de meest uitgebreide, flexibele en analytische monitoringsoplossing voor alle multi-cloud-, on-premise en hybride omgevingen. Zo voorziet Splunk organisaties van toepassingen die essentieel zijn voor hun Cloud-traject.

“De digitale transformatie en de opkomst van noodzakelijke digitale bedrijfsservices kwamen door de wereldwijde pandemie in een stroomversnelling terecht. Steeds meer organisaties migreren namelijk hun mission-critical zakelijke diensten en infrastructuur naar de Cloud,” aldus Kia Behnia, vicepresident, IT Operations, Splunk. “De verder uitgebreide en verbeterde IT Operations-toepassingen van Splunk stellen onze klanten in staat om hun Cloud-migratie te versnellen en hun multi-cloud-omgeving met vertrouwen te beheren. Splunk biedt de snelheid, schaal, analytics en end-to-end zichtbaarheid die nodig is om hoge bedrijfsprestaties en levering van mission-critical diensten te kunnen garanderen.”

“Formule 1 en racen zijn synoniem met data. De enorme snelheid en schaal van die data neemt voortdurend toe naarmate we inzichten halen uit alle hoeken van ons bedrijf,” aldus Karen McElhatton, Group CIO, McLaren. “Splunk heeft ons geholpen onze IT-modernisering daadwerkelijk te transformeren. Dit is mogelijk door end-to-end zichtbaarheid en betrouwbare toegankelijkheid te bieden tot beveiligde gegevens in onze hybride Cloud-omgeving. Daardoor hebben we sneller controle over onze data en kunnen we sneller beslissingen nemen – waar ook ter wereld het team zich bevindt.”

Splunk brengt de kracht van AI-gestuurde monitoring naar SAP-toepassingen
Bedrijven moeten volledig zicht hebben op hun data om succesvol te zijn in het datatijdperk. Dit wordt verder versterkt door de tienduizenden SAP-klanten die inzicht willen hebben in hun bedrijfsgegevens om prestaties te beschermen en klantsucces te garanderen. Voortbouwend op de strategische samenwerking tussen Splunk en SAP, koppelt Splunk Service Intelligence voor SAP®-toepassingen (nu in beperkte release) de kracht van op artificial intelligence (AI) gebaseerde monitoring met SAP technology stacks. Op die manier ontstaat er end-to-end zichtbaarheid in zowel de oplossingsgerichte SAP- als de volledige IT-omgeving.

Met Service Intelligence voor SAP®-toepassingen kunnen bestaande en nieuwe ITSI-klanten hoogwaardig inzicht krijgen in de status van hun services. Ook bieden ze gebruikers een diepere analyse van verschillende incidenten, zodat ze mission-critical activiteiten kunnen monitoren, beoordelen, oplossen en rapporteren om kostbare downtime te voorkomen.

“Met de lancering van de nieuwe Service Intelligence voor SAP®-toepassingen van Splunk in de SAP App Center bouwen SAP en Splunk voort op het doel van onze samenwerking: de Intelligent Enterprise kracht bijzetten,” aldus Tom Roberts, Global Head of Software Solution Partners, SAP. “Deze samenwerking met Splunk toont onze gezamenlijke toewijding aan klantsucces. Zo kunnen organisaties het beste presteren en de uitdagende omgeving van vandaag op veerkrachtige en behendige wijze benaderen.”

Splunk IT-toepassingen zorgen voor efficiëntie en zakelijke impact, in elke omgeving
In de hedendaagse digitale wereld kan uitval tot hoge kosten leiden. IT-teams die meerdere, losgekoppelde monitoringtools gebruiken, kampen daarnaast vaak met inefficiënte processen en onvolledige zichtbaarheid bij het oplossen van incidenten. De nieuwste versie van Splunk IT Service Intelligence geeft teams end-to-end zichtbaarheid, operationele efficiëntie en business intelligence, zodat organisaties incidenten kunnen voorspellen voordat deze gevolgen hebben voor klanten. Ongeacht of de implementatie Cloud-based of on-premise is.

Organisaties kunnen Splunk ITSI gebruiken om machine learning (ML) te correleren en toe te passen op alle data – voor realtime performance monitoring, intelligent alerting en integrated incident management. Met verbeterde dashboards voor servicemonitoring, krachtige event analytics en bijgewerkte ML-mogelijkheden hoeven gebruikers nu minder tijd te besteden aan het oplossen van problemen. Zo kunnen ze zich meer focussen op het vergroten van bedrijfsimpact.

Ook zorgt de Splunk Infrastructure Monitoring Add-On ervoor dat organisaties metrische gegevens van Splunk Infrastructure Monitoring (voorheen SignalFx Infrastructure Monitoring) naadloos kunnen verzamelen en integreren met het Splunk Data-to-Everything-platform. Daarmee is holistisch onderzoek en monitoring in alle omgevingen mogelijk. Voor Splunk ITSI-gebruikers helpt deze integratie ook zowel de productiviteit als de zichtbaarheid in de hele omgeving te vergroten met KPI-servicemonitoring en alert management .

Andere verbeteringen zijn onder meer de nieuwe Splunk IT Essentials voor Splunk Cloud, die nu beschikbaar is als bètaversie. Splunk IT Essentials biedt een stapsgewijze begeleiding voor nieuwe gebruikers die gemeenschappelijke IT-bronnen willen monitoren om zo inzichten te verkrijgen. De bovenstaande én de verbeterde mogelijkheden van Splunks IT Operations-portfolio biedt organisaties snellere inzichten, waarmee ze hun IT-moderniseringstraject met gemak kunnen versnellen.