Redactie - 23 oktober 2020

Klaar voor de volgende disruptie dankzij de cloud

Klaar voor de volgende disruptie dankzij de cloud image

De coronacrisis heeft organisaties een stevige duw in de rug gegeven om werk te maken van hun digitale transformatie. Iedereen heeft kunnen zien hoe bedrijven, die al hadden ingezet op cloudgebaseerde diensten en cloudcapaciteit, bij de plotselinge omschakeling naar thuiswerken veel flexibeler en sneller in staat waren zich aan te passen aan de nieuwe situatie.

Organisaties die al een Digital Workspace hadden geïmplementeerd, konden eenvoudig opschalen, en als die Workspace ook nog eens cloud based was, ging het zelfs nog simpeler en sneller. Iedere werknemer kon direct thuis aan de slag, gewoon op hun eigen devices (BYOD!). Werknemers hoefden geen nieuwe programma’s te installeren, nieuwe apps te leren gebruiken, extra wachtwoorden te onthouden of hun weg te leren kennen door een nieuwe interface: dezelfde werkomgeving die ze op kantoor al gewend waren, werkte precies zo thuis, achter de laptop aan de keukentafel. En ook voor het IT-beheer maakte thuiswerken dankzij de cloud nauwelijks nog verschil.

Wat we al langer probeerden duidelijk te maken met onze TCO berekeningen, werd tijdens de coronacrisis in de praktijk bewezen: het beschikbaar maken van applicaties en data onder uiteenlopende omstandigheden, en het opschalen van infrastructuur, is vele malen eenvoudiger als het als dienst wordt afgenomen. Daardoor zitten we nu midden in een echte cultuuromslag.

Organisaties willen veel sneller en effectiever kunnen reageren op grote uitdagingen, of het nu disrupties zijn als een crisis, een innovatie die de markt op zijn kop zet, of simpelweg het eerstvolgende grote verkeersinfarct bij het invallen van de winter. En eindgebruikers willen graag gewoon aan het werk – zonder afgeleid te worden door technische complicaties. Tech moet het gewoon altijd doen, zodat mensen ruimte krijgen om hun talenten te gebruiken. En de beste manier om dat te garanderen is door de werkomgeving af te nemen als dienst.

Ook vanuit Citrix zetten we in op migratie naar (hybride) cloudomgevingen. Ons partnerprogramma stimuleert de cloud al langer, maar met onze recente productaankondigingen bieden we nu een aanbod van oplossingen dat nog beter aansluit op de wensen van zowel bestaande als nieuwe gebruikers. We bieden een Digital Workspace met een uitstekende gebruikservaring en optimale zero-trust security: heel belangrijk, want tijdens de coronacrisis kwamen twee uitdagingen bij elkaar. Bestaande securitymaatregelen bleken niet altijd even goed toegesneden op thuiswerken, terwijl tegelijkertijd het aantal digitale dreigingen steeds sneller bleef toenemen. Ook dat is een belangrijke reden om over te stappen op een doortastend digitaal beleid.

Citrix ziet hoe de urgentie van de digitale transformatie nu werkelijk doordringt. Daarom komen we de markt tegemoet met oplossingen die organisaties minder afhankelijk maken van kapitaalinvesteringen om stappen vooruit te doen. We bieden nieuwe incentives, een aangepast productaanbod en aanvullende consultancy, om de overstap naar een subscription based model eenvoudiger te maken. Ook voor on-premises oplossingen – maar natuurlijk wel met als doel onze klanten uiteindelijk zo goed mogelijk naar de cloud te begeleiden. Zo zorgen we samen met onze partners voor minder operationele overhead, betere integratie met publieke cloudoplossingen, en een veilige en uniforme gebruikservaring voor zowel beheerders als eindgebruikers.

Door: Andre Lodewijks, Citrix