Witold Kepinski - 21 oktober 2020

Canalys Channels Forum: gemengde gevoelens over as-a-service

Canalys Channels Forum: gemengde gevoelens over as-a-service image

Een opmerkelijk thema tijdens het Canalys Channels Forum event was ‘as-a-service’, een model dat door een groeiend aantal grote tech-leveranciers wordt gepromoot. Veel sales afdelingen van vendors zouden resellers onder druk zetten om over te schakelen naar as-a-service diensten, diensten zoals bijvoorbeeld device-as-a-service (DaaS). Resellers zouden zich hierdoor onder druk voelen gezet.

Het pushen van as-a-service diensten komt vooral omdat aandeelhouders van tech-bedrijven en de handelaren op Wall Street er brood inzien, zo beweert Canalys CEO Steve Brazier (foto). Klanten zouden echter nog niet massaal zitten te wachten op as-a-service diensten, maar willen mogelijk om te beginnen on-premises gebruik wel combineren met as-a -service gebruik.

Veel leveranciers zien echter as-a-service als een beter bedrijfsmodel om geld te verdienen. Ze kijken dan naar succesmodellen zoals van Adobe en Microsoft die vandaag de dag virtuele monopolies hebben rond bepaald softwaregebruik. Sommige resellers zijn erin geïnteresseerd, maar vele nog niet. Deze laatste categorie zich resellers voelt onder druk gezet door bepaalde leveranciers die hun met hun marketingkracht en sales managers proberen ervan te overtuigen om over te gaan naar as-a-service diensten.
Steve Brazier waarschuwt partners om niet al te ver voorop te lopen als het gaat om het overhaast wijzigen van hun verkoopmodel. Zo dachten veel resellers dat de PC-business een dooie boel was maar, door de pandemie is deze business juist weer zeer relevant, aldus Brazier.

AI, DevOps, security, containers en app modernization

Alastair Edwards, hoofdanalist bij Canalys, dringt daarom aan op grote voorzichtigheid bij het overstappen naar een as-a-service model. Tot op zekere hoogte gaat de markt wel die kant op,maar Edwards denkt ook dat dit deels een reactie zal zijn op de huidige situatie die veroorzaakt is door de coronacrisis. Er zijn nog steeds veel klanten die niet per se op die manier IT- services willen inkopen. De ontwikkeling zal volgens de analist eerder gaan richting een combinatie van on-premises en as-a-service. Hij adviseert resellers een breder aanbod te ontwikkelen rond AI, DevOps, security, containers en app modernization. Dat zijn onderdelen waar veel vraag naar is en die daarnaast nog mooie marges opleveren ook.

Niet iedereen deelt echter deze mening. Lenovo meldt op het Canalys Channels Forum dat het dit jaar voor 1 miljard dollar aan Desktop-as-a-Service toepassingen verkoopt. Lenovo verwacht dat dit volgend jaar nog zal verdubbelen, zo meldt Che-Min Tu, SVP en COO bij de Intelligent Device Group van Lenovo. Volgens hem leidt dit voor vendors en resellers tot een betere marge en een betere omzet.

Infrastructuur en Edge

HPE meldt dat zijn eigen as-a-service-model HPE GreenLake inmiddels meer dan 4 miljard dollar aan contractwaarde heeft gegenereerd en een verlengingspercentage heeft van 99 procent. HPE onderbouwt dit met de voorspelling van onderzoeksbureau IDC. Het onderzoeksbureau voorspelt namelijk dat tegen 2024 meer dan 75 procent van de infrastructuur op edge locaties en bijna de helft van de infrastructuur in corporate datacenters gedeeltelijk of geheel via een as-a-service model wordt uitgevoerd.

Dell ziet ook groei met zijn flexibele consumptiemodellen via Dell Technologies On Demand. Ze verschuiven vaste kosten naar variabele kosten, waardoor klanten alleen betalen voor wat ze gebruiken. Een op consumptie gebaseerde aanpak biedt volgens Dell ook flexibele capaciteit, een vereenvoudigd beheer, transparante prijzen en robuuste services, inclusief een scala aan betalingsoplossingen voor klanten.

De meeste klanten van Nutanix, aanbieder van cloud enterprise en hyperconverged toepassingen, kiezen voor abonnementen met een as-a-service model. Het abonnementsmodel is volgens Nutanix een populair model, omdat het transparant is en klanten de mogelijkheid biedt om gespreide betalingen te doen.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024