Witold Kepinski - 12 oktober 2020

Coronacrisis stimuleert verkoop endpoint en network security

Coronacrisis stimuleert verkoop endpoint en network security image

De verkoop van bedrijfsbeveiligingsproducten in Europa wordt nog steeds beïnvloed door de COVID-crisis, waarbij bedrijven eindpunten en netwerken bijwerken om ervoor te zorgen dat werknemers veilig thuis kunnen werken, volgens de laatste gegevens die zijn gepubliceerd door het Britse onderzoeksbureau CONTEXT.

Na een opmerkelijke groei in maart, april en mei leek de Europese verkoop van beveiligingsproducten voor ondernemingen in juni te zijn vertraagd. Er is echter een aanzienlijke groei opgetreden sinds begin juli, toen het voor bedrijven duidelijk werd dat het personeelsbestand langer thuis zou blijven, en de omzet uit 4 weken voor week 30 vertoonde een bijzonder sterke groei.

Frankrijk en het VK zijn de belangrijkste motoren van de Europese markt voor bedrijfsbeveiliging, en in juli en begin augustus was er in beide landen een aanzienlijke groei. (Hoewel de omzetstijgingen op jaarbasis in Frankrijk in juni al hoog waren, was dit deels te wijten aan een vrij zwakke prestatie in juni 2019.)

Trends

De inkomsten uit endpoint security stegen meer dan die uit netwerkbeveiligingsproducten en kenden een piek in week 30. Hoewel de trends in beide hoofdsegmenten van de bedrijfsbeveiliging vergelijkbaar zijn, is de bescherming van endpoints een prioriteit voor bedrijven, terwijl zoveel mensen thuis werken.

Terwijl de verkoop van traditionele endpoint-beschermingsplatforms (bijvoorbeeld internetbeveiligingssuites met antivirus, antimalware en andere functies) blijven aanzienlijk groeien, maar die van endpointdetectie- en responsoplossingen - die meer geavanceerde mogelijkheden hebben en minder traditionele cyberbeveiligingsbedreigingen kunnen detecteren en erop kunnen reageren - nemen ook toe.

"Doordat werknemers tijdens de COVID-crisis niet op kantoor werkten, zijn de beveiligingsuitdagingen enorm toegenomen", zegt Gurvan Meyer, Business Enterprise Analyst bij CONTEXT. “Bedrijven kunnen handelen door endpoints te beschermen, en de toenemende verkoop van beveiligingsproducten toont aan dat ze dat ook doen. Er ontstaan echter nieuwe uitdagingen door het gedrag van thuiswerkers: het combineren van persoonlijke en professionele taken op een bedrijfscomputer verhoogt bijvoorbeeld de risico's van oplichtingsmails. Eigendom en verantwoordelijkheid voor beveiliging zijn begonnen te verschuiven van de gebruikelijke bedrijfsbubbel naar het individu. Nu bedrijven praten over het permanent verhogen van het aantal thuiswerkende werknemers, zullen de bijbehorende uitdagingen nieuwe kansen creëren voor beveiligingsleveranciers. "