Welke rol heeft de CIO in deze onzekere tijden?

Jens Krueger

09-10-2020

Welke rol heeft de CIO in deze onzekere tijden?

Hoe gaat een organisatie om met alle onzekerheden in deze tijden? We hebben nauwelijks een beeld van hoe de markten en samenleving er over een half jaar voor staan, of zelfs niet over een maand. Op verschillende terreinen en niveaus in de organisatie wordt een grote mate van lenigheid gevraagd. Interessant is de rol van de CIO. Die had de digitale transformatie al op zijn bord, en ziet nu dat er nog iets extra’s gevraagd wordt.

De wereld van CIO was al uitdagend genoeg zonder COVID-19. Veel organisaties zaten volop in de digitale transformatie. Met inzet van technologische innovatie werden interne en externe processen aangepast aan de nieuwe digitale werkelijkheid. De CIO speelt daarin veelal een leidende rol. Die moet die verandering vormgeven, de resultaten van vandaag en morgen blijven ondersteunen en de continuïteit voor de toekomst waarborgen. De coronacrisis heeft die verantwoordelijkheden nog eens goed op scherp gezet.

Internationaal advies- en marktonderzoekbureau IDC deed onderzoek naar de uitdagingen van CIO’s in deze tijden. In de whitepaper Adaptable Architecture: The Backbone for Digital Business Models, die in samenwerking met Workday werd gerealiseerd, wordt gekeken naar een aantal relevante en dringende kwesties waar de CIO op dit moment mee te maken heeft. Een van de conclusies is dat de focus op de ICT-architectuur nu bovenaan de agenda moet staan. Lukt het om een architectuur te creëren die zowel robuust en toekomstbestendig is als aanpasbaar en wendbaar? Wat moet de balans zijn tussen architectonische standaardisatie en flexibiliteit? De beslissingen die IT-managers nu nemen hebben een grote impact op de toekomst van hun organisatie, aldus IDC. Ik belicht graag alvast vijf take-aways uit de whitepaper.

Onzekere tijden vragen om organisatorische lenigheid

We gaan toe naar het nieuwe normaal. Maar voorlopig is dat nieuwe tijdperk er vooral een van continue verandering en onzekerheid. Dat is dan ook een belangrijke taak van de CIO: het managen van die dynamiek. Duidelijk is dat legacy-technologieën de gevraagde wendbaarheid niet aankunnen. Organisaties moeten in de kern ‘agile’ zijn en dat betekent dat wendbaarheid of lenigheid ingebakken moet zitten in zowel technologie als processen. Digitale transformatie is dan ook niet zozeer een perspectief, maar bittere noodzaak voor nu en de toekomst. Want COVID-19 zal echt niet de laatste disruptieve factor zijn.

Digital first leidt tot betere financiële resultaten

Het IDC-onderzoek laat zien dat digital first-organisaties twee keer zo winstgevend zijn en acht keer meer omzetten dan hun niet-digitale collega's. Nu bedrijven de eerste stappen hebben gezet in de digitale transformatie, zal de nadruk steeds meer komen te liggen op de financiële resultaten. Leuk die digitale innovatie, maar wat levert dat ons onderaan de streep op? De CIO voelt die druk ook, om niet alleen de digitale transformatie verder te helpen, maar ook bij te dragen aan betere resultaten.

Digitale innovatie vereist een intelligente kern

Het is noodzakelijk om een koppeling te maken tussen de innovatie in de front office en de flexibele digitale backbone. Dat is de enige manier om echt toegevoegde waarde te creëren voor de business. IDC noemt dit de ontwikkeling van een ‘intelligente kern’. Dat is het vermogen om de digitale transformatie in de gehele organisatie door te voeren - van klant tot medewerkers, van HRM tot finance tot business. Dat biedt de beste voorwaarde om dynamisch te kunnen reageren op veranderingen in de markt.

De CIO houdt een belangrijke rol

Er wordt nogal eens gesproken over het verdwijnen van de CIO-functie. De Chief Data Officer (CDO) zou dan die rol overnemen. Dat is voorbarig, concludeert IDC. De CIO blijft een cruciale rol spelen als dirigent van belanghebbenden, budgetten, en vooral van de architectuur die nodig is om digitale transformatie te realiseren.

Goede architectuur is van levensbelang

Bovenaan de prioriteitenlijst van de CIO staat de ontwikkeling van een toekomstbestendige, next-gen architectuur die de business blijft ondersteunen. IDC noemt dit een ‘must-do’ taak. Dat is evenwel geen geringe taak. De CIO moet partijen in en om de organisatie samenbrengen om tot een juiste balans te komen in standaardisatie en flexibiliteit van de architectuur.

Meer weten over de stappen die de CIO en diens IT-team kunnen nemen om een digitale backbone te bouwen die de ‘organizational agility’ van de organisatie ondersteunt en versterkt? Vraag de IDC-whitepaper aan.

Door: Jens Krueger (foto), CTO bij Workday

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie