Redactie - 07 oktober 2020

Amerikaanse commissie beschuldigt techgiganten van misbruik marktpositie

Amazon, Apple, Facebook en Google maken op grote schaal misbruik van hun dominante positie op de markt voor online diensten. Dit concludeert een commissie van het Amerikaanse Congres in een rapport. Om dit tegen te gaan wil een commissie van het Huis van Afgevaardigden maatregelen nemen.

Dit meldt de commissie in een rapport. Facebook is volgens de commissie op de social media-markt en Google op de markt voor zoekmachines een monopolist geworden dankzij ongeoorloofde praktijken. Ook Amazon en Apple krijgen kritiek. Deze bedrijven hebben volgens de onderzoekers een aanzienlijke marktmacht die zij deels hebben afgedwongen door concurrentie buiten te sluiten.

Oneerlijke concurrentie

De commissie hindert onder meer het feit dat de bedrijven een infrastructuur leveren aan bedrijven waarmee zij gelijktijdig concurreren. Onderzoekers melden bewijs te hebben gevonden dat Google via het mobiele besturingssysteem Android informatie verzamelde over apps van derden. Deze informatie is vervolgens gebruikt om concurrerende apps aan te bieden. Amazon zou op zijn beurt data verzamelen over goed verkopende producten bij externe verkopers, waarna het zelf ook deze producten aanbiedt.

Om dergelijke praktijken tegen te gaan adviseert de commissie het niet langer toe te staan dat bedrijven actie zijn in markten waarvoor zij zelf de infrastructuur leveren. Bijvoorbeeld door zelf actief te zijn op een dominant marktplatform. Ook adviseert de commissie bestaande antimededingingswetgeving strenger na te leveren.

Amazon zegt in een reactie dat marktinterventies onafhankelijke retailers en consumenten kunnen schaden door kleine bedrijven uit populaire online winkels weg te halen, tot hogere prijzen kan leiden en de keuze voor consumenten kan inperken. Google zegt actief te zijn in een snelbewegende en zeer competitieve industrie. Het bedrijf zegt zich niet te kunnen vinden in het rapport, dat verouderde en onnauwkeurige aantijgingen zou bevatten van commerciële concurrenten.

Facebook noemt zichzelf een 'Amerikaans succesverhaal'. Het bedrijf zegt te concurreren met een breed scala aan diensten die miljoenen of zelfs miljarden gebruikers tellen. Overnames zijn volgens Facebook onderdeel van iedere sector en een manier om nieuwe technologieën te innoveren om meer waarde te leveren aan gebruikers. Apple noemt onderzoek redelijk en relevant, maar zegt zich niet te kunnen vinden in de conclusies van het rapport.