Gartner: Bedrijven versnellen digitale business initiatieven in nasleep COVID-19

02-10-2020 | door: Wouter Hoeffnagel

Gartner: Bedrijven versnellen digitale business initiatieven in nasleep COVID-19

69% van de raden van bestuur versnelt hun digitale business initiatieven in de nasleep van de verstoring door COVID-19. Bijna de helft verwacht dat de pandemie hun business model gaat veranderen.

Dit blijkt uit de 2021 Gartner Board of Directors Survey waaraan 265 respondenten uit de Verenigde Staten, EMEA- en APAC-regio deelnamen. Het onderzoek brengt in kaart hoe bestuurders tegen de evolutie van hun business model aankijken. "Raden van bestuur ondersteunen managementteams te focussen op korte termijn risico's verbonden aan deze langere pandemie", zegt Partha Iyengar, distinguished research vice president bij Gartner. "Technologie-gedreven digitale transformatie kan en zou een sterke enabler moeten zijn voor het adresseren van de impact op werknemers, klanten, leveranciersketen en de bredere merknaam om sterker uit de crisis te komen."

Budgetten veranderen

Veel raden van bestuur verwachten dat de pandemie leidt tot meer budget voor technologie. Op andere vlakken zoals marketing en HR worden budgetten juist teruggeschroefd. Respondenten verwachten hun IT-budgetten in 2020 met bijna 7% te zien stijgen. "De lange termijn vraagt vooruitstrevende investeringen van raden van bestuur, terwijl de omzet en winst mogelijk kan dalen", aldus Iyengar.

2021-Gartner-Board-of-Directors-Survey.jpg

Analytics en kunstmatige intelligentie (AI) winnen tijdens de pandemie naar verwachting aan populariteit. Bedrijven vertrouwen in toenemende mate op deze technologie om in de huidige thuiswerksituatie beter beslissingen te nemen. Digitale techinitiatieven zijn door COVID-19 de komende twee jaar een strategische prioriteit voor raden van bestuur, gevolgd door klantbetrokkenheid en het beheren van thuiswerkend personeel.

Chief Digital Officer

86% van de respondenten ziet technologie als een transformationele investering gericht op het adresseren van strategische business prioriteiten. Veel organisaties creëren naar verwachting dan ook op de korte termijn de functie Chief Digital Officer om op COVID-19 in te spelen.

Nagenoeg alle raden van bestuur verwachten dat functionele leiders met elkaar samenwerken tijdens de pandemie. Ruim de helft ziet CIO's als partner voor senior business leiders.

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie