Dankzij flexibele modellen en intelligente oplossingen die ons meer greep geven op de complexiteit en de chaos van het werk, voelen werknemers zich meer betrokken, worden ze productiever. Dankzij deze modellen en oplossingen kunnen we meer innovatie en groei tegemoet zien dan ooit tevoren.
Dit blijkt uit onderzoek van Citrix naar werkpatronen en toekomstplannen wereldwijd. Hoe ziet ons werk eruit in de toekomst? Op dit moment lijkt het alsof we al nauwelijks kunnen voorspellen wat ons morgen te wachten staat. Toch doen bedrijven er goed aan nu al na te denken over hoe hun bedrijfsmodellen er in de toekomst uit moeten zien - zeker als ze straks sterker uit de wereldwijde pandemie willen komen. Met haar onderzoek brengt Citrix in kaart hoe de manier waarop we werken gaat veranderen en op welke manier technologie mensen straks in staat stelt optimaal te presteren.
Hoe zien het personeelsbestand, de werkmodellen en de werkomgeving eruit in 2035? En welke rol speelt technologie daarin? Om daar achter te komen heeft Citrix samen met het futurologisch adviesbureau Oxford Analytica en onderzoeksbureau Coleman Parkes meer dan 500 topmanagers en 1.000 werknemers ondervraagd van grote en middelgrote organisaties in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Nederland, over huidige en toekomstige personeelsstrategieën en werkmodellen.
Robots gaan de mens niet vervangen, maar maken ons wel slimmer en efficiënter. Meer dan driekwart van de ondervraagden (77 procent) gelooft dat artificiële intelligentie (AI) over vijftien jaar het besluitvormingsproces aanzienlijk zal versnellen en werknemers een stuk productiever zal maken.
Een werkplek die sterk leunt op technologie en waar mens en machine steeds nauwer samenwerken, vraagt om nieuwe ondersteunende functies. Nederlandse respondenten zien met name toekomst in de volgende nieuwe rollen:
Technologie die toegang biedt tot de instrumenten en informatie die mensen nodig hebben om overal hun werk te kunnen doen en effectief samen te werken, geeft ruimte voor nieuwe werkmodellen.
Meer dan de helft van de Nederlandse ondervraagden (55 procent) gelooft dat AI in de toekomst de meeste zakelijke beslissingen zal nemen en mogelijk zelfs senior management teams overbodig zal maken.
Werknemers krijgen steeds meer hulp van technologie die ze in staat stelt optimaal te presteren. Artificieel-intelligente digitale assistenten maken gebruik van persoonlijke data en gegevens uit de werkomgeving om mensen te helpen hun tijd optimaal in te delen en te gebruiken, en zowel lichamelijk als geestelijk in goede conditie te blijven. Deze assistenten plannen bijvoorbeeld vergaderingen op de meest effectieve tijdstippen, op basis van factoren zoals de bloedsuikerspiegel van de deelnemers tot hun energieniveau op verschillende tijdstippen van de dag. Tijdens de bijeenkomsten controleren ze de concentratie en de houding en doen waar nodig aanpassingen doen om optimale resultaten te bereiken.
Meer dan de helft (51%) van de topmanagers en de werknemers verwacht dat werknemers tegen 2035 dankzij technologie minstens twee keer zo productief zullen zijn, onder meer door de volgende oplossingen die volgens de respondenten tegen die tijd zijn ingevoerd:
Als technologie en AI steeds meer tijdrovende, alledaagse taken overnemen, wordt het werk dat mensen doen steeds strategischer, waardoor werknemers zich meer betrokken voelen bij hun werk.
Organisaties gaan meer investeren in technologie en AI dan in menselijke medewerkers. Met name bij kleinere ondernemingen zal dat grote positieve gevolgen hebben voor innovatie, omzetstromen en duurzame groei.
"De COVID-19 pandemie heeft organisaties gedwongen opnieuw na te denken over de manier waarop we dingen doen. In de komende 15 jaar kunnen ze meer uitdagingen en disrupties tegemoet zien dan ooit tevoren", zegt Tim Minahan, Executive Vice President Business Strategy bij Citrix. "Maar zoals deze studie duidelijk maakt, liggen er ook kansen in de chaos. Slimme bedrijven gebruiken deze crisis om plannen te maken voor het “nieuwe normaal". Niet alleen om het oude werk weer op te pakken, maar vooral ook om nieuwe modellen te ontwikkelen voor de omgang met werk en werknemers, zodat de organisatie met hernieuwde kracht vooruit kan.”
Het volledige rapport is hier beschikbaar.