Consultatie over guidelines EDPB over AVG-begrippen en targeting op social media

13-09-2020 | door: Wouter Hoeffnagel

Consultatie over guidelines EDPB over AVG-begrippen en targeting op social media

Twee nieuwe guidelines over de begrippen 'verantwoordelijke' en 'verwerker' en targeting van gebruikers van social media zijn opgesteld door de European Data Protection Board (EDPB). Beide Engelstalige guidelines staan open voor feedback.

Dit meldt de Autoriteit Persoonsgegevens. Sinds de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht is zijn er veel vragen over de begrippen 'verantwoordelijke' en 'verwerker', en in hoeverre die zijn gewijzigd door de invoering van de AVG. Met name over de gezamenlijke verantwoordelijkheid en verplichtingen voor verwerkers bestaat onduidelijkheid.

De guidelines geven toelichting op op de verschillende begrippen. Ook daan de richtlijnen in op de belangrijkste gevolgen van deze begrippen voor verantwoordelijken, verwerkers en gezamenlijke verantwoordelijken.

Targeting van social media-gebruikers

Targeting van social media-gebruikers is een methode om gericht te adverteren en onderdeel van het verdienmodel van veel aanbieders van social media. De nieuwe guidelines op dit vlak zijn gericht op de rollen en verantwoordelijkheden van adverteerders en aanbieders. De richtlijnen gaan in op onder meer de privacyrisico's voor social media-gebruikers en de belangrijkste vereisten vanuit de privacywetgeving. Denk hierbij aan de juridische basis voor de verwerking.

Opmerkingen of suggesties bij Guidelines 07/2020 on the concepts of controller and processor in the GDPR en/of de Guidelines 08/2020 on the targeting of social media users kunnen tot 19 oktober 2020 worden doorgegeven aan de EDPB.

Terug naar nieuws overzicht