Wouter Hoeffnagel - 03 september 2020

Aon voegt cyberdekking toe aan particuliere inboedelverzekering

Aon voegt cyberdekking toe aan haar particuliere inboedelverzekering. De dekking, bescherming en ondersteuning op het gebied van cybercriminaliteit is van toepassing zodra klanten hun inboedelverzekering opnieuw verlengen.

De verzekeraar wijst op het toenemend aantal cyberincidenten, die ook in de eerste helft van 2020 zijn gestegen. Hoewel nagenoeg alle huishoudens in Nederland verzekerd zijn voor schade aan de inboedel door bijvoorbeeld brand, lekkage of inbraak, geldt dat niet voor digitale inbraken.

'Cybercrime kan iedereen op elk moment overkomen'

“We vinden het belangrijk om verzekerden op eenvoudige wijze ook te beschermen tegen deze nieuwe risico’s waarmee ze steeds vaker te maken krijgen. De tijden dat een inbreker ’s nachts met een koevoet aan de achterdeur stond, zijn grotendeels voorbij. Identiteitsfraude, hacks, privacy-inbreuk, misbruik maken van iemands identiteit, privacygevoelige informatie die wordt gestolen, computers die vergrendeld worden met als doel geld af te persen; cybercrime kan iedereen op elk moment overkomen en is door zijn vele varianten een complex probleem. Met Aon Cyberhulp zijn onze verzekerden goed beschermd tegen deze nieuwe realiteit, zonder dat zij zelf hun inboedelverzekering moeten aanpassen”, volgens Maarten de Jonge, Managing Consultant Cyber & Privacy bij Aon.

Klanten krijgen een dekking van maximaal 5.000 euro per jaar voor kosten bij het oplossen van problemen als gevolg van privacyschending, identiteitsdiefstal, cyberinbraken en ransomware te verhelpen. Daarnaast krijgen verzekerden onbeperkt toegang tot de Cyberhulplijn van Aon, waar een medewerker helpt cyberincidenten op te lossen. Via het Cyberhulp-kennisportaal biedt de verzekeraar online tips en informatie over cybercriminaliteit.

Drempel verlagen

De Jonge: “Het is meer dan alleen een dekking voor geleden schade. Met de Cyberhulplijn verlagen we de drempel voor consumenten om direct hulp te krijgen en niet te wachten met contact op te nemen. We willen hen echt bewuster maken van de risico’s die zij lopen op cybergebied en welke maatregelen ze hiertegen kunnen nemen. Sommige, vaak wat oudere, klanten die geen computer hebben, zeggen bijvoorbeeld wel eens dat ze daarom geen cyberdekking nodig hebben. Terwijl ook hun bankrekening gehackt kan worden of met behulp van een kopie van hun ID-kaart of paspoort identiteitsfraude kan worden gepleegd. Hoe groter het preventieve cyberbewustzijn wordt, hoe minder cyberincidenten er uiteindelijk zullen optreden. Wij zullen de komende periode daarom nog meer cyberproducten voor particulieren op de markt brengen.”

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024