Wouter Hoeffnagel - 01 september 2020

Automatisering en werken op afstand helpen financieel dienstverleners na COVID-19

Automatisering en werken op afstand helpen financieel dienstverleners na COVID-19 image

CIO's van financieel dienstverleners moeten hun strategie in lijn brengen met de prioriteiten van hun management voor een gecoördineerde reactie op en herstel van de COVID-19 pandemie. Dit meldt onderzoeksbureau Gartner. Automatisering en technologieën die werken op afstand ondersteunen zijn investeringsgebieden die financieel dienstverleners hierbij kunnen helpen.

"CIO's van financieel dienstverleners reageerde snel op de directe impact van de COVID-19 pandemie door de behoeften van thuiswerkende teams of 'essentiële' werknemers te adresseren en hen te voorzien van de juiste apparatuur en fysieke ruimte", zegt Nicole Sturgill, research vice president bij Gartner. "Om succesvol uit de crisis te komen is nu van kritiek belang dat CIO's hun volgende stappen afstemmen op de strategie van het management."

Technologie als zwakte

Bijna de helft van de ondervraagde managers van financiële organisaties in het Gartner 2020 Financial Services COVID-19 Pulse onderzoek noemt hun technologische infrastructuur een strakke plek. Onder CIO's ligt dit percentage op 20%. "Dit verschil vormt een blijvende, misschien zelfs groeiende, uitdaging indien dit niet wordt geadresseerd", zegt Sturgill. "CIO's moeten directe actie ondernemen om te begrijpen waarom business leaders technologie als zwakte zien. Hun antwoorden kunnen het pad voor de toekomst schetsen waarvoor technologie-investeringen geprioriteerd moeten worden."

65% van de CIO's van financiële dienstverleners vergroot komend jaar de investeringen in infrastructuurtechnologieën zoals API's, microservices en de cloud. De helft is van plan in automatisering te investeren die arbeidsintensieve processen terugdringen en bijdragen aan kostenoptimalisatie. "Zowel managers als CIO's laten een gedeelde interesse in automatiseringstechnologieën zien. Het is dan ook duidelijk dat dit een belangrijke prioriteit is voor financiële dienstverleners in de nasleep van COVID-19", zegt Sturgill.

Prioriteiten in kaart brengen

Voor de korte termijn adviseert Gartner CIO's prioriteiten in kaart te brengen zodat het verband tussen de doelstellingen van de business en die van IT inzichtelijk wordt. Ook adviseert het onderzoeksbureau technologieën te identificeren die helpen bij de realisatie van deze doelstellingen. Op de lange termijn kunnen CIO's in een vroegtijdig stadium proactief business partners betrekken bij het in kaart brengen van prioriteiten. Samen kunnen zij identificeren welke investeringen de organisatie als geheel veerkrachtiger maken.