Redactie - 12 augustus 2020

Clear Channel gaat met reclameborden voorbijgangers volgen

Clear Channel gaat voortaan meten wie aan haar reclameborden passeert. Het belooft daarbij in regel te zijn met de Europese privacywetten.

Onder de naam Radar past Clear Channel de technologie al vier jaar toe in de VS. Het traceert digitaal niet gewoon hoeveel mensen een reclamebord voorbijwandelen, maar het identificeert via gsm-data wie er staat. Reclameborden krijgen zo een score en adverteerders zien wat voor mensen er naar hebben gekeken.

Aankopen registreren

Maar het gaat nog verder. In een interview met de Financial Times zegt Clear Channel CEO William Eccleshare dat het mogelijk is om voorbijgangers te volgen tot in een winkel en wat ze daar kopen en bekijken. The Verge merkt op dat het bedrijf ook op haar website het heeft over gedrag en bewegingen in de echte wereld volgen, waarbij adverteerders hun advertenties aan "segmenten met een specifiek gedrag" kunnen tonen.

Clear Channel zegt in haar persbericht expliciet dat het om geanonimiseerde data gaat. Het bedrijf heeft ook gewacht met de uitrol in Europa om in regel te zijn met Europese wetgeving zoals GDPR. Radar wordt in september eerst gelanceerd in Spanje en de UK, nadien volgt ook Zweden. Of en wanneer België aan de beurt is, is niet bekend.

Herleidbaar

Al betekent geanonimiseerde data in praktijk vooral dat er geen naam of identificeerbaar nummer op iemands traject plakt. In praktijk is het immers net wel de bedoeling dat personen van leeftijdsgroep A, met inkomen in categorie B of wie vaak shopt op plaats C worden herkend en reclame op maat krijgen. Belgisch onderzoek van de UCLouvain toonde vorig jaar ook aan dat geanonimiseerde data in 99,98 procent van de gevallen te herleiden valt tot de juiste persoon.

Of het ook mogelijk is om die tracering te weigeren is niet bekend. Mogelijk zal Clear Channel net argumenteren dat omdat er geen identificatie op een gebruiker wordt geplakt, dat de data zomaar mag worden verzameld.

In samenwerking met Datanews