Wouter Hoeffnagel - 22 september 2020

Traagheid van applicaties troubleshooting: bewijs dat het niet aan het netwerk ligt!

Een klacht die iedere IT-beheerder vreest is die van een eindgebruiker dat zijn applicatie traag is. De applicatie in kwestie kan een webapplicatie zijn, maar ook een bedrijfsapplicatie als SAP, Microsoft SharePoint of een SaaS-applicatie als Salesforce Office 365.

Aangezien de applicatie via het netwerk wordt benaderd ligt het voor de hand dat het netwerkteam als eerste wordt gevraagd of dit wellicht een netwerkprobleem is. Denk hierbij aan een langzame netwerkconnectie, een gebrek aan bandbreedte, pakketjes die verloren gaan of prestatieproblemen in een router of switch.

Na het controleren van de status van alle netwerkapparaten en -koppelingen kan het netwerkteam het probleem neerleggen bij het applicatie- en infrastructuurprobleem om te controleren of het probleem wellicht aan hun kant ligt. Aangezien alle beheerteams in een organisatie andere tools gebruiken, staan teams vaak tegenover elkaar. Ieder team levert data aan die stelt dat het probleem niet aan hun kant ligt. Dergelijke vergaderingen kunnen vele uren in beslag nemen, terwijl het oplossen van het probleem vaak nog langer duurt. Onder de streep is dit schadelijk voor de gebruikerservaring en de productiviteit van de business.

Lees verder