Redactie - 05 augustus 2020

Tech-gedreven CEO’s zijn de sleutel tot zakelijk succes

Tech-gedreven CEO’s zijn de sleutel tot zakelijk succes image

Ondanks de moeilijke periode die veel organisaties in het eerste half jaar van 2020 hebben ervaren, is er een enorme toename geweest in het gebruik van en het vertrouwen in technologie om te zorgen dat de economie bleef draaien.

Organisaties die in de kern digitaal zijn, konden in deze moeilijke tijden het snelst veranderingen doorvoeren en goed doorwerken: van lesgeven aan kinderen en studenten tot het transformeren van de zorgverlening; het bieden van nieuwe kanalen voor banken en overheden om miljarden onder organisaties te verdelen; retailers die snel naar digitale kanalen konden schakelen en fabrikanten die nieuwe manieren identificeerden om de efficiëntie in de lokale productie te vergroten.

In deze paar moeizame maanden is de digitale levering van informatie en diensten van cruciaal belang geweest om de wereld draaiende te houden. Dit komt allemaal neer op de mogelijkheid om apps zo snel mogelijk te ontwikkelen en aan gebruikers te leveren, of het nu om werknemers of klanten gaat.

Organisaties over de hele wereld hebben technologie in zeer korte tijd centraal moeten stellen in hun organisatie. Besluiten werden snel genomen, wat kwam door het vertrouwen in het gebruik van technologie om zakelijke behoeften te ondersteunen. COVID-19 heeft versneld wat digitale transformatie al opleverde of op zou gaan leveren. En het heeft degenen die niet waren voorbereid in de kijker gezet.

Maar is het alleen de technologie die hier alle eer voor op kan eisen – of verdienen de individuen die deze veranderingen aansturen en de beslissingen en de leiding nemen dit net zo goed?

Verantwoordelijkheid voor technologisch leiderschap bepalen

Uit een recent onderzoek van VMware kwam naar voren dat 71% van de bedrijfsleiders in EMEA gelooft dat ‘technologisch geïnformeerd’ leiderschap zorgt voor bedrijfssuccessen. Dit betekent dat bedrijfsleiders over de hele wereld nu een balans moeten vinden tussen flexibiliteit (om hun huidige en toekomstige bestaan te garanderen), innovatie (om hun concurrentievoordeel te vergroten) en verantwoordelijkheid (ervoor zorgen dat technologie zorgt voor betere bedrijfsresultaten en sociale impact).

Om succesvol te zijn moet je slim en snel kunnen handelen en reageren. Kortom, je hebt leiders nodig die verantwoordelijkheid willen nemen en executives die begrijpen hoe innovatie hun organisaties zal helpen zich aan te passen aan alle marktomstandigheden en hun toekomstige prestaties en flexibiliteit vorm te geven. Het is niet verrassend dat de meerderheid van de bedrijfsleiders in EMEA van mening is dat leidinggevende functies, zoals die van CEO, moeten worden bekleed door mensen met een technologische achtergrond, zoals app- of softwareontwikkelaars.

Waarom? Wanneer medewerkers met een technische achtergrond leiderschapsrollen krijgen, kan dit belangrijke waarde toevoegen aan de gehele organisatie. Als specifieke voordelen noemt 50% van de bedrijfsleiders in EMEA een verbeterde efficiëntie in de hele organisatie, 42% ziet verbeterde bedrijfsprestaties, 40% meer innovatiepotentieel en 37% ziet betere klantervaringen. Als ‘tech insiders’ bovendien in het bestuur zitten, helpt dit om collectieve verantwoordelijkheid te creëren voor digitale investeringen, de implementatie van technologie en – uiteindelijk ? het leveren van innovatie.

Welke willekeurige innovatieve organisatie je ook in gedachten neemt, waarschijnlijk heeft deze een senior leiderschapsteam met veel technologische kennis en ervaring. Netflix, Amazon, Deliveroo zijn allemaal organisaties die bekend staan om hun innovatie. Allemaal met leiders, zowel in het verleden als tegenwoordig, met technische achtergronden en instinct.

Flexibiliteit als de standaard

Organisaties die ooit meerdere inkomstenstromen hadden, hebben deze soms van de ene op de andere dag zien verdwijnen. Voor sommigen bleek het te veel te zijn om al het verkeer via slechts één deel van hun portfolio te leiden. Denk maar aan het aantal retailers en bezorgdiensten dat wachtlijsten en wachtrijsystemen moesten implementeren.

Anderen hebben daarentegen snel kunnen schakelen. Er zijn meerdere redenen waarom zij dit konden doen, maar het terugkerende element is hun grotere digitale volwassenheid, geleverd via een digitale basis die next generation-applicaties ondersteunt.

Het is belangrijk om de mogelijkheid te hebben deze applicaties te bouwen, beheren en beveiligen. Als je niet in staat bent om next gen apps te leveren, kan dat zelfs leiden tot mislukking – 80% van de EMEA-appontwikkelaars en technologieleiders is van mening dat organisaties zonder een succesvolle modernisering van applicaties niet in staat zullen zijn om de beste klantervaring te leveren. Dit wordt onderstreept door executives wereldwijd; in een wereldwijd onderzoek dat we hebben laten uitvoeren door Forrester, is meer dan 80% van mening dat het verbeteren van de applicatieportfolio's de klantervaring zal verbeteren, wat direct verband houdt met omzetgroei.

Gebruikers wisselen snel van provider als hun oorspronkelijke keuze niet de verwachte service of ervaring biedt. Ze zoeken ook verder als organisaties niet continu beschikbaar zijn. Deze behoefte aan flexibiliteit is mede afhankelijk van de kracht van de next gen apps, waarbij meer dan een derde (37%) van de respondenten in het VMware-onderzoek het belang van apps noemt om een betrouwbare uptime te garanderen.

Betere klantervaring

Bedrijfsleiders met technologie in hun DNA zullen dit allemaal begrijpen, maar ze zullen ook weten dat het moderniseren van apps extra uitdagingen met zich meebrengt. Dit komt omdat deze next generation services snel optimale ervaringen moeten leveren en tegelijkertijd innovatief moeten zijn. Kijk bijvoorbeeld naar boekingsdiensten van luchtvaartmaatschappijen. Zij moeten data uit meerdere bronnen verwerken, ? zoals populariteit van de bestemming, datum, het weer op heel veel locaties en de reisgeschiedenis van de gebruiker. Ze moeten dit alles bij elkaar brengen en een resultaat presenteren dat de best mogelijke klantervaring biedt.

Het ondersteunen en regelmatig verbeteren van deze kenmerken vereist flexibiliteit, wendbaarheid en schaalbaarheid, terwijl het tegelijkertijd goed beveiligd moet zijn. Je moet in staat zijn om omgevingen zoals public en private clouds of zelfs on-premises-omgevingen te gebruiken die het beste voldoen aan de behoeften van de apps. Het antwoord op deze uitdaging is een digitale basis als gemeenschappelijk platform voor de snelle productie van apps, met consistent management en operations. Dit is echter niet alleen voorbehouden aan digital native-organisaties; er zijn ook organisaties die app-innovatie zo verweven hebben in hun organisatie dat ze niet eens beseffen dat ze innovatief zijn. Dit is een haalbaar doel voor legacy-organisaties.

Een van de bedrijven die al enige tijd de waarde van moderne applicaties en infrastructuur inziet is KPN. “We merken dat de markt zich snel ontwikkelt. KPN is een grote telco en we zien dat kleinere organisaties vaak beter in staat zijn om zich aan te passen aan nieuwe situaties”, zegt Albert Alberts, IT-architect bij KPN. “Er ligt dus aardig wat druk op de IT-organisatie en ontwikkelaars om de time-to-market te verkleinen. De enige manier om dat te doen is gebruikmaken van moderne cloud-native applicaties. Hierdoor zijn we in staat om nieuwe releases binnen een paar dagen uit te brengen in plaats in een paar maanden. Hierdoor profiteren klanten sneller van de nieuwste updates, wat zorgt voor een betere klantervaring.”

Technologie bevordert de wendbaarheid van organisaties

Als organisaties willen blijven opereren in tijden van enorme ontwrichting, moeten ze snel beslissingen nemen, flexibiliteit opbouwen en innovatie stimuleren. Daar zijn twee duidelijke dingen voor nodig: leiderschap met technologie in het DNA en een digitale basis die kan helpen het tempo van het leveren van nieuwe apps en services te versnellen. Het is simpel: technologie maakt het verschil tussen organisaties die zullen floreren en organisaties die niet zullen overleven. Dit betekent dat je in de directiekamer leiders moet hebben met relevante vaardigheden, expertise en perspectief. Met de juiste digitale tools en infrastructuur kunnen organisaties zowel klanten als werknemers aantrekken en behouden, en hun concurrentievermogen optimaliseren: vandaag en in de toekomst!

Door: Leon de Werker, Senior Regional Director Benelux bij VMware