Witold Kepinski - 29 juli 2020

Online sector blijkt crisisbestendig tijdens coronapandemie

Telecom- en cloudbedrijven doen goede zaken tijdens de coronacrisis als gevolg van massaal thuiswerken 

De overheidsmaatregelen rondom de COVID-19-pandemie hebben ook grote gevolgen voor de ICT-sector. Dat blijkt uit een grootschalige enquête onder bedrijven die zich bezighouden met online dienstverlening en automatisering. Brancheorganisaties Cyberveilig Nederland, Stichting Nationale Beheersorganisatie Internet Providers (NBIP), DHPA Trusted Cloud Experts, ISPConnect, BTG/TGG, Fiber Carrier Association (FCA) en koepelorganisatie Digitale Infrastructuur Nederland (DINL) hebben deze enquête de afgelopen maanden onder hun leden uitgezet.

Meer dan honderd bedrijven hebben aan het onderzoek meegedaan. Als we kijken naar de gevolgen van de coronacrisis zien we bij de respondenten verschillende gevolgen. Het grootste deel (47%) van de bedrijven ervaart op korte termijn geen voor- of nadelen. Ruim een kwart heeft last van de maatregelen en ziet een omzetdaling in het tweede kwartaal van 2020 ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Maar een ander kwart van de bedrijven ziet juist een toename van hun omzet ten opzichte van vorig jaar.

De bedrijven die het goed doen tijdens de COVID-19 crisis zijn telecombedrijven en bedrijven actief in de internetsector (cloud- en hostingproviders, datacenters, fiber carriers en cybersecurity specialisten). De bedrijven die duidelijk last hebben van deze crisis zijn automatiseringsbedrijven zoals consultants, kantoorautomatiseerders, system integrators en hardwareleveranciers. Deze laatste categorie is ook het meest pessimistisch over de rest van 2020 en verwacht voor 2021 niet echt een verbetering. Uit deze cijfers blijkt dat de coronacrisis dus voor elk type ICT-dienstverlener weer anders uitpakt.

dhpa-1.jpg

 

dhpa-2.jpg

Voor het derde kwartaal is de verwachting dat meer bedrijven uit de online, telecom- en automatiseringssector last krijgen van de gevolgen van de maatregelen tegen de COVID-19 pandemie. Alleen telecombedrijven voorzien nog steeds eerder een omzetgroei dan een omzetdaling. Bedrijven uit de internetsector zijn een stuk voorzichtiger in hun kortetermijnverwachting en automatiseringsbedrijven zelfs eerder negatief.

dhpa-3.jpg

Voor het gehele jaar 2020 zijn de bedrijven uit de telecom- en online sector overwegend behoudend tot positief in hun verwachtingen en zijn automatiseerders enigszins negatief tot behoudend. Naarmate bedrijven verder in de tijd vooruit kijken, is er meer gereserveerdheid bij alle type bedrijven uit deze sectoren te zien. De automatiseerders blijken dan eerder een negatieve dan een positieve toekomstvisie te hebben.

dhpa-4.jpg

Als we kijken naar naar de omzetverwachtingen voor volgend jaar, dan zijn de respondenten eerder behoudend of verwachten toch negatieve gevolgen. Het aandeel bedrijven dat denkt volgend jaar door de coronacrisis beter te presteren, is sterk afgenomen in vergelijking met de verwachtingen voor dit jaar. Bedrijven actief op het gebied van online, telecom en automatisering verwachten voor volgend jaar een uitgesteld en eerder negatief effect door de huidige crisis.

BTG/TGG is positief over de resultaten van het onderzoek. “BTG heeft zich zeer actief ingezet om, meteen nadat COVID-19 in Nederland uitbrak, samen met partners marktimperfecties op te lossen”, geeft Petra Claessen, CEO van BTG/TGG aan. “Zo hebben we de handen ineengeslagen om via een onderzoek na te gaan of onze achterban zakelijk of organisatorische last heeft van COVID-19. Het is heel goed om in dit onderzoek bevestigd te zien dat veel Telecom- en ICT-bedrijven, vooral in de Cloudsector, geen last hebben van COVID-19 of zelfs een omzetstijging zien. Het verbaast mij totaal niet, want juist nu zijn Telecom en ICT keihard nodig. Vooral in mission- en business-critical omgevingen is continuïteit in bereikbaarheid key! Voor alle bedrijven, ook degene die het nu wél moeilijk hebben, geldt dat wij kunnen helpen om de kansen die nu ontstaan samen ten volle te benutten. BTG building bridges in a digital environment.”