Display monitoren in trek bij consumenten

30-07-2020 | door: Witold Kepinski

Display monitoren in trek bij consumenten

De verkoop van monitoren via distributeurs in West-Europa (WE) groeide met 14% op jaarbasis in het deel van het tweede kwartaal van 2020 tot de eerste drie weken van juni, volgens de laatste gepubliceerde gegevens door CONTEXT, een Brits IT-marktinformatiebedrijf. In Nederland nam de verkoop met 20 procent toe.

"De sterke vraag van de consument zorgde voor de toename, aangezien individuen tijdens een lockdown monitoren kochten voor thuiskantoren, studieomgevingen en gaming- en vrijetijdsopstellingen", zegt Dominika Koncewicz, Senior Analyst for Displays bij CONTEXT.

De verkoop van consumentenmonitoren is dus enorm gestegen: ze stegen met + 29% op jaarbasis in april, + 39% in mei en + 43% in juni.

De verkoop van zakelijke monitoren lag aan het begin van het kwartaal onder het niveau van 2019. Dit verbeterde echter in de eerste drie weken van juni (W23-25) toen de verkoop - voornamelijk aan kleine, middelgrote en zakelijke resellers - met 14% steeg ten opzichte van vorig jaar.

"Zelfs terwijl zakelijke monitoren het moeilijk hadden, bleven distributeurs samenwerken met hun zakelijke partners, en verkochten ze soms modellen die meestal op consumenten gericht waren. Hoewel dit suggereert dat de specificaties en prijsklasse van een monitor belangrijker zijn voor klanten dan of het nu een bedrijfs- of consumentenapparaat is, was een deel van de verschuiving waarschijnlijk het gevolg van een beperkt aanbod ”, voegde Dominika toe.

De sterke vraag in het tweede kwartaal viel samen met het lage aanbod voor veel leveranciers als gevolg van de fabriekssluitingen eerder in het jaar. In landen waar de vraag voortdurend erg hoog was, zoals het VK, daalden de voorraden tot slechts één of twee weken. Dit had echter geen negatief effect op de resultaten van het kwartaal.

Dezelfde sterke vraag werd gezien in verschillende van de belangrijkste West Europese landen - Duitsland, Spanje en het VK - ondanks eerdere zorgen dat de pandemie de uitgaven zou verzachten. Terwijl de verkoopcijfers voor april en mei in Frankrijk en Italië jaar-op-jaar daalden, was er een ommekeer in juni toen beide landen sterke jaar-op-jaarwinsten boekten. De verkoop van goedkopere monitoren, met name die van minder dan 100 euro, hielpen het herstel. Er was inderdaad een groeiende verkoop van deze lagere modellen in West-Europa, met name aan zakelijke wederverkopers (+ 33% op jaarbasis). Ook de verkoop aan winkelketens en zakelijke detailhandelaars verbeterde.

Verwacht wordt dat het aanbod tijdens het derde kwartaal het normale niveau zal bereiken, en leveranciers moeten kunnen reageren op eventuele extra vraag van bedrijven die denken dat ze apparatuur kunnen vernieuwen voor personeel dat terugkeert naar kantoren, aangezien de lockdown maatregelen hier en daar lichter worden.

Terug naar nieuws overzicht