Redactie - 20 juli 2020

NS blokkeert ruim tweeduizend klantaccounts na verdachte login

NS blokkeert ruim tweeduizend klantaccounts na verdachte login image

NS heeft uit voorzorg circa 2.200 klantaccounts geblokkeerd, de betrokken klanten zijn hierover donderdagavond geinformeerd. Bij onderzoek naar verdachte pogingen om in te loggen op Mijn NS, hebben experts vastgesteld dat de betreffende NS-accounts mogelijk onrechtmatig zijn ingezien. Uit voorzorg zijn de accounts geblokkeerd en zijn maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. NS heeft aangifte van computervredebreuk bij de politie gedaan. Ook heeft NS melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Om toegang te krijgen tot de accounts is ingelogd met het e-mailadres en wachtwoord van de klant. Door de wijze waarop is ingelogd, neemt NS echter aan dat dit niet de klant zelf is geweest. Mogelijk wordt de combinatie van e-mailadres en wachtwoord ook voor andere websites gebruikt en is deze daar in verkeerde handen terechtgekomen. De 2.200 accounts zijn geblokkeerd met behoud van alle gegevens. Hiermee zijn de accounts nu veilig. NS adviseert deze klanten om een sterk nieuw wachtwoord in te stellen en niet dezelfde wachtwoorden voor meerdere accounts te gebruiken.

Een team gespecialiseerde IT-securityexperts en externe experts verricht op dit moment aanvullend onderzoek. Vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat gegevens zijn misbruikt. Als vervolgonderzoek tot nieuwe inzichten leidt, dan worden betrokken klanten hierover nader geïnformeerd.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024