Redactie - 21 juli 2020

Thomas Jensen - Bechtle: het gaat niet om producten maar om business outcomes

Thomas Jensen, Executive Vice President van Bechtle, verwacht dat de coronacrisis een groot effect heeft op allerlei ontwikkelingen richting de moderne werkplek.

Bechtle AG is het internationale moederbedrijf van de Nederlandse IT-bedrijven ARP, Buyitdirect en Bechtle Direct. De Deen Thomas Jensen werkt er sinds 2018 nadat hij daarvoor lange tijd werkzaam was bij HP. Zijn focus ligt op het snijvlak van strategieontwikkeling en -uitvoering. Hij heeft contact met alle 24 dochterondernemingen in 14 landen, ook als het gaat om de grote transitie waarbij al deze bedrijven betrokken zijn. “We werken aan hoe we omschakelen van de verkoop van IT-producten naar het behalen van business outcomes.”

Business outcomes
Business outcomes, dat is voor hem de cruciale term. “Ik werk nu meer dan twintig jaar in de IT en de grootste zwakte van onze sector is dat we te veel focussen op producten en technologie. Bijna niemand is bezig met wat de klant nu écht nodig heeft. Als onze klanten ’s ochtends opstaan denken ze echt niet als eerste: ‘Had ik maar een nieuwe server in mijn datacenter’. Maar ze denken misschien wel: ‘Had ik maar eens videomeetings zonder storingen en oponthoud’. Ik ben zelf dan wel een IT-liefhebber, maar ik hou mezelf niet voor de gek met de gedachte dat onze klanten dat ook zijn. We moeten ons meer gaan richten op de problemen die we oplossen voor onze klanten, zoals productiviteit of moderne samenwerking. Dan heb je het echt over business outcomes.”

Hij geeft een kort voorbeeld: “We hebben onze scholen voorzien van tablets, laptops en pc’s, maar de manier waarop we onze kinderen lesgeven is niet veranderd. We hebben de leraren technologie gegeven, maar ze niet geholpen om daarmee beter les te geven of pedagogische processen te verbeteren. Daardoor leidt het soms meer af dan dat het helpt.”

Coronacrisis
Volgens Jensen bevinden onze werkomgeving en de manier waarop we werken zich in een transformatie: “Onze markt verandert. Dat zeggen we al heel wat jaren, maar de snelheid waarmee het nu gebeurt is hoger dan voorheen.” Dat komt onder meer door de huidige coronacrisis. “Voor Covid-19 was er al sprake van een verandering, maar nu is er echt een versnelling. We merken in deze periode heel duidelijk dat werken meer is dan op komen dagen op je werk. Werken vanuit thuis heeft ons in die zin geholpen bij het stroomlijnen van taken. Dat doen we nu op een andere manier. Zelf heb ik bijvoorbeeld al drie maanden niet gevlogen. Toch kan ik het grootste deel van mijn werk nog prima uitvoeren. Een deel daarvan doe ik nu efficiënter, omdat ik het anders in kan delen. Tegelijkertijd is het ook duidelijk dat voor bepaalde elementen van mijn werk persoonlijke ontmoetingen wenselijk zijn. Wat we dus uit deze periode leren, is dat we meer werkzaamheden op afstand kunnen doen en gerichter kunnen werken. Dit kan daadwerkelijk bijdragen aan een betere balans tussen werk en privé en het leidt tot minder vervuiling.”

Requirements veranderen

Het coronatijdperk zorgt volgens Jensen zelfs voor een transformatie als het gaat om onze werkomgeving en manier van werken. “In onze sector werken nu vijf verschillende generaties: van de babyboomers tot generatie Z en die hebben verschillende behoeftes. Voor veel mensen, uit al die groepen, geldt dat ze zich in deze periode realiseren hoe waardevol het kan zijn om wat vaker thuis te zijn, bijvoorbeeld omdat ze meer tijd met hun kinderen door kunnen brengen. Tegelijkertijd zitten er ook nadelen aan, het kan ten koste gaan van de productiviteit en de sociale interactie met collega’s. Ook merken we dat de lucht schoner wordt nu we minder reizen.”

Opgeteld betekent dat volgens hem: meer thuiswerken en dus ook andere eisen voor de werkplek van de toekomst. “Als de periode van social distancing voorbij is zal er minder kantoorruimte nodig zijn. Die ruimte moet dan ook anders ingevuld worden. Misschien wel met een hele verdieping die is ingericht als meetingroom.

Het coronatijdperk zorgt volgens Jensen zelfs voor een transformatie als het gaat om onze werkomgeving en manier van werken. “Doordat we vaker vanuit huis werken, stellen we andere eisen aan de werkplek van de toekomst. Als de periode van sociale distantiëring voorbij is, is er mogelijk minder kantoorruimte nodig voor traditionele bureaus. Die ruimte kan anders worden ingedeeld, verdeeld in verschillende ruimtes, voor bijvoorbeeld brainstorms en scrumsessies. Ik zie dan een werkplek voor me waarbij sales er bijvoorbeeld de voorkeur aan geeft om op vrijdag op kantoor te werken, terwijl ze de rest van de week onderweg zijn of online vergaderen. In de tussentijd gebruikt HR de kantoorruimte op dinsdag, terwijl ze de rest van de week thuis aan hun projecten werken. Op deze manier combineren we, met de kennis die we opgedaan hebben tijdens de coronacrisis, het beste van twee werelden. Door tegelijkertijd een betere samenwerking te promoten én investeringen in onroerend goed te besparen. ”

Meer dan technologie

Jensen kijkt veel verder dan technologie. Zo volgt hij bijvoorbeeld ook met veel interesse de ontwikkeling rond de vierdaagse werkweek. Die wordt op steeds meer plekken toegepast en zorgt volgens onderzoek voor meer productiviteit. Ook als het om niet-technische ontwikkelingen gaat, ziet hij een duidelijke rol voor Bechtle. “Onze nieuwe visie is: ‘Care for people, passion for IT.’ We gebruiken technologie en IT als een middel om voor vooruitgang te zorgen. Vooruitgang op allerlei vlakken.”

Bechtle biedt sinds kort ‘Device as a service’ en ‘Modern meetings’ aan. Jensen gebruikt die laatste als voorbeeld. “Ook daarbij gaat het om de business outcomes. In deze periode merkt iedereen dat te veel meetings later beginnen, omdat er ergens problemen zijn. Dat zorgt opgeteld voor een groot aantal uren verlies aan productiviteit en dus een verlies aan kosten. Wij hebben de oplossingen geconceptualiseerd en eenvoudiger gemaakt. We bieden vier oplossingen aan waarbij we het hebben teruggebracht tot de kern. De klant heeft niet meer met losse producten of vendoren te maken. Daarnaast staan de configuraties vast en is alles erop gericht om efficiëntie te verhogen en productiviteitsverlies te verlagen.

Versnelde introductie
Corona heeft ervoor gezorgd dat Bechtle zijn tijdlijn aanpast. “We wilden in het begin van 2021 thuiskantoren aanbieden, maar dat proberen we versneld te doen. Hetzelfde geldt voor mobiel werken, dat we voor de herfst van 2021 op het programma hadden staan.” Bechtle verandert en dat is niet altijd makkelijk. “We moeten onze passie voor technologie zien te gebruiken voor iets waardevols en dat is soms een uitdaging. Voor klanten is dat wennen, ze zijn gewend om enkel technologie te kopen bij ons. Maar ze zijn niet gebaat bij alleen technologie als het niet wordt vertaald naar iets dat echt kan bijdragen aan een verbetering van hun manier van werken.”

Door: Johan van Leeuwen