Witold Kepinski - 18 juli 2020

HPE technologie zorgt dat klanten zich kunnen focussen op innovatie en business

HPE technologie zorgt dat klanten zich kunnen focussen op innovatie en business image

Hewlett Packard Enterprise (HPE) heeft tijdens zijn Discover Virtual Experience event tal van nieuwe innovaties aangekondigd voor klanten en partners. De redactie van Dutch IT-channel en Executive People sprak over de hoogtepunten met kopstukken van HPE Nederland: Jan Willem Dees (Managing Director HPE Nederland), Marjella Spanjaart (Director SMB & Channel HPE Nederland) en Clemens Esser (CTO HPE Nederland). “Dankzij onze technologie en services kan de klant zich volledig focussen op innovaties, want HPE doet de rest.”

Jan Willem Dees is sinds 1 april 2020 directeur van HPE Nederland en is trots voor dit bedrijf te werken. “Hewlett Packard Enterprise is een mooi bedrijf met een lange en indrukwekkende historie. Het bedrijf verandert nu van een ‘tech vendor’ naar een ‘outcome based vendor’. Hierdoor kunnen klanten zich meer focussen op innovatie, terwijl HPE en haar partners de rest, de IT, regelen. Op dit moment zijn de volgende zaken zeer belangrijk voor HPE: het welzijn van mensen, business continuity, ofwel voorspelbaarheid voor klanten en partners, passende oplossingen voor klanten en tot slot cash flow optimalisaties.”

Return-to-Work

Volgens Dees proberen organisaties zich als gevolg van de COVID-19 ofwel coronacrisis nu aan te passen aan ‘het nieuwe normaal’ en dit biedt volgens hem uitdagingen, maar geeft ook kansen in de markt. “Het is zo in de toekomst niet meer nodig om elke dag in de file te staan. Je kunt vandaag de dag je werk anders indelen en op diverse plaatsen veilig uitvoeren. Hewlett Packard Enterprise (HPE) heeft daarom vijf Return-to-Work-oplossingen aangekondigd. Deze slimme oplossingen helpen om bedrijfsactiviteiten te kunnen voortzetten. De nieuwe oplossingen, die worden geïmplementeerd en beheerd door HPE Pointnext Technology Services en haar partners, zijn geschikt voor kleine tot grote organisaties en maken gebruik van veilige, sterk presterende HPE-servers voor de ‘edge’, de AI aangedreven netwerkinfrastructuur van HPE Aruba en technologieën uit het partnerecosysteem van HPE”, aldus Dees.

Financiering

HPE heeft volgens Dees internationaal nauw samengewerkt met een diversiteit aan organisaties die gevolgen hebben ondervonden van ‘lockdowns’ die het gevolg waren van de coronapandemie. HPE heeft geholpen om veel organisaties ‘up en running’ te houden met oplossingen die werken op afstand mogelijk maakten of verbeterden. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om verbeterde veilige connectiviteits- en VDI-oplossingen. Om ook financiële risico’s van organisaties te verlagen, stopte HPE twee miljard dollar in financieringsprogramma’s via HPE Financial Services. “Daarmee is het bijvoorbeeld mogelijk om uitgaven uit te stellen of te reduceren, op korte termijn technologie te huren en cash te genereren door bestaande IT-assets om te zetten in kapitaal. Daar kan dan weer nieuwe technologie van worden aangeschaft”, aldus Dees.

‘As a Service’ aanbod voor partners uitgebreid

HPE maakt zich volgens Marjella Spanjaart sterk voor partners, zodat ze verder kunnen groeien en klanten nog beter kunnen ontzorgen. Zo kondigde HPE voor partners een aantal nieuwe ‘as-a-Service’-producten en -initiatieven aan. “Met deze producten en initiatieven helpt HPE business partners via clouddiensten en een softwareplatform met het uitbreiden van omzetmogelijkheden, het versnellen van leveringen en het versterken van klantrelaties.”

De nieuwe clouddiensten en softwareproducten zijn volgens Spanjaart geschikt voor edge, datacenter en co-locatiefaciliteiten en stimuleren snelheid en innovatie bij klanten. Ook kondigt HPE plannen aan om partners te integreren in HPE GreenLake Central, een geavanceerd softwareplatform dat klanten voor alle applicaties en data een consistente cloudervaring biedt. Dit verloopt via een console die de hele hybride IT-omgeving regelt, beheert en optimaliseert. Het platform voorziet gebruikers van de meest recente informatie over kosten, capaciteit en de status van HPE GreenLake-clouddiensten via een eenvoudig ‘point-and-click’-interface.

HPE integreert momenteel partners ‘end-to-end’ in HPE GreenLake Central en in 2021 krijgen partners hun eigen toegang tot het platform. Daarbinnen vinden ze een overzicht van klantdata en aanvullende informatie, waardoor ze eenvoudig additionele HPE Greenlake-clouddiensten kunnen verkopen. Met GreenLake Central stimuleert HPE de onderlinge samenwerking, wat een impuls moet geven aan de verkoop van ‘as-a-Service’-diensten. Spanjaart: “HPE GreenLake biedt klanten essentiële schaalbare services voor de digitale transformatie. Partners kunnen zowel HPE- services als eigen services op GreenLake aan klanten aanbieden. Denk hierbij aan interessante clouddiensten voor bijvoorbeeld containers, virtuele machines, storage, compute, databescherming en networking. HPE GreenLake wordt inmiddels door meer dan 700 HPE-partners actief verkocht. In het afgelopen jaar was er een toename van maar liefst 47 procent zichtbaar in de verkoop via partners.”

Marketing, Sales en Tech-support

Tot slot maakt HPE updates bekend aan de drie HPE Pro Serie programma’s. Deze programma’s helpen partners de juiste expertise op te doen om HPE-producten te verkopen. Spanjaart: “HPE Sales Pro biedt salesprofessionals (van HPE én van partners) mogelijkheden voor innovatieve training en ontwikkeling door middel van video's, podcasts, gamification en tools, toegespitst op hun rol en niveau. Hierdoor zijn zij nog beter in staat klanten te helpen met het volledige HPE-portfolio. HPE Tech Pro is uitgebreid met mogelijkheden voor “continu leren” en een SMB-portal met nieuwe segment-georiënteerde content. Deze portal biedt een virtuele ervaring waarbinnen partners examen kunnen doen en zo zichzelf met flinke kortingen of zelfs gratis kunnen certificeren. Daarnaast biedt het platform mogelijkheden om nieuwe competenties te leren voor ‘solution selling’. Het mooie is dat technici van partners toegang hebben tot dezelfde informatie als de HPE-specialisten. HPE Marketing Pro, voorheen ook wel bekend als het HPE Partner Ready Digital Marketing Programma, kent op maat gemaakte content en programma’s om partners te helpen bij het verbeteren van hun marketingeffectiviteit en de businessgroei met HPE.”

Ezmeral Software

Volgens HPE Nederland CTO Clemens Esser zijn er tijdens HPE Discover veel innovatieve toepassingen aangekondigd. Zo is het nieuwe Ezmeral software portfolio interessant, evenals de nieuwe GreenLake cloud diensten. Esser: “Hiermee helpt HPE haar klanten meer te focussen op de business, terwijl HPE en zijn partners zich richten op de benodigde technologie.”

HPE Ezmeral is volgens Esser een nieuw merk en softwareportfolio dat organisaties helpt om hun digitale transformatie van de edge tot de cloud te versnellen. ”HPE Ezmeral is een portfolio met een op Kubernetes gebaseerd containerplatform, een data fabric en een ML ops (machine learning operation) omgeving. Dit biedt klanten meer snelheid en innovatie voor AI en data analytics, kostenbeheersing en beveiliging. Daarmee vergroten organisaties hun flexibiliteit en efficiency en halen ze bovendien meer waardevolle inzichten uit hun data”

Het HPE Ezmeral-portfolio speelt een belangrijke rol in de edge-to-cloud Platform-as-a-Service-strategie van HPE. Het bedrijf introduceerde daarom ook zeventien nieuwe HPE GreenLake-clouddiensten die zorgen voor meer flexibiliteit, lagere kosten en een consistente, plaatsonafhankelijke cloudervaring. Deze nieuwe GreenLake Cloud diensten zijn geoptimaliseerd voor bepaalde workloads zoals VM-as-a-service of Backup-as-a-service. HPE heeft standaard oplossingen waarbij de klant het “formaat” kan kiezen (small, medium of large). Ook kan de klant zelf beslissen of hij de omgeving zelf wil beheren of dat HPE dit moet doen in combinatie met het uitgebreide GreenLake Central portaal. Door de vergaande standaardisatie is HPE in staat om deze oplossingen binnen 14 dagen werkend bij de klant op te leveren - in het eigen datacenter of co-locatie. “Als onderdeel van deze GreenLake Clouddiensten kondigt HPE aan dat het Ezmeral Container Platform en Ezmeral ML Ops via HPE GreenLake beschikbaar komen als GreenLake clouddiensten. Daarmee biedt HPE nog meer snelheid en eenvoud voor gecontaineriseerde applicatie-ontwikkeling en DevOps-flexibiliteit in de ML-levenscyclus”, aldus Esser.

Volvo

HPE kondigde tot slot een uitbreiding van zijn ‘edge-to-cloud platform-as-a-Service’ aan. Met behulp van nieuwe clouddiensten en een versnelde levering van HPE Greenlake stelt het technologiebedrijf organisaties in staat applicaties en data te transformeren en te moderniseren. Inmiddels omarmen grote bedrijven HPE GreenLake ‘as-a-Service’, vervolgt Esser. Zo gaat de Zweedse automotive specialist Zenuity met HPE in zee voor de ontwikkeling van de volgende generatie autonoom rijdende voertuigen. Zenuity is een joint-venture tussen Volvo Cars en Veoneer, een fabrikant van veiligheidssystemen voor auto's. HPE zal Zenuity vooral bijstaan op het gebied van kunstmatige intelligentie en infrastructuur voor high-performance computing (HPC). Dat helpt Zenuity naar eigen zeggen om de grote hoeveelheden data te verzamelen en te analyseren die gegenereerd worden door het wereldwijde netwerk van testvoertuigen en centra voor software-ontwikkeling. De end-to-end IT-infrastructuur zal worden aangeboden 'as-a-Service' door HPE GreenLake. De technologie achter de service bestaat onder meer uit HPE Apollo systems, HPE ProLiant servers, een parallelle Lustre file-based storage solution, en HPE Pointnext Services. De uitrol van het systeem staat gepland voor de zomer van 2020. Dit gebeurt eerst in Zweden en op een later moment op een globale schaal. Esser: “HPE biedt zijn klanten en partners een edge-to-cloud platform als een as-a-Service-experience met GreenLake. Het biedt dezelfde ervaring in een cloud als in een datacenter.”

Door: Witold Kepinski

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024