Aruba introduceert nieuwe AI-oplossingen en visie op de nieuwe werkplek

16-07-2020 | door: Wouter Hoeffnagel

Aruba introduceert nieuwe AI-oplossingen en visie op de nieuwe werkplek

Aruba, onderdeel van Hewlett Packard Enterprise, lanceert een suite van oplossingen voor de werkplek van 2020 en een nieuwe visie op drie weer-aan-het-werkscenario’s – terug naar kantoor en andere locaties, werken vanuit huis en, uiteindelijk, het nieuwe kantoor. Met Aruba’s AI-powered, cloud-native netwerkoplossingen als basis biedt elk scenario een pragmatisch stappenplan. Organisaties kunnen dit plan volgen om bedrijfscontinuïteit te versnellen en contacttracering en contactvrije oplossingen te implementeren, die de gezondheid en het welzijn van werknemers en bezoekers vergroten.

Het nieuwe werken is totaal anders dan het kantoorleven van vóór de coronapandemie. De maatregel om niet-vitale fysieke kantoren en locaties te sluiten, was een test voor de effectiviteit van volledig virtueel werkend personeel. Die test bleek een succes, mits de juiste netwerktechnologieën en tools worden gebruikt. We keren niet terug naar één, maar naar veel verschillende werkplekken – het traditionele kantoor, de thuiswerkplek, onderweg – waar onze veiligheid gegarandeerd moet kunnen worden, en waartussen we zonder enige moeite moeten kunnen wisselen.

Partha Narasimhan, Aruba CTO: “De nieuwe, flexibele werkplek vraagt om contextueel begrip, aanpassingsvermogen en schaalbaarheid op wereldwijd niveau – en dat alles zonder beveiligingsrisico’s. Aruba’s AI-infrastructuur heeft zich naarmate de pandemie vorderde, aangepast aan de nieuwe werkomgeving van klanten op een half miljoen locaties wereldwijd, met enorm veel werknemers op afstand aan het werk vanuit huis, en ook voor vitaal en mobiel personeel.”

Terug naar kantoor en andere locaties

Traditionele kantoren en gebouwen worden ondersteund door contact- en locatietracering op basis van AI. Dit maakt sociale en fysieke monitoringoplossingen mogelijk, die de werkplek veiliger maken voor werknemers, studenten, patiënten, klanten en fans. Deze oplossingen maken gebruik van IoT en Bluetooth-radio’s die zijn ingebouwd in de Aruba access points en die vanuit één applicatie beheerd worden. De oplossingen werken op de bestaande infrastructuur van Aruba, dus zonder ingrijpende veranderingen, en maken gebruik van cloudapplicaties.

  • Contact- en locatietracering – Aruba geeft een aantal nieuwe native contact- en locatietraceringstools vrij voor bestaande infrastructuurklanten van Aruba, op basis van zowel wifi als Bluetooth. De technologiepartners van Aruba – AiRISTA Flow, CXApp, Kiana Analytics, Modo Labs en Skyfii – zijn te integreren met de infrastructuur van Aruba voor nog meer mogelijkheden, waaronder de controle op voorgeschreven afstand en groepsomvang, en het genereren van contacthaarden van mogelijk besmette personen.
  • Contactloos afhandelen van bezoek – In de nieuwe werkomgeving willen organisaties zo min mogelijk fysiek contact met de receptionist en maken ze gebruik van zelfservicetablets om in te checken. Aruba en zijn digitale-werkplekpartners, zoals Envoy, maken het mogelijk vooraf te registreren, automatische host-notificaties te versturen en automatisch geïndividualiseerde toegang voor wifi te genereren. Dit zonder enig contact tussen mensen.
  • Gezondheidscontrole op basis van video en AI – Door gasten en werknemers die met COVID-19 zijn besmet, actief te identificeren en te ondersteunen, is iedereen veiliger op de werkplek. HPE Pointnext en de technologiepartners van Aruba leveren en ondersteunen contactloze thermografische oplossingen die van alle mensen binnen een groep de temperatuur van het voorhoofd meten. De oplossing maakt gebruik van ingebouwde automatische voice response en is te koppelen met toegangsbeheerportalen. De oplossing is onder meer gericht op lobby's en andere ruimtes waar veel mensen in en uit lopen.

Werken vanuit huis

Voor langdurig werken kan een kantoorachtige omgeving de efficiëntie, creativiteit en de productiviteit vergroten. Aruba biedt hiervoor zakelijke hardware voor werken op afstand die eenvoudig te installeren is, beveiligd is op basis van identiteit en beheerd wordt vanuit de cloud voor snel, eenvoudig en schaalbaar gebruik.

  • Veilige remote toegang tot bedrijfskritieke toepassingen – Aruba Remote Access Points (RAP’s) en gateways verruimen de toegang tot bedrijfsapplicaties en -diensten die on-premise of in de public cloud worden gehost, ongeacht waar werknemers werken. RAP’s zijn compatibel met breedband- en mobiele netwerken en bieden zowel ethernet- als draadloze connectiviteit, zodat werknemers op externe locaties IP-telefoons, VDI-terminals, trading-consoles en mobiele toestellen kunnen gebruiken met dezelfde beveiliging en goede service die ze gewend zijn van kantoor.
  • Veilige toegang onderweg – Aruba Virtual Intranet Access (VIA) VPN-softwareclient biedt een veilige verbinding voor laptops, telefoons en tablets. In tegenstelling tot andere VPN-oplossingen waarbij de klant zelf voor extra bescherming moet zorgen, beschikt VIA over een ingebouwde firewall die het verkeer slim segmenteert en de juiste beveiliging op elke afzonderlijke gebruiker toepast.

Ryan Anderson, vicepresident Digital Innovation van Herman Miller: “Organisaties hebben werklocaties te lang binair bekeken; we werken óf op kantoor óf op afstand. De huidige situatie waarin bijna iedereen op een externe locatie werkt, heeft de deuren naar een hybride werkplek wagenwijd opengezet. Zowel ontwerpers als technologen zullen daar in de toekomst rekening mee moeten houden. Een prettige, veilige en betrouwbare thuiswerkplek is een eerste vereiste in dit nieuwe tijdperk.”

Het nieuwe kantoor

De recente trend in het moderne kantoorleven van open en collaboratieve werkplekken moet binnenkort goed onder de loep worden genomen. Organisaties willen vooruit: de indeling van het kantoor en de frequentie waarmee werknemers naar kantoor komen, gaan op de schop. Op kantoor werken wordt veel meer vraaggestuurd en modulair. Dit type werkplek stelt weer heel andere eisen aan het traditionele netwerk en de infrastructuur van de beveiliging, die inherent waren aan een statische werkomgeving.

Het kantoor wordt steeds slimmer met wifi, Bluetooth, IoT-sensoren en andere mogelijkheden waarin tijdens de coronacrisis bij het heropenen van de kantoren is geïnvesteerd. De investeringen kunnen ook worden ingezet om de gebruikerservaring van werknemers te verbeteren, en te zorgen voor een goede beveiliging en crisiscapaciteiten voor het geval zich een andere gezondheidscrisis of een noodgeval voordoet. Om klanten te helpen bij deze transformatie rond kantoor en werkstijl, is Aruba de samenwerking aangegaan met leveranciers op het gebied van kantoorarchitectuur, ontwerp en meubilair. Een voorbeeld is Herman Miller.

Terug naar nieuws overzicht