Google Cloud digitaliseert supply chain Groupe Renault met AI en ML

10-07-2020 | door: Witold Kepinski

Google Cloud digitaliseert supply chain Groupe Renault met AI en ML

Groupe Renault en Google Cloud gaan een industrieel en technologisch partnerschap aan. Het doel is om de digitalisering van de productie en supply chain van Groupe Renault, en de transformatie naar Industry 4.0, te versnellen.

Groupe Renault werkt sinds 2016 aan zijn eigen digitale platform voor het wereldwijd verzamelen en verbinden van industriële data op 22 locaties, met meer dan 2.500 machines. Dit is goed voor maar liefst 76 procent van de voertuigproductie wereldwijd, waardoor Groupe Renault een erkende bijdrager is aan Industry 4.0. De nieuwe samenwerking met Google Cloud, gericht op het optimaliseren van Groupe Renaults onafhankelijk beheerde industriële datamanagementplatform, versnelt deze digitale transformatie.

Met de oplossingen van Google Cloud – op het gebied van slimme analyse, machine learning (ML) en kunstmatige intelligentie (AI) – kan Groupe Renault de supply chain, de productie-efficiëntie, de productiekwaliteit en de totale energiebesparing verbeteren.

Digitale vaardigheden
Ook het trainen van de medewerkers van Groupe Renault is een belangrijk onderdeel van de samenwerking. Groupe Renault en Google Cloud willen een op maat gemaakt trainingsprogramma opzetten, om via coworking en training vanuit het Google-team de proces engineering-, productie- en IT-teams van Groupe Renault te versterken. Dit trainingsprogramma heeft als doel om een data-gedreven cultuur te creëren binnen Groupe Renault en om data onderdeel te maken van de operationele en besluitvormingsprocessen.

“Met deze samenwerking en de inzet van onze IT-teams kunnen we ons Industry 4.0-plan sneller implementeren. Het plan is speciaal ontworpen om onze productielocaties en logistieke processen over de hele wereld te transformeren, versnellen en met elkaar te verbinden, om zo onze prestaties te verbeteren”, vertelt José Vicente de Los Mozos, Director of Manufacturing and Logistic en lid van de executive committee van Groupe Renault. “Ook onze medewerkers hebben veel baat bij de samenwerking, omdat ze kunnen profiteren van training in digitaal datamanagement op hoog niveau.”

“De auto-industrie heeft innovatie in zijn DNA. Dit maakt dat digitale technologie veel potentie heeft om een impact te maken op het productieproces in deze sector. We zijn trots op dit partnerschap en kijken ernaar uit om met Groupe Renault een revolutie teweeg te brengen in de autoproductie en om de volgende generatie van supply chains te faciliteren”, voegt Thomas Kurian, CEO van Google Cloud toe.

Maakindustrie

Google noemt de deal met Renault het grootste contract in zijn soort ter wereld, maar gaf niet aan welk bedrag ermee is gemoeid. Voor het Alphabet-onderdeel is het zaak om terrein goed te maken op concurrenten als Amazon en Microsoft, die al meer grote contracten in de maakindustrie hebben. Zo neemt Volkswagen al clouddiensten van Amazon af.

Grote kostenbesparing

Door de coronacrisis, die voor gekelderde autoverkopen heeft gezorgd, ziet Renault zich genoodzaakt grote kostenbesparingen door te voeren. Het bedrijf kreeg eerder dit jaar een noodlening met garanties van de Franse overheid van 5 miljard euro.

Google kondigde ook aan 900 miljoen euro te investeren in Italië. Dat geld is bedoeld om kleine ondernemers en particulieren in het Zuid-Europese land te helpen bij de digitalisering.

Door: Witold Kepinski in samenwerking met Datanews

Terug naar nieuws overzicht
Cloud