Redactie - 30 juni 2020

Peter van Leest, Citrix Benelux: Naar een werkplek zonder technologie

Peter van Leest, Citrix Benelux: Naar een werkplek zonder technologie image

De meeste kantoormedewerkers zitten helemaal niet te wachten op technologie. De ideale werkplek van de toekomst helpt ze vooral beter gebruik te maken van hun talenten. De toekomst van business technology bevat op het eerste oog zo min mogelijk technologie. Achter de schermen draait meer techniek dan ooit – maar de kunst wordt die technologie zó te verpakken dat de enorme complexiteit die eronder ligt, aanvoelt als een natuurlijke extensie van onze gewone werkomgeving. Vergelijk het met de evolutie die auto’s hebben doorgemaakt: het begon met ruw ijzer dat met veel geweld, zweet en lawaai in beweging werd gezet, en inmiddels zijn we aangeland in een fase waarin niemand nog wil weten of zelfs maar horen wat er onder de motorkap zit, terwijl we in comfortabele luxe op hoge snelheid van A naar B zoeven.

In de ideale wereld van werk die we tegemoet gaan, kan iedereen zich volledig concentreren op zijn of haar kerntaken, zonder te worden afgeleid door vragen als “Waar staat dat ook al weer”, “Hoe werkt dit ook al weer” of “Waarom doet dat apparaat niet wat ik wil”. Iedereen werkt straks in een op maat gesneden omgeving, waar alles wat nodig is om het werk te doen direct beschikbaar is, zodat de talenten waar mensen voor worden aangenomen optimaal tot hun recht komen. Maar voor we daar zijn, moeten eerst drie belangrijke stappen worden gezet.

Cloud en SD-WAN

De eerste verandering is de stap naar de cloud. In de afgelopen tijd, waarin bijna niemand meer naar kantoor mocht, hebben de bedrijven die hun werkomgeving in de cloud hebben de minste moeite gehad om door te werken. Cloud maakt organisaties veel flexibeler. Het geeft de organisatie centrale controle over de toegang tot apps en data. Omdat capaciteit geen issue is in de cloud, wordt nieuwe gebruikers toevoegen een fluitje van een cent. Doordat iedereen in de cloud altijd met de nieuwste, volledig bijgewerkte versie van alle software werkt, is een ‘Desktop-as-a-service’ nog veiliger ook. Dankzij single sign-on hoeft iedereen maar eenmaal in te loggen – als gebruikers dat ’s ochtends op een veilige manier doen (via bijvoorbeeld multifactor- of biometrische authenticatie), hoeven ze verder geen enkel wachtwoord meer te onthouden.

De tweede stap is de aanleg van een intelligent en flexibel bedrijfsnetwerk waar alle gebruikers snel en betrouwbaar hun apps en data kunnen vinden – ook in tijden van grote verandering. Zo’n netwerk is bijna per definitie ‘software defined’. Een SD-WAN is veel minder afhankelijk van onderliggende hardware, waardoor het centraal en op afstand kan worden gemanaged. Nieuwe functionaliteiten of gebruikers toevoegen, de juiste verbindingen kiezen, Quality of Service garanderen, beleidsregels aanpassen, databronnen integreren uit de cloud en on-premises: met SD-WAN gaat het allemaal vele malen sneller en eenvoudiger.

Cloud en SD-WAN samen geven grote flexibiliteit, maar zijn nog geen garantie voor optimale prestaties. Dat komt pas in de derde stap, als we het gebruik van die twee innovaties beter gaan afstemmen op de eindgebruiker. Dat lijkt zo simpel, maar voor een normaal IT-team is dat een serieuze uitdaging. Cloud en SD-WAN maken IT niet minder complex, en alleen al de oorzaak achterhalen van storingen en vertragingen kan een nachtmerrie zijn: ergens in een oerwoud van miljoenen logbestanden ligt de aanwijzing verscholen die het probleem verklaart en de oplossing aandraagt – maar wie heeft er nu tijd om al die logs te lezen?

Machine Learning

Om de complexiteit van de nieuwe technologie hanteerbaar te maken, komt Machine Learning in beeld. ‘ML’ zal de komende jaren op grote schaal worden ingezet om het leven aanzienlijk te verbeteren. Daarvoor richt het zich op twee terreinen: de prestaties van de technologie en de productiviteit van de medewerkers.

Om de prestaties van IT te verbeteren, gebruiken we Performance Analytics. ML is uitstekend in staat om bijvoorbeeld uit een oerwoud van logbestanden proactief aanwijzingen te halen die IT direct vertellen dat eindgebruikers ergens een probleem ervaren - en bovendien wat de oorzaak én een mogelijke oplossing is. Dit stelt IT in staat heel gericht optimalisaties door te voeren, nog vóór eindgebruikers het nummer van de helpdesk hebben gevonden. Performance Analytics, in combinatie met cloud en SD-WAN, garandeert op deze manier dat alle gebruikers onder alle omstandigheden de best mogelijke gebruikservaring krijgen.

Om de productiviteit van medewerkers te verhogen, gebruiken we ML voor automatisering. Medewerkers zijn volgens diverse onderzoeken wekelijks vele uren kwijt aan taken die net zo goed geautomatiseerd kunnen worden. De ideale Workspace automatiseert dergelijke zaken zo veel mogelijk, door data en processen uit diverse bronnen te integreren en terug te brengen tot één taak die alleen nog op je beslissing wacht. Eindgebruikers hoeven zich niet meer af te vragen waar alle data staat, welke apps ze moeten openen en welke processen ze moeten doorlopen om zo’n beslissing door te voeren.

Focus

De winst die dat oplevert is aanzienlijk. Uit onderzoek van Citrix bleek dat Nederlandse gebruikers zelf denken zo’n 5 uur per week kwijt te zijn aan taken die net zo goed geautomatiseerd kunnen worden. Citrix CEO David Henshall denkt zelfs dat dergelijke automatisering op termijn maar liefst een volle werkdag per week aan tijd kan besparen.

Maar tijd en geld zijn niet eens de belangrijkste grootheden. Ondanks alle technologische veranderingen – of misschien juist wel daardoor – is de arbeidsproductiviteit de afgelopen jaren aan het inzakken. Mensen zijn meer bezig met bijzaken, dan met de taken waarvoor ze zijn aangenomen. Gebruikmaken van je talenten en geconcentreerd bezig kunnen zijn met de dingen waar je goed in bent, geeft voldoening, maar ook kwalitatief betere resultaten.

Technologie heeft de mens veel gebracht, maar heeft ons niet per se altijd gelukkiger gemaakt. Complexe technologie die zo nu en dan om onverklaarbare redenen hapert, waardoor we soms uren bezig kunnen zijn om uit te zoeken hoe we iets gedaan kunnen krijgen, kan heel frustrerend zijn. Voor IT-leveranciers moet de hoogste prioriteit zijn ervoor te zorgen dat IT doet wat het moet doen – niet ‘meestal’, maar altijd en overal. Daarvoor is het niet voldoende te kijken naar de eigen producten en diensten, maar juist ook naar het grotere geheel.

De combinatie van cloud, ‘software defined’ netwerkoplossingen en kunstmatige intelligentie maakt het mogelijk alle prachtige technologie die in de loop der jaren is ontwikkeld samen te brengen in één werkomgeving. De toekomst van business technology draait om integratie en automatisering; om veilige technologie, die eenvoudig te beheren is, en zo intuïtief dat gebruikers de onderliggende techniek vergeten. Het doel van technologie in de komende periode is zichzelf onzichtbaar te maken, zodat iedereen zijn of haar talenten zo effectief mogelijk kan inzetten.

Door: Peter van Leest, Citrix