KPN herkent conclusies onderzoek Agentschap Telecom over de 112 storing

Joost Farwerck, CEO KPN

26-06-2020 | door: Witold Kepinski

KPN herkent conclusies onderzoek Agentschap Telecom over de 112 storing

KPN herkent de conclusies van het onderzoek Agentschap Telecom over de 112 storing van 24 juni 2019, dat werd veroorzaakt door een software fout, en neemt alle aanbevelingen over.

Een softwarefout in routeringssysteem KPN en samenloop van gebeurtenissen resulteerde op 24 juni 2019 in een landelijke telefoniestoring waardoor 112 onbereikbaar werd KPN heeft maatregelen genomen die robuustheid systeem verbeteren en herhaling voorkomen

Joost Farwerck, CEO KPN: “De bereikbaarheid van 112 is een topprioriteit. Als gevolg van een softwarefout en een onfortuinlijke samenloop van verschillende gebeurtenissen viel ons telefonienetwerk uit en was 112 gedurende meer dan drie uur onbereikbaar. Het feit dat Agentschap Telecom heeft geconcludeerd dat KPN aan zijn wettelijke zorgplicht heeft voldaan, doet daar niets aan af. Wij betreuren dat dit heeft kunnen gebeuren; Nederland moet altijd kunnen rekenen op een vitale dienst als 112. Wij nemen dit heel serieus en hebben maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Ook de aanbevelingen van het Agentschap Telecom nemen we over, zodat een storing zoals deze vorig jaar plaatsvond niet nog eens op die manier voor kan komen.”

Terug naar nieuws overzicht