Redactie - 26 juni 2020

Intelligente netwerken hebben veel te bieden

Intelligente netwerken hebben veel te bieden image

Dankzij het gebruik van artificiele intelligentie gecombineerd met gebruik van de nieuwste cloud technologie is heel veel mogelijk, zegt Steven Blees, manager Enterprise Sales Benelux & Partner management Nordics&Benelux bij Juniper. Intelligente netwerken maken nieuwe bedrijfsmodellen mogelijk en/of besparen op kosten.

Blees schudt de voorbeelden uit zijn mouw. “Onlangs hebben we een oplossing geïmplementeerd bij een bedrijf dat voorheen altijd twee monteurs een bepaalde ruimte in moest sturen. Uit veiligheidsoverwegingen. Als één persoon onwel zou worden, dan kon zijn collega altijd ingrijpen. Wij hebben een toepassing gemaakt waarbij het netwerk de enkele monteur volgt. Op een centrale plek is te volgen waar de man of vrouw is. Als hij of zij gedurende een bepaalde tijd niet beweegt, dan is dat te zien en je kunt meteen actie ondernemen. Iemand ernaar toesturen om poolshoogte te nemen. Voor het bedrijf is het in dit specifieke geval een halvering van de personeelskosten.”

Hij heeft het over een modern netwerk: gebaseerd op clouddiensten, met gebruikmaking van kunstmatige intelligentie, flexibel, betrouwbaar en schaalbaar (onder meer door het gebruik van microservices). Door de overname van Mist Systems april vorig jaar beschikt Juniper over kunstmatige intelligentie in een compleet enterprise netwerk, end-to-end inclusief het draadloze netwerk (waar de expertise ligt van Mist).

De integratie van beide bedrijven en producten verloopt goed, zegt Blees. “Het helpt natuurlijk dat wij allebei werken met open systemen. Van nature kunnen onze producten overweg met die van andere leveranciers – de klant keuzevrijheid en flexibiliteit bieden staat centraal bij Juniper Networks; hetzelfde geldt voor Mist.”

Gebruiker centraal

Blees komt later nog terug op voorbeelden van moderne toepassingen, eerst wil hij onderstreept hebben dat je niks aan innovatieve applicaties hebt als het netwerk instabiel is. “Het netwerk moet natuurlijk wel altijd beschikbaar zijn. Denk je eens in wat een schade een e-commerce bedrijf heeft als mensen geen bestellingen kunnen plaatsen omdat het netwerk het laat afweten. Vooral nu steeds meer mensen vanuit huis werken, is de beschikbaarheid van het (bedrijfs)netwerk cruciaal. Mensen moeten bij hun data en applicaties kunnen komen. De afhankelijkheid van netwerken groeit alleen maar.”

Inzicht in de werking van het netwerk is dan onontkomelijk. Maar bij Juniper gaat het er dan niet om of alle lampjes wel groen zijn. “Bij ons draait het om de gebruikerservaring. Ook al lijkt technisch alles in orde, dan nog kan de gebruiker een slechte ervaring hebben. Daarom stellen wij de gebruiker centraal. Mist gebruikt kunstmatige intelligentie om na te gaan of de daadwerkelijke gebruikerservaring voldoet aan de afgesproken SLE’s – oftewel Service Level Expectations. De Mist access points verzamelen constant metadata van meer dan 150 ‘states’ waardoor in de cloud gigantische veel informatie wordt verzameld; die inlichtingen benutten wij. Kunstmatige intelligentie in de cloud wordt ingezet voor analyse, machine learning, locatie diensten en correlatie.”

Nu het netwerk intensiever wordt gebruikt – zeker doordat er bijvoorbeeld steeds meer camera’s aan worden gekoppeld met intensief dataverkeer – is het beheer ingewikkelder en omvangrijker. “Goed beheer is dan alleen mogelijk met verregaande automatisering”, meent Blees. “Het uitgangspunt van Juniper is dat alles wat je door machines kunt laten doen aan machines moet overlaten. Medewerkers van IT-afdelingen hebben al genoeg op hun bordje. Hier maken we al hele stappen in. Het netwerk constateert dat er iets mis is en geeft vervolgens advies aan de beheerder wat te doen om het op te lossen. De volgende stap is natuurlijk dat het netwerk zelf de reparatie uitvoert. Als je toch al weet wat er moet gebeuren, los het dan ook zelf op. Wij willen onze klanten helpen de automatisering zoveel mogelijk door te voeren.”

Security

Juniper verzamelt alle informatie over het gedrag van het netwerk. Als iemand de helpdesk belt, dan gaat de beheerder gewoonlijk zoeken wat er aan de hand is. Het kan soms tijden duren voordat er dan een oplossing is toegepast. “Wij hebben het support model omgedraaid”, vertelt Blees. “We hebben alle gegevens immers al beschikbaar; die hoeven we alleen maar op te vragen. Voor een oplossing maken we een microservice. Een container met de benodigde code, die dan meteen wereldwijd voor iedereen beschikbaar is. Dat scheelt heel veel testwerk, waar gewoonlijk heel veel tijd in gaat zitten. Omdat het een container is, heeft de aangepaste code geen invloed op andere code binnen het netwerk; ook daar winnen we heel veel tijd en verlagen we het risico voor onze klanten. Tegelijkertijd brengen we hiermee het complete beveiligingsniveau omhoog.”

Hoe de partners reageren op dit polijsten van het bedrijfsnetwerk? “Heel enthousiast”, reageert Blees. “Ze kunnen hun klanten laten zien welke voordelen het allemaal heeft. En bovenal, omdat we met open frameworks werken, kunnen ze zelf applicaties ontwikkelen; ze kunnen diensten onder hun eigen naam aanbieden, dankzij onze open API’s. Met elkaar bouwen we een ecosysteem met oplossingen voor organisaties. Wij hebben traditionele partners die zich vooral op de techniek richten, maar intussen krijgen we ook partners met minder expertise op netwerkgebied, maar zich vooral richten op de diensten die je via dat netwerk kunt bouwen en aanbieden. We hebben ze allebei nodig.”

Musea en ziekenhuizen

Zo zijn we weer bij de diensten aanbeland. Services die, met gebruikmaking van ingebakken, kunstmatige intelligentie, organisaties anders kunnen laten werken. Locatiebepaling bijvoorbeeld. Blees kan geen namen noemen, maar er zijn al veel bedrijven die hier baat bij hebben. Onlangs is het bijvoorbeeld toegepast bij een museum. “Het netwerk weet of iemand een bepaald schilderij nadert en weet ook welk schilderij dat is; de bezoeker krijgt dan via zijn koptelefoon informatie over het kunstwerk. Ook in ziekenhuizen zijn we hiermee actief. Ze hebben daar dure apparatuur dat algemeen beschikbaar is, maar vaak is niet bekend waar het staat. Gekoppeld aan het netwerk is altijd zichtbaar waar het zich bevindt; dat scheelt heel veel zoektijd. Dit kun je natuurlijk in elk bedrijf toepassen dat met dure gereedschappen werkt.”

In het ziekenhuis is het netwerk ook te gebruiken om, zo vertelt Blees, bezoekers te geleiden. In plaats van informatieborden te lezen, leidt een applicatie de bezoeker naar de juiste plek. En wat te denken van retail? Volg het publiek; zie bij welke waren iemand langer stil staat, doe eventueel een leuk aanbod. “Er is zoveel mogelijk met een intelligent netwerk”, besluit Blees. “Maar dan moet het natuurlijk wel beschikbaar zijn!”