Witold Kepinski - 24 juni 2020

Cisco en partners spelen in op het nieuwe normaal

Cisco en partners spelen in op het nieuwe normaal image

De coronacrisis heeft een impact op partners, maar het levert ook kansen om verder samen te groeien met Cisco zoals met Webex videoconferencing, moderne intent-based networking, security, managed services en as a service modellen. Dit leidt tot nieuwe inkomstenbronnen voor partners. Dit is de boodschap van Cisco kopstukken zoals ceo Chuck Robbins en channel baas Oliver Tuszik (foto) tijdens Cisco Live 2020.

Meer dan 100.000 klanten, partners en andere geïnteresseerden nemen deel aan Cisco Live 2020, het eerste virtuele evenement van de tech gigant. Cisco Live 2020 werd eerder deze maand uitgesteld vanwege de gecombineerde escalatie van de COVID-19 pandemie en de raciale spanningen in de VS.

Hoewel 2020 veel pijn, verdriet en veel woede heeft veroorzaakt, gelooft Cisco ceo Chuck Robbins dat de maatschappij tegenslagen kan opvangen en de tegenslagen kan omzetten in vooruitgang.  Cisco partners zullen een belangrijke rol spelen bij de herstelinspanningen, aldus de topman. Cisco heeft ongeveer 500 miljoen dollar bijgedragen aan de strijd tegen COVID-19.

Transformatie

Volgens een onderzoek onder Fortune500-bedrijven zal 75 procent van de organisaties in de Verenigde Staten hun technologische transformatie versnellen als gevolg van COVID-19. Voor Cisco en partners is dit volgens Chuck Robbins een uitgelezen kans om organisaties te verbinden, beveiligen en versterken met betrouwbare werkplekoplossingen, onder andere met managed services.

Everything as a service

Volgens Cisco is het nu de tijd voor partners om IT-beslissers te voorzien van robuustere technologie-infrastructuren, waardoor bedrijven sneller digitaal kunnen transformeren met een krachtig netwerk die onder andere digitale werkplekken van thuiswerkers ondersteunen. Volgens Tuszik zullen organisaties een grotere vraag hebben naar managed services en everything as a service. Partners die meer investeren in software, security en services kennis kunnen deze crisis goed doorkomen in het ‘nieuwe normaal’, aldus de Cisco channel baas.

Het ‘nieuwe normaal’ omvat volgens Tuszik drie fundamentele veranderingen die nodig zijn voor een organisatie om toekomstbestendig te zijn. Dat zijn ten eerste overal en altijd veilige verbindingen, ten tweede meer IT-flexibiliteit, managed services en SaaS, en ten derde meer digitalisering. Dit alles gaat gepaard met een sterkte focus op klantensucces. Hierdoor zien klanten de waarde van Cisco en zijn partners waardoor ze ook weer voor hen kiezen als ze hun IT gaan vernieuwen.

Customer Experience

Voor partners is er nu het momentum om meer as a services te leveren, van een managed switch tot en met een complete Webex collaboration omgeving. De COVID-19 crisis heeft ertoe geleid dat de vraag naar Webex videoconferencing enorm is gestegen. Dit is mede in gang gezet door gebruikers een proefversie te geven. Daarbij kregen gebruikers tijdelijk gratis gebruik van Cisco security services. De kunst voor partners is nu dit om te zetten naar betaalde abonnementen. Dit kan worden bewerkstelligd door een geweldige klantervaring ofwel customer experience (cx) te bieden. Klanten zien voordelen als ze in een flexibele omgeving via diverse werkplekken goed met elkaar en hun klanten verbonden zijn door middel van Webex.

Cloud native security

Cisco partners kunnen excelleren als ze zich weten te onderscheiden in het ‘nieuwe normaal’. De partners die klaar zijn voor de nieuwe eisen, hebben een zeer sterke positie, aldus Tuszik. Cisco meldt hierbij dat er nieuwe aanbiedingen zijn, zoals Webex Control Hub en SecureX, een geïntegreerd, compleet cloud-native cyberbeveiligingsplatform. Partners verdienen hierbij aan consulting, engineering, orkestratie en automatisering van cybersecurity toepassingen. En met het nieuwe CX Cloud-platform van Cisco kan het bedrijf klanten digitaal verbinden met Cisco en partners. Met Cisco Business Critical Services 3.0 (BCS) kunnen partners gemakkelijker en winstgevender Cisco toepassingen met eigen diensten verkopen.

Black Belt Academy

José van Dijk, Vice President Operations and Partner Performance GPO, belicht de kansen die worden geboden met Cisco Black Belt Academy, een digitaal trainingsplatform waar partners de laatste updates rond verkoop, implementatie, adoptie en ondersteuning van alle Cisco-architecturen kunnen leren. Black Belt Academy heeft inmiddels meer dan 32.000 geregistreerde gebruikers en wekelijks komen er honderden nieuwe gebruikers bij. Julia Chen, Cisco's vice-president voor transformatie van partners, zegt dat Cisco partners ook ondersteunt in het veranderd verkoopgedrag. Steeds meer klanten zien in dat technologie de bedrijfsresultaten op een meer geïntegreerde manier beïnvloedt. De kopers zijn niet meer alleen de IT-afdelingen, maar ook andere line of business beslissers van afdelingen als sales en marketing.

Winstgevendheid

Cisco biedt daarom ook eenvoudige go-to-market manieren met de nodige digitale marketing support en leadgeneratie waarmee men zich richt op diverse IT-beslissers. Zowel Cisco en de partners zullen zelf ook moeten blijven transformeren in het COVID-19-tijdperk om sterke spelers te blijven en toekomstbestendig te zijn, besluit Tuszik: “Winstgevendheid van partners blijft hierbij onze eerste prioriteit, voor nu en in de toekomst.”

Door: Witold Kepinski

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024