Redactie - 23 juni 2020

Jorrit Ebben van Academy Het Dorp transformeert ideeën naar duurzame en schaalbare technologieën voor patiënten

Jorrit Ebben van Academy Het Dorp transformeert ideeën naar duurzame en schaalbare technologieën voor patiënten image

Kleine veranderingen hebben grote gevolgen voor mensen met langdurige zorgbehoeften. Jorrit Ebben (foto) gelooft dat technologie deze veranderingen teweeg kan brengen.

Technologie die de patiëntenzorg verbetert

Jorrit Ebben is mede-oprichter en Chief Strategy & Innovation Officer bij Academy Het Dorp, een adviesbureau voor digitale transformatie in Nederland. Academy Het Dorp werkt aan de realisatie van technologie om mensen een zo gewoon mogelijk leven te bieden en om de langdurige zorg efficiënter en menswaardiger te maken. Denk bijvoorbeeld aan meer persoonsgerichte zorg, meer inspraak, meer aandacht en meer privacy. Op al deze gebieden kan technologie een grote rol spelen. Academy Het Dorp onderzoekt, adviseert, begeleidt en implementeert. Ebbens persoonlijke missie is om technologie nuttiger te maken binnen de langdurige gezondheidszorg.

“Mijn CEO en ik zagen de noodzaak om organisaties in de gezondheidszorg te helpen toegang te krijgen tot nuttige technologie en om de validatie van de technologie − in samenwerking met patiënten − te verbeteren. Dit is voor mij een ‘way of life’ geworden”, zegt Ebben.

In zijn werk met zorgorganisaties merkte Ebben dat kleinere organisaties voor een uitdaging staan. “We zien dat veel kleinere zorgorganisaties in Nederland worstelen met het implementeren van gezondheidstechnologie. De grote spelers missen al de tijd en vaardigheden om te ontdekken wat technologie echt kan doen, laat staan de kleinere organisaties. Bij hen is dit probleem nog veel groter.” Andere problemen zijn verouderde infrastructuur die niet samen kan werken met nieuwe technologie en de culturele verandering van een technology-enabled zorgmodel.

“Voor zowel zorgprofessionals als patiënten is deze nieuwe manier heel anders”, zegt Ebben. “Waar mensen voorheen op andere mensen vertrouwden om hen te helpen hun leven te leven, vertrouwen we nu ook op technologie om een deel van die ondersteuning te bieden.”

Kwaliteitsproblemen

Ebben ziet dat er nog steeds vertrouwen moet worden gewonnen. “Veel start-ups brengen technologie op de markt die niet goed genoeg is. Hun bedoeling is om mensen te helpen, maar ze weten niet hoe ze hun technologie moeten valideren.” Ebben is van mening dat meer regelgeving nodig is. Hij steunt de Europese regels voor medische hulpmiddelen (MDR) die in 2021 moeten gaan gelden en hoopt dat deze maatregelen goede technologie beschikbaar zullen maken. Ebben vindt ook dat developers meer aan de mensen moeten denken. “De ingenieurs willen hele gave technologie maken. Maar wat ze leveren, is technologie-in-a-box. Ze vergeten de samenwerking met de patiënt en de zorgverlener. Door die samenwerking leer je wat je moet ontwikkelen, in real life moet testen en verfijnen op basis van prestaties”, zegt Ebben.

De uitdaging van personalisatie

De integratie van technologie is een ander aandachtspunt voor Ebben en zijn team. “Tien jaar geleden had een patiënt met langdurige zorgbehoeften één technologie van één leverancier om thuis zorg te ontvangen. Nu hebben ze meerdere technologieën van verschillende start-ups. Het is een grote uitdaging om deze verschillende technologieën te integreren in één oplossing voor elke patiëntbehoefte.”

Dit is niet alleen een uitdaging voor technologieteams. “Voor een beroepsbeoefenaar in de gezondheidszorg is de ‘plug and play’ waar iedereen het over heeft ‘plug and, oh mijn god, it will never play’,” zegt Ebben.

Veel gezondheidsinstellingen erkennen dat ze meer moeten doen om de integratie − met zowel andere oplossingen als met de bestaande infrastructuur − eenvoudig te maken. Afgelopen jaar heeft Academy Het Dorp een programma opgezet voor het Ministerie van Volksgezondheid en Welzijn om meer dan veertig zorgorganisaties te ondersteunen bij dit soort digitale transformatievraagstukken.

De toekomst omarmen

Het programma versterkte Ebbens overtuiging dat succesvolle organisaties moeten investeren om de gezondheidszorg en IT te helpen om het nieuwe zorgmodel te omarmen. “IT wordt steeds belangrijker in de zorgverlening en brengt veel veranderingen met zich mee”, zegt Ebben. “Gezondheidszorgorganisaties moeten heroverwegen wat ze wel en niet kunnen doen, welke competenties ze nodig hebben en hoe ze de mogelijkheden van technologie kunnen benutten. Ze moeten onderzoeken hoe ze verschillende soorten technologie van verschillende zorginstellingen naar dat ene huis brengen om aan de behoeften van die ene persoon te voldoen. Zo zullen we de wereld veranderen.”