Innovatie: bij gelijke geschiktheid wint het product dat het makkelijkste te bedienen is

Innovatie: bij gelijke geschiktheid wint het product dat het makkelijkste te bedienen is

Richard Jonker, Netgear

19-06-2020 | door: Marco van der Hoeven

Innovatie: bij gelijke geschiktheid wint het product dat het makkelijkste te bedienen is

Innovatie gebeurt niet in een vacuüm. Het moet gebeuren op basis van een heldere visie, en vooral een duidelijk zakelijk doel hebben. Voor NETGEAR betekent dit ervoor zorgen dat de complexiteit van de producten onder de motorkap blijft, en het voor gebruikers vooral eenvoudig is om de producten te bedienen.

“Innovatie is niet alleen nieuwe dingen doen”, zegt Richard Jonker van NETGEAR. “Dat is maar één kant van innovatie. Een ander, zeker zo belangrijk, aspect is het zorgen voor meer gebruiksgemak. Iets wat al bestond wordt beter omdat je wat nieuws toevoegt, èn omdat mensen er op een eenvoudigere manier mee kunnen werken. Het derde element is dat het waarde moet toevoegen, anders is het niets meer dan een nieuwigheid.”

Die drie zaken vormen dus de definitie van innovatie, je zou het de Apple-visie op innovatie kunnen noemen. Als het dan één van die drie delen mist is het geen innovatie, en zou je je kunnen afvragen of je het wel moet doen. Als iets bijvoorbeeld waarde toevoegt maar moeilijk te gebruiken is, dan heeft dat waarschijnlijk geen zin.”

Visie

Die visie past hij ook toe op NETGEAR: “Alles wat wij aan innovatie doen, moet bestaan uit hardware, software en content, en mensen moeten er makkelijker mee om kunnen gaan. Dat content-element is steeds belangrijker geworden omdat content verschoven is van lokale opslag naar de cloud. De definities van hardware en software veranderen ook voortdurend. Uiteindelijk dient innovatie één belangrijk doel, en dat is de klanten eenvoudiger te laten werken met onze apparatuur. Zodat ze onze producten kopen, omdat ze er beter mee kunnen werken dan met die van andere leveranciers. Daar werken we hard aan, om dat te kunnen leveren tegen een aantrekkelijke prijs.”

Dit vraagt om een organisatie die is ingericht op innovatie: “Wij kunnen alleen maar bestaan als relatief kleine speler door te innoveren. Mensen zien dat we toegevoegde waarde hebben, en gebruiksgemak. Dat zit dan bijvoorbeeld in eenvoud en transparantie. Bij productontwikkeling vragen we ons altijd af hoe we het de gebruiker makkelijk maken. Als je het volledig aan technici over laat wordt het als het ware een cockpit van een Boeing 747 met overal knopjes.”

Complexiteit

“Wij streven ernaar om de complexiteit juist zoveel mogelijk onder de motorkap te houden, omdat we weten dat de klanten die wij bedienen helemaal geen grote IT-afdeling hebben. Sommigen hebben helemaal geen IT-afdeling, dus daar moeten onze producten voor geschikt zijn. Dat is voor ons ook innovatie: bij gelijke geschiktheid wint het product dat het makkelijkste te bedienen is.”

“Je probeert nieuwe technologie alleen toe te voegen als het waarde toevoegt. Nieuw is niet persé een reden om het te doen. Dat zou het namelijk veel te duur kunnen maken voor het MKB. Dat betekent natuurlijk niet volledig op prijs concurreren, zoals Chinese fabrikanten doen. Je moet daar tussenin gaan zitten met nieuwe features.”

Uitdagingen

“Wij lossen problemen in netwerken op. Daar krijgen wij veel vragen over. Bijvoorbeeld omdat een bedrijf groeit en er meer aansluitingen nodig zijn. Of omdat een bedrijf verandert in de manier waarop ze met apparatuur en netwerk omgaan. MKB’ers hebben nou eenmaal geen professionele IT-afdeling, dus dat automatiseren wij zoveel mogelijk voor hen. Zo kun je de juiste mensen in een organisatie toegang geven tot de juiste assets. Door meerdere virtuele netwerken neer te zetten in apparatuur. Zo heeft iedereen toegang tot het noodzakelijke deel van het netwerk “

“Ook video is een trend die ervoor zorgt dat de vraag naar bandbreedte toeneemt. Er wordt steeds meer gebruikgemaakt van 4K HDR en zelfs 8K video, of van beveiligingscamera’s met video. We gaan nu massaal van spraak naar videoconferencing, zeker in deze COVID-19 tijd. De traditionele telefoon verdwijnt, en maakt plaats voor een software-applicatie. Dat stelt allemaal nieuwe eisen aan het netwerk”

R&D

In praktijk zien we dan ook dat we daar veel tijd aan besteden. Meer dan de helft van onze R&D gaat naar het vergroten van de netwerkcapaciteit, dus door meer bandbreedte en meer gebruikers te managen. De bediening van al die fysieke apparaten wordt complex, dus krijgen we de vraag om dat eenvoudiger te maken. Dat doen we, onder meer met Insight, onze eigen versie van Software Defined Networking (SDN). Zo heb je één cloud-interface voor alle apparaten waarmee je ze overal zelf kunt bedienen.”

”Of je bedient ze niet meer zelf, maar huurt gewoon iemand in. Dat betekent dat een reseller verschuift van dozenverkoper naar service-leverancier die je ontzorgt, met een netwerk waar je per maand een bepaald bedrag voor betaalt. Dat maakt het leven eenvoudiger, en zorgt voor voorspelbare kosten in je administratie. Ook hebben ondernemers geen initiële kapitaal-investeringen meer. Dan wordt het netwerk zelf een service.”

Security

“Dit past in de as-a-service trend die je overal ziet, van Uber tot Netflix. We proberen daarin voorop te lopen door modellen te ontwikkelen voor ons resellernetwerk waar zij mee vooruit kunnen. Wanneer zij netwerken als een service willen verkopen, zorgen wij dat dit mogelijk is. Als ze liever de hardware verkopen en er geen eigenaar van willen blijven, dan kan dat ook, daar hebben we ook een model voor ontwikkeld. Dan zouden zij alleen het beheer als dienst kunnen verkopen. Daar hebben we veel in geïnvesteerd, zodat resellers de eindgebruikers precies kunnen geven wat ze willen.”

“Hetzelfde geldt voor netwerkbeveiliging. De eisen daaraan veranderen elke dag. De bedreigingen waar kleine bedrijven mee te maken hebben zijn hetzelfde als die van grote bedrijven, alleen hebben ze daarvoor niet hetzelfde budget. Ook daar proberen wij als netwerkleverancier met onze resellers de juiste innovatieve oplossing voor te bedenken.”

Terug naar nieuws overzicht