Redactie - 16 juni 2020

Europese Commissie start onderzoek naar Apple Store en Pay

Europese Commissie start onderzoek naar Apple Store en Pay image

De Europese Commissie neemt techgigant Apple opnieuw in het vizier. De Europese concurrentiewaakhond heeft onderzoeken geopend naar de App Store en Apple Pay.

Het onderzoek naar de App Store komt er na klachten van Spofity en een verkoper van e-books. Apple verplicht de ontwikkelaars die apps willen aanbieden aan de gebruikers van iPhones en iPads om het betaalsysteem IAP van Apple te gebruiken. De techgigant vraagt daarvoor een commissie van 30 procent. Tegelijkertijd verhindert het de ontwikkelaars om eigenaars van iPhones en iPads te informeren over alternatieve, goedkopere verkoopsopties buiten de app, stelt de Commissie.

'Het lijkt erop dat Apple een rol als gatekeeper heeft bereikt wanneer het gaat om de distributie van apps en content aan gebruikers van de populaire toestellen van Apple. We moeten ervoor zorgen dat de regels van Apple de concurrentie niet verstoren in markten waarop Apple concurreert met andere app ontwikkelaars, bijvoorbeeld met zijn muziekstreamingsdienst Apple Music of met Apple Books', licht eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager toe. Tegelijkertijd opende Vestager ook een onderzoek naar Apple Pay. Ook de voorwaarden voor de integratie van de mobiele betaaloplossing Apple Pay in apps en websites op iPhones en iPads schenden mogelijk de concurrentieregels, aldus de Commissie.

App Store van Apple faciliteerde half biljoen dollar aan handel

Het App Store-ecosysteem van Apple faciliteerde in 2019 wereldwijd 519 miljard dollar aan omzet en betalingen. Ruim de helft daarvan (268 miljard dollar) kwam voort uit retail-apps van bedrijven als Coolblue en Bol.com. De techreus maakte de cijfers dinsdag zelf bekend.

Van het totaalbedrag van een half biljoen dollar belandde meer dan 85 procent bij appontwikkelaars en kleine en grote bedrijven buiten Apple. De rest van het bedrag wordt door de techreus ingehouden als commissie.

M-commerce

De retail-apps vallen onder de grotere noemer van m-commerce-apps, een categorie die in 2019 goed was voor 413 miljard dollar. Andere omzetbronnen binnen deze categorie zijn reisapps zoals Booking.com en Polarsteps (57 miljard dollar), taxi-apps als Uber (40 miljard dollar) en apps voor de levering van levensmiddelen, zoals Picnic en de applicatie van Albert Heijn (31 miljard dollar).

Omzet en betalingen voor digitale goederen en diensten zorgden voor 61 miljard dollar. Deze categorie bestaat onder meer uit apps voor muziek- of videostreaming, fitness, onderwijs, e-books en luisterboeken, nieuws, tijdschriften en datingdiensten. Games, het type app dat in 2019 het vaakst is gedownload, genereerde in deze categorie de meeste betalingen en omzet.

Advertenties

De verkoop van in-app advertenties was in de App Store goed voor 45 miljard dollar, waarvan 44 procent afkomstig was van games. Andere apps die substantiële omzet voor in-app advertenties genereren, zoals Twitter and Pinterest, zijn vaak gratis te downloaden en te gebruiken. Bij andere toepassingen zijn in-app aankopen dan weer noodzakelijk om toegang te krijgen tot de content, zoals Amazon Prime Video en de e-books en luisterboeken van Kobo.

Apple zag door de socialdistancing-protocollen met betrekking tot het coronavirus ook een aantal veranderingen in het 'app-gedrag' van consumenten. 'Apps voor de levering van maaltijden en levensmiddelen hebben geprofiteerd van de toegenomen vraag, terwijl de omzet van apps voor bedrijven waaraan beperkingen zijn opgelegd, of waarvoor live interactie nodig is, sterk is gedaald', aldus Apple.

In samenwerking met Datanews