Dutch Analytics haalt financiering op bij de Rabobank

Yannick Maltha, CEO Dutch Analytics

12-06-2020 | door: Witold Kepinski

Dutch Analytics haalt financiering op bij de Rabobank

Dutch Analytics haalt financiering op bij de Rabobank om haar software platform Xenia verder te ontwikkelen. Het platform van Dutch Analytics helpt bedrijven om op laagdrempelige wijze data science modellen te operationaliseren, te beheren en te integreren met bestaande systemen. Met als doel de time-to-market van data-gedreven applicaties te versnellen en aanzienlijke IT-kosten voor bedrijven te besparen.

De financiering vanuit het Rabobank Startup & Scale-Up Team is een aanvulling op de investering die Dutch Analytics eind 2019 ontving van onder meer investeerder Global Founders Capital. “Rabobank als nieuwe partner is een welkome toevoeging, ook gezien hun sterke positie in relevante industrieën in Nederland,” aldus CEO Yannick Maltha.

Rabobank ondersteunt innovatieve ondernemingen en ziet het maatschappelijke en economische belang van startups en scale-ups. Speciaal voor deze doelgroep richtte de bank het Startup & Scale-up team op. Fabian Groeneveld en Robbert Lut werken vanuit de regio in het team en lichten toe: "Wij geloven dat de technologie van Dutch Analytics de potentie heeft langere termijn waarde te creëren voor bedrijven. Veel partijen zetten in op data science en AI en hebben moeite die waarde te verzilveren, daar helpt Dutch Analytics bij.”

Data Science

Dutch Analytics, opgericht in december 2016, is snel gegroeid en bestaat nu uit een team van 20 medewerkers. Het idee achter het Xenia platform is ontstaan omdat het zonder diepgaande kennis van cloud technologie en softwareontwikkeling heel moeilijk is data science modellen op betrouwbare wijze werkend te krijgen en mee te laten draaien in een bestaande IT-omgeving. Met als resultaat dat het grootste deel van de modellen nooit in gebruik wordt genomen.
“Uit eigen ervaring weten we dat het ontwikkelen van data-gedreven modellen maar de helft van de oplossing is”, zegt CEO Yannick Maltha. “De andere helft gaat zitten in het ontwikkelen van infrastructuur om modellen operationeel te krijgen, te beheren en vervolgens te kunnen delen. Dat geldt voor zowel geavanceerde modellen zoals machine learning, maar ook code voor statistische modellen en berekeningen. Denk aan een data science team binnen een verzekeraar die fraude wilt bestrijden, of een webshop van een retailer die 24/7 opdrachten moet verwerken om hun klanten zo snel mogelijk te bedienen.”

“Uiteindelijk is ons doel simpel. Er is een groot tekort aan data scientists. Laten we ervoor zorgen dat hun tijd zo goed mogelijk besteed wordt daar waar ze nodig zijn, namelijk data-science.” zegt Yannick Maltha.
Door een product aan te bieden dat dit probleem aanpakt, stelt het bedrijf zowel kleine als grote bedrijven in staat om hun modellen en scripts op een eenvoudige en schaalbare manier in gebruik te nemen en met bestaande systemen te koppelen. “Om te laten zien dat het anders kan hebben we een gratis proefversie van Xenia ontwikkeld. Waarbij individuen en bedrijven binnen een minuut kunnen starten met het operationaliseren van hun data science code, zonder dat daarbij uitgebreide ervaring met cloud technologieën vereist is,” zegt CTO Victor Pereboom.

Terug naar nieuws overzicht