SLTN CEO Eugene Tuijnman over kansen en bedreigingen van innovatie

Er is altijd ruimte voor innovatie

Eugene Tuijnman, CEO SLTN

12-06-2020 | door: Marco van der Hoeven

SLTN CEO Eugene Tuijnman over kansen en bedreigingen van innovatie

Innovatie is een breed en relatief abstract begrip, dat binnen heel veel gebieden gaande is. De huidige coronacrisis voegt daar voor de technologiesector een nieuwe dimensie aan toe. Het zorgt voor nieuwe kansen en ontwikkelingen, maar parallel daaraan ook bedreigingen. We spraken daarover met Eugene Tuijnman, CEO van SLTN.

“Er is altijd ruimte voor innovatie”, zegt Eugene Tuijnman, CEO van SLTN. “Het is als water, het kruipt waar het niet gaan kan. Als je kijkt naar wat er nu in de crisis gebeurt zie je dat we een enorme stap in het werken op afstand hebben gezet. Met name op het gebied van op afstand vergaderen, het gebruik van videoverbindingen en het delen van documenten. Dat is innovatie, met een volledig andere manier van werken die veel meer geaccepteerd wordt dan voorheen.”

Met name videobellen, waar voorheen toch wat reserves over leken te bestaan, wordt nu volledig geaccepteerd. “Door de gedwongen adoptie van deze toepassingen tijdens de coronacrisis ontstaat er een heel nieuwe manier van werken, omdat mensen nu ervaren hoe goed het werkt. Met name natuurlijk wanneer je elkaar kent. Je kunt veel dingen prima op afstand doen, met als bijkomend voordeel dat er minder tijd wordt besteed aan reizen. Dat heeft dan ook nog eens een groen effect, want door verminderde uitstoot profiteert het milieu.”

Explosieve groei van innovatie en bedreigingen

Deze situatie is bovendien het uitgangspunt voor het ontwikkelen van nieuwe toepassingen. “Ik denk persoonlijk dat we nu aan het begin staan van wat later een explosieve groei aan innovatieve toepassingen gaat worden. Inclusief toepassingen die we nu nog niet eens kennen, bijvoorbeeld op het gebied van de synchronisatie van data en apparatuur. Waar je ook bent kun je altijd bij je bestanden, iedereen heeft een smartphone waarop je kunt video-conferencen. Die trend zie ik in de toekomst doorgaan.”

Een belangrijk aandachtspunt hierbij is wel security. “We zien een explosieve groei van fishing-mails. Het gevolg is op termijn een flinke groei van ransomware-aanvallen. Want het kenmerk van ransomware is dat het zich eerst nestelt in systemen, en daarna pas actief wordt. Het mechanisme om dit te activeren zijn vaak fishingmails. Mensen drukken snel op een verkeerd linkje. Zeker nu iedereen thuis werkt. Ik verwacht dat dit nog een lange nasleep zal krijgen.”

Investeren

Hij ziet wel bedrijven, zelfs nog in de reisbranche, die juist nu investeren in security. “Maar dat moet natuurlijk financieel wel haalbaar zijn. Aan de andere kant zijn er bedrijven die vanwege de onzekere situatie juist niet investeren in security. Ik denk dus dat we per saldo uitstel zullen zien van investeringen in technologie, maar dat daarna een stijging volgt omdat online vergaderen ook na het coronavirus zal blijven, en alleen maar zal toenemen.”

Een onderdeel van innovatie dat een forse groei doormaakt is artificial intelligence (AI). De vraag daarnaar ziet Tuijnman onverminderd groeien: “En dan niet abstract in de zin van ‘ik wil AI’, maar een duidelijke vraag naar intelligentie in de systemen. Alle SaaS- en legacy-oplossingen produceren data en organisaties proberen de correlatie tussen al die gegevens te vergroten. Daar is een nieuwe omgeving voor nodig die alle bestaande gegevens zodanig verwerkt dat je relevante nieuwe informatie krijgt.”

“Dat doe je met kunstmatige intelligentie. We zien in het aanbod van de leveranciers een stevige versnelling, de oplossingen worden steeds slimmer. Waar AI eerst iets nieuws was, beperkt beschikbaar en duur, wordt het meer en meer een mainstream-technologie. Dat kan zitten in heel simpele zaken, zoals intelligentie in auto’s die op basis van je routegedrag suggesties doet. Kortom, AI is al heel dichtbij in ons dagelijks leven.”

Privacy

Deze vorm van innovatie heeft wel invloed op de privacy van gebruikers. “Alle sensoren in de auto alleen al verzamelen een grote hoeveelheid gegevens over gebruikers, ook al is dat in theorie geanonimiseerd. Datzelfde geldt voor de smartphone, die ook heel veel zaken van de gebruiker opslaat. Het is volgens de wet wel veilig gemaakt, maar in principe weet een fabrikant alles.”

Leveranciers van software dragen daar een beperkte verantwoordelijkheid voor. “Wij leveren in feite een stuk gereedschap, vergelijk het met een hamer. Wanneer je die voor verkeerde dingen gebruikt is de leverancier daar niet verantwoordelijk voor. Het is aan de klant om de GDPR na te leven. Als wij overigens projecten doen waar data in verwerkt wordt besteden we er natuurlijk wel aandacht aan, al blijft de gebruiker verantwoordelijk. En natuurlijk, als we weten dat er rare dingen gebeuren met gegevens hebben we wel een morele plicht om daar iets mee te doen.”

Datastromen

AI wordt dus steeds vaker gebruikt, en die markt blijft groeien. “Innovatie met AI floreert door de groei van data. Daar komt binnenkort 5G ook nog eens bij, wat voor nog meer datastromen gaat zorgen. Tegelijkertijd wordt de rekenkracht die nodig is voor AI sterker en betaalbaarder. Dat, in combinatie met de steeds intelligentere software, zal het belang en de toepasbaarheid van AI alleen maar doen toenemen.”

De gesprekspartners voor innovatie met wie hij over dergelijke ontwikkelingen spreekt zijn divers. “Nog steeds zijn dat voor een deel IT-mensen, maar voor businesstoepassingen zitten we bij de klant steeds vaker met de business aan tafel. Bij de IT zien we trouwens wel dat de IT-organisatie in toenemende mate een regie-organisatie wordt. Die besteedt de daadwerkelijke IT uit in een outsourcing-model waar de business een steeds grotere stem in heeft.”

Functionaliteit

“Dan praat je niet meer over technologie, maar over functionaliteit. Bijvoorbeeld met winkels die willen weten wie hun klant is, om daar persoonlijke marketing voor op te zetten. De laatste jaren hebben we ons veel beziggehouden met de inhoudelijke techniek. Maar daar gaat het de business niet om, die willen weten wanneer en tegen welke prijs ze krijgen wat ze nodig hebben. Dat hangt nauw samen met het pay per use-model, dat steeds populairder wordt. Je kunt daarmee een innovatief nieuw businessmodel neerzetten. Wanneer je weet wat je wilt kun je snel technologie inzetten, dat is veel eenvoudiger te realiseren dan een aantal jaren geleden.”

Terug naar nieuws overzicht
Cloud