Innovatie begint met een goed fundament

Innovatie begint met een goed fundament

Ronald van Heek, CCO en Mark de Groot, CEO BPSOLUTIONS

11-06-2020 | door: Marco van der Hoeven

Innovatie begint met een goed fundament

Om echt innovatief te zijn dien je ervoor te zorgen dat data voor je gaat werken. Met toepassing van slimme analytics en AI-toepassingen zorgen we ervoor dat organisaties elke dag een beetje slimmer worden. De mission critical IT-systemen dienen echter ook zodanig te zijn ingericht, dat de organisatie kan vertrouwen op de prestaties en de beschikbaarheid van data, zodat deze ingezet kunnen worden om innovatie te ondersteunen. Dat stelt Ronald van Heek, CCO bij BPSOLUTIONS. Hoe helpt BPSOLUTIONS organisaties om slimmer te worden? En wat betekent dat in de praktijk.

Hoewel iedereen het erover eens is dat innovatie te maken heeft met vernieuwing, verschilt de precieze interpretatie van het begrip per persoon en organisatie. Volgens Van Heek is het belangrijk om het onderscheid te maken tussen innovatie en evolutie.
“We zijn gewend geraakt om alles wat steeds een beetje sneller en beter gaat, direct innovatie te noemen. Ik zou dat eerder beschrijven als ‘evolutie’”, vertelt Van Heek. “Bij innovatie denk ik meer aan radicale, revolutionaire innovatie, waarbij je écht anders gebruik gaat maken van data en bijvoorbeeld nieuwe businessmodellen gaat bedenken.”

IT-omgeving en data

Van Heek ziet een solide fundament als belangrijke voorwaarde voor innovatie. “Daarom is een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening dat wij er allereerst voor zorgen dat de IT bij onze klanten altijd ‘up and running’ is. Wij richten de IT-omgeving van de klant in volgens een strategische multicloud strategie en verzorgen ook de implementatie en het beheer via ons monitoring en beheer platform.”
Het slim en goed inrichten en beheren van een IT-omgeving ziet Van Heek dan ook niet als innovatie, maar als evolutie. Als dat goed geregeld is kan er tijd zijn voor innovatie. Ook daar helpt BPSOLUTIONS bij. “Als de basis goed is zorgen we ervoor dat data echt gaat werken voor klanten, we noemen dat Make Data Work. Onze data science specialisten werken dagelijks met onze klanten samen om hen een stukje slimmer te maken en waarde te creëren vanuit data.”

Data in transportmarkt

Hoe data kan werken voor organisaties illustreert Van Heek met een voorbeeld uit de transportmarkt. “We zien in deze branche dat geschatte aankomst (ETA-) voorspellingen heel belangrijk zijn. Dat kennen we allemaal vanuit de auto, waar je navigatiesysteem je vertelt hoe laat je aankomt.”
“Voor de transportmarkt is de ETA heel belangrijk, want het is onderdeel van de core business. Als je niet op tijd levert, kost dat direct geld, omdat je minder ritten op een dag kunt uitvoeren, maar het kan zelfs zijn dat producten minder vers zijn, klanten ontevreden raken, of binnen een prestatiecontract boetes komen.” BPSOLUTIONS helpt inmiddels meerdere organisatie binnen deze branche om de ETA te optimaliseren.
“We zijn met de klant aan de slag gegaan om uit te zoeken welke data er beschikbaar is om de ETA-analyses te verbeteren en daarmee de aankomsttijd nauwkeuriger te berekenen.” Externe data vormt daar een belangrijk onderdeel van. “Naast historische interne data, kan de klant ook nieuwsbronnen gebruiken bij stakingen, drukte op de weg maar ook weersvoorspellingen. Door alle data met elkaar te combineren kom je tot een beter model om nauwkeurigere voorspellingen te doen.”

Wachttijd eerste hulp

Recent heeft BPSOLUTIONS een groot ziekenhuis geholpen met een case op de spoedeisende hulp (SEH). Mark de Groot, CEO van BPSOLUTIONS en al vanaf het begin betrokken bij de innovatieve diensten van het bedrijf op het gebied van data science. “Artsen en verpleegkundigen merkten, dat patiënten het erg vervelend vonden dat ze niet precies wisten wanneer ze aan de beurt zijn, wanneer ze binnenkomen op de SEH. Voor de medewerkers zelf was dit ook niet te voorspellen. Dit leidde weer tot agressie.”
Het data science team van BPSOLUTIONS heeft het ziekenhuis ondersteund om een goede voorspelling te maken voor binnengekomen patiënten van de wachttijd. “Met behulp van historische data hebben we een model ontwikkeld waardoor iedere patiënt die binnenkomt, weet wanneer hij of zij aan de beurt is. Mensen vinden het minder vervelend om te wachten als het in ieder geval duidelijk is hoe laat ze aan de beurt zijn. Daarnaast helpt het model het ziekenhuis om de personeelsplanningen te optimaliseren, patiënt- en medewerker tevredenheid te verhogen en zorgkosten te verlagen. Een fantastisch resultaat.”

Niet weten hoe

Van Heek ziet dat sommige organisaties al heel ver zijn met het gebruik van data. “Denk bijvoorbeeld aan grote banken en andere organisaties die bij de top 100 grootste bedrijven horen.” Juist voor de groep die daarbuiten valt is het lastig, ziet hij. “De iets minder grote organisaties zien wel dat data kansen biedt en hebben vaak al verschillende cases bedacht, maar hebben intern niet de capaciteit om ermee aan de slag te gaan.”
Samenwerking is heel belangrijk als de klant met data en AI gaat werken. “De klant is expert in zijn eigen vakgebied. Management en operatie binnen een bedrijf of instelling, zien vaak zelf waar de mogelijkheden zouden kunnen zitten en hebben hiervoor het voordeel dat ze de eigen organisatie kennen. Wij voegen daar onze specifieke kennis over data science en AI aan toe. Alleen door echt de samenwerking op te zoeken kunnen we tot nieuwe, werkbare oplossingen komen waar de klant concreet voordeel uit haalt. En dat voordeel kan groot zijn en divers. Hier merk je echt dat we innovatie mogelijk maken en onze klanten een stukje slimmer maken.”

Innovatie

BPSOLUTIONS adviseert organisaties die innovatiever willen worden om altijd eerst naar de basis te kijken. “Zorg ervoor dat je werkt met een supersnel, betrouwbaar en veilig IT-platform en laat het goed beheren. Onthoud altijd dat je corebusiness niet IT is, maar wel gebaseerd is op de beschikbaarheid van IT, zodat je data voor je kunt laten werken.”
Pas als je de basis op orde hebt, kun je de voordelen van innovatie gaan benutten. “Hoe kun je snel en data gedreven beslissingen gaan maken? Zoek het dicht bij de kern van je activiteiten, begin met een kleine use case en zet data en AI in om jouw organisatie innovatiever en slimmer te maken.”

Terug naar nieuws overzicht