Wouter Hoeffnagel - 09 juni 2020

Negen kenmerken die CFO's helpen tijdens COVID-19 pandemie

Gartner zet negen kenmerken uiteen die CFO's helpen hun prestaties te verbeteren tijdens de pandemie van COVID-19. Met de acties helpen CFO's hun organisatie de huidige crisisperiode door te komen.

"We staan door COVID-19 voor zwaar weer dat heftiger kan zijn dan in 2008", zegt Samantha Ellison, senior principle advisory voor de Gartner Finance practice. "CFO's en financiële leiders moeten goed kijken naar het gedrag dat na de vorige recessies goed heeft uitgepakt voor CFO's."

1. Meer risico nemen

Onderzoek van Gartner toont aan dat CFO's die efficiënte groei weten te realiseren 1,4 keer vaker vroegtijdig inzetten op transformationele innovaties. Zo deden zij 21% grotere overnames en fusies, terwijl zij twee keer zo snel opnieuw besloten te investeren in research & development. De best presterende bedrijven kiezen ervoor risicovollere investeringen te maken in groeikansen.

2. Bereik bewaken

Het is ook van belang de controle te behouden over de schaling en verborgen kosten van complexiteit. Onderzoek van Gartner toont aan dat CFO's die efficiënte groei realiseren 24% minder producten of diensten aanbieden en van 18% minder industriegroepen lid zijn dan gemiddeld.

3. Financiering voor cruciale strategische initiatieven veiligstellen

CFO's die efficiënte groei realiseren zetten in op belangrijke strategische initiatieven. Zij zorgen dat voldoende extra middelen beschikbaar zijn indien deze initiatieven moeten worden uitgebreid of geïntensiveerd.

4. Obstakels verwijderen

Incentives voor het nemen van de juiste risico's zijn niet afdoende. De best presterende CFO's herevaluëren hun processen en culturele actoren die de bereidheid om slimme keuzes te maken in de weg staan. "Bureaucratie op financiële afdelingen is vaak een goede plek om hiermee te beginnen. Een korte termijn houding en angst om te valen zijn echter ook belangrijke obstakels, evenals capaciteitsproblemen door de verkeerde bezuinigingen", aldus Ellison.

5. Ontwikkel een theorie over uw klanten

De meest effectieve CFO's ontwikkelen hun eigen hypotheses over wat klantwaarde betekent, in plaats van dit onderwerp af te schuiven op marketing of sales. Zij brengen gemiddeld 5% van hun tijd door bij klanten en willen dit percentage verhogen tot 10%.

6. Weet wanneer u uw verlies moet nemen

Een belangrijk onderdeel van het nemen van grotere risico's is weten wanneer u uw verlies moet nemen en investeringen moet afschrijven. CFO's die efficiënte groei realiseren zetten vooraf aan investeringen tijdslijnen uiteen, met voor iedere fase bepaalde exit triggers.

7. Bescherm kosten die concurrentievoordeel ondersteunen

"Vermijd zeker nu kostenbesparingen die werken op afstand bedreigen", zegt Ellison. "CFO's moeten goed opletten niet te besparen op de dingen die hun bedrijf nodig heeft om te herstellen van deze tegenslag: een allesomvattende aanpak voor kostenoptimalisatie zorgt daarvoor."

8. Betrek het volledige bedrijf bij het realiseren van besparingen

Gecentraliseerde campagnes om kostenbesparingen te realiseren kennen hun beperkingen. "De financiële afdeling bereikt niet altijd de frontlinie, de operationele processen waar kansen voor efficiëntiewinst liggen", zegt Ellison. "CFO's die efficiënte groei realiseren zijn creatief met betrekking van de business in het lokaliseren van besparingskansen." Als voorbeeld noemt Ellison en systeem dat bedrijf beloont voor besparingen die zij aandragen, wat een incentive vormt om hier actief aan deel te nemen.

9. Gebruik een combinatie van budgetmodellen

Optimaal presteren teams kijken naar verschillende budgetmodellen om zeker te stellen dat zij middelen op de juiste manier beschikbaar stellen. Zero- en driver-gebaseerde budgetmodellen identificeren de activiteiten die echte waarde voor de business creëren.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024