Innovatie is van IT-collega’s weer helden maken

Innovatie is van IT-collega’s weer helden maken

Sunil Dutt, Director Channel, OEM en Alliances voor Noord-Oost Europa en Rusland CIS bij Nutanix

04-06-2020 | door: Anne van den Berg

Innovatie is van IT-collega’s weer helden maken

Een IT-afdeling die zich vooral bezighoudt met zijn infrastructuur, is een ‘nee’-zegger. Ze kunnen de business dan namelijk niet faciliteren in innovatie. Dat is jammer én onnodig, zo vertelt Sunil Dutt van Nutanix. Daarom: maak van jezelf een held en neem bewust de stap naar automatisering. Vergeet daarbij niet de processen en de mensen. ‘De infrastructuur is slechts het topje van de ijsberg.’

Als we het hebben over innovatie in technologie, dan worden termen genoemd als AI, IoT of Edge Computing. Hoewel fantastische middelen, innovatie draait bovenal om het ‘waarom’ om de resultaten die je met de middelen behaald. En dat ‘waarom’ is eigenlijk altijd terug te brengen naar één overkoepeld doel: het verhogen van het bedrijfsresultaat. Zo betuigt Sunil Dutt, Director Channel, OEM en Alliances voor Noord-Oost Europa en Rusland CIS bij Nutanix.

Zoveel bedrijven, zoveel manieren om het bedrijfsresultaat te verhogen, realiseert Dutt zich ook. Misschien lijkt technologische innovatie niet bij te dragen aan de bottom-line, maar dat doet dat het wel degelijk. Neem de digital workspace, nu hyperrelevant, maar ook voor de lange termijn belangrijk. ‘Als je de talenten van de toekomst wilt binnenhalen en behouden, dan moet de technologische infrastructuur en de cultuur van het bedrijf ze ondersteunen.’

Is dit wel innovatie?

Alleen kan je soms je vraagtekens stellen bij het idee dat sommige mensen hebben bij technologische innovatie, vertelt Dutt. ‘In een gesprek met een klant vertelde hij dat hij altijd het nieuwste van het nieuwste kocht en dat deed hij dan voor de komende drie tot vijf jaar. De budgetten zijn daarop ingesteld en hij koopt alles twee keer voor het geval dat iets uitvalt. Ik zie deze houding bij veel traditionele bedrijven.’

‘Ik vroeg hem: wat is daar innovatief aan? Je hebt geen kristallen bol, dus je weet helemaal niet wat over drie tot vijf jaar innovatief is. En als je voor de komende drie tot vijf jaar technologie koopt, zet je die drie tot vijf jaar vast: je kan geen kant op en loopt dus per definitie achter de feiten aan. Ook de processen kunnen niet veranderen, want de technologie ondersteunt het niet. Je wordt zo enorm gehinderd in je innovatieslagen.’

Het gemak van het public cloudmodel

De klant bekende aan Dutt dat hij inderdaad een weinig innovatieve visie had, als hij het zo bekeek. Dus vroeg hij: wat kan ik doen? ‘Ik refereerde naar het gemak die de public cloud biedt. Dat soort consumptie zou je moeten introduceren in je eigen processen en aanschafpatronen. Dat je dus alleen voor datgene betaalt dat je nodig hebt en dat je over een jaar of sneller kijkt wat dan nodig is. Dan krijg je de meeste waarde voor je geld.’

‘Neem één van onze grotere klanten, een webwinkel. Voorheen kochten ze heel veel technologie om de piek in webverkeer en pintransacties rond Kerst op te kunnen vangen. De rest van het jaar werd het niet gebruikt. Nu maken ze gebruik van de public cloud en consumeren ze in plaats van dat ze hun infrastructuur hebben gekocht. Nu kunnen ze opschalen wanneer nodig en hebben ze minder last van storingen.’

Neem processen en mindset mee

Alleen, zegt Dutt, niet alleen technologie en de wijze van aanschaf daarvan moet veranderen, juist ook processen en mensen moeten meegenomen worden. ‘Ik zie zo vaak bij bedrijven dat ze dat vergeten. Alleen de totale infrastructuur is slechts het topje van de ijsberg. Het grootste gedeelte van innovatie, mensen en processen, zijn onzichtbaar. Daarom helpen wij en onze partners klanten ook om hun processen te verbeteren.’

Nutanix maakt gebruik van een partnerecosysteem om eindklanten te bedienen met technologie, kennis en expertise. ‘Onze partners kennen de klant door en door, weten waar de klant vandaan komt en heen wil. Ze kennen de infrastructuur en geven advies over processen. Dat begeleiden wij vanuit technologie, rapportages en bijvoorbeeld onderzoek van onafhankelijke analisten, zoals Gartner, Forrester en IDC.’

Onszelf blijven disrupten

Om zelf partners te kunnen voorzien van het nieuwste van het nieuwste houdt Nutanix de trends nauwlettend in de gaten, vertelt Dutt. ‘Toen we begonnen werd onze technologie als disruptief geclassificeerd. Nu is het algemeen geaccepteerd, maar we blijven onszelf disrupten. We houden daarom de markttrends goed in de gaten en hebben een customer advisory council om opkomende behoeften van klanten vroeg te detecteren.’

‘We nemen dat zodanig serieus dat inzichten direct worden onderzocht en ontwikkeld door research and development. Soms leidt het tot een acquisitie, bijvoorbeeld van Beam. Daarmee voldoen we aan de vraag om inzicht te krijgen in wie in de organisatie welke public cloud diensten en applicaties gebruiken. We geven ze met Beam weer controle, zonder de eindgebruiker te beperken.’

Shadow-IT afschaffen door ruimte te geven
Wat Nutanix met een dienst Beam nastreeft, is van IT-collega’s weer helden maken, in plaats van mensen die alleen maar ‘nee, dat kan niet’ zeggen. ‘Dat is extreem belangrijk’, aldus Dutt, ‘want anders geef je de ruimte aan shadow-IT met alle veiligheidsrisico’s van dien. Door Beam kunnen we inzicht ontsluiten zonder business te beperken. Je kunt ook kosten terugrekenen naar de teams, zodat budgetten veel scherper besteed kunnen worden.’

De business de ruimte geven is één, maar laat ze ook zien wat er kan. Alleen moet een IT-afdeling daarop wel ingericht zijn, aldus Dutt. ‘De uitdaging waar veel bedrijven tegenaan lopen, is dat ze infrastructuur-centrisch werken. Ze houden de lichten aan en blussen tactisch brandjes. Ons verhaal is: je kunt die zaken allemaal weg-automatiseren, waardoor je je als IT-afdeling kan bezighouden met geld verdienen door de business te faciliteren.’

Edge Computing, het verplaatsen van verwerkingskracht
Een technologische innovatie is bijvoorbeeld edge computing, vertelt Dutt. ‘Het verwerken van informatie hoeft niet altijd in het datacenter, het kan ook lokaal, bijvoorbeeld op scheepswerven, schepen op zee of lokale point-of-sales in winkels.’ Hoewel een mooie term, edge computing is slechts het verplaatsen van verwerkingskracht, vertelt Dutt, maar dat betekent niet dat de business daar geen vruchten van plukt.

Aangezien de innovatie in IT vooral de business dient, is de business ook vaak leidend in innovatieve projecten, vertelt Dutt. ‘Zij weten wat ze nodig hebben om te kunnen groeien en meer omzet binnen te halen. Zij geven de input aan IT, die dat faciliteren. Toch zie je dat de IT-afdeling veel onder druk staat, omdat ze de capaciteit niet hebben om te voldoen aan de vragen van de business. Dan moet je je eigen werkzaamheden dus slimmer maken.’

Neem bewust de beslissing
De eerste stap die een IT-afdeling kan zetten om een echte facilitator van de business te worden? ‘Bewust de beslissing nemen om die stap te zetten. Je aandacht bewust verschuiven van infrastructuur naar applicaties. Het lijkt simpel, maar dat is een echte mindshift. We blijven gewoontedieren, dus als klanten van hun gewoonten willen afstappen, dan zullen ze weerstand voelen. Gelukkig kunnen wij en onze partners daarbij helpen.’

 

Terug naar nieuws overzicht