Smartphoneverkopen met ruim twintig procent gedaald in eerste kwartaal

03-06-2020 | door: Wouter Hoeffnagel

Smartphoneverkopen met ruim twintig procent gedaald in eerste kwartaal

De wereldwijde verkoop van smartphones aan eindgebruikers is in het eerste kwartaal van 2020 met 20,2% gedaald. De daling is vooral toe te schrijven aan de onzekerheid door de pandemie van het coronavirus, waardoor consumenten aankopen van niet-essentiële producten uitstellen.

Dit blijkt uit cijfers van Gartner. "De pandemie van het coronavirus zorgt dat de wereldwijde smartphonemarkt zijn grootste krimp ooit meemaakt", zegt Anshul Gupta, senior research analyst bij Gartner. "Het merendeel van de leidende Chinese fabrikanten en Apple zijn zwaar getroffen door de tijdelijke sluiting van hun fabrieken in China en de teruglopende consumentenuitgave door de wereldwijde lockdowns."

Xiaomi als enige gegroeid

De vijf grootste smartphonefabrikanten ter wereld zagen hun verkoopcijfers allen dalen in het eerste kwartaal van 2020. Xiaomi is een uitzondering. Sterke verkoopcijfers van de Redmi apparaten van het bedrijf en een aggressieve focus op het online kwartaal zorgt ervoor dat Xiaomi beter presteert dan verwacht. 

smartphone-verkopen-gartner-Q1-2020.png

Samsung ziet verkoop teruglopen

Samsung zag zijn smartphoneverkopen met 22,7% dalen in Q1, maar blijft desondanks marktleider met een marktaandeel van 18,5%. Samsung bouwt meer voorraad op in het kanaal in voorbereiding van de lancering van nieuwe smartphone. Het inefficiënte online kanaal van het bedrijf in combinatie met lockdowns leidt echter tot teruglopende verkoopcijfers. Dankzij de beperkte aanwezigheid van het bedrijf in China en het feit dat veel productiefaciliteiten van Samsung buiten China zijn gevestigd beperkt de impact.

Huawei presteert het slechts van de top 5 fabrikanten in Q1. De verkoop van smartphones is met 27,3% gedaald tot 42,5 miljoen stuks. Huawei blijft de op één na grootste speler met een marktaandeel van 14,2%.

Impact op Apple beperkt

Apple is minder afhankelijk van China dan Huawei, Oppo of Vivo. Desondanks is het bedrijf getroffen door problemen in de leveringsketen en sluitingen van winkels. De impact is echter beperkt in verhouding met andere fabrikanten. De verkoop van de iPhone daalde met 8,2% tot 41 miljoen stuks in Q1.

Oppo zag zijn verkoop met 19,1% dalen, wat vooral te danken is aan problemen met het fysiek leveren van smartphones. Om zijn marktaandeel te vergroten noemt Gartner het dan ook van belang dat Oppo zijn online kanaal versterkt.

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Mobility