Redactie - 29 mei 2020

MobileIron gaat de strijd met het wachtwoord aan

MobileIron gaat de strijd met het wachtwoord aan image

Wachtwoorden behoren tot het verleden, als het aan MobileIron ligt. Het bedrijf gelooft in Zero Sign-On. De specialist in UEM helpt bedrijven met hun mobiele strategie en richt zich daarbij steeds meer op de component security.

Het werkterrein van MobileIron is de laatste jaren steeds groter geworden. Waar het begon met Mobile Device Management (MDM), evolueerde dit met de markt naar Enterprise Mobility Management (EMM) en Unified Endpoint Management (UEM). “UEM is belangrijk als basis, maar in onze oplossingen zijn we een stuk breder geworden”, zegt Nickey Ikelaar (Channel Manager). “Waar we ons initieel bezighielden met het beveiligen van mobiele devices gebaseerd op iOS en Android, zijn hier nu macOS en Windows 10 devices bijgekomen. Daarnaast bieden we oplossingen voor het veilig en gebruiksvriendelijk toegang verlenen tot clouddiensten vanaf deze devices en een geïntegreerde Mobile Threat Defence-oplossing voor extra security tegen bijvoorbeeld mobile phishing”, vult Albert Oostindie (Enterprise Account Executive) aan.

Het verbreden van het werkterrein ging MobileIron de afgelopen jaren goed af. Het in 2007 opgerichte Amerikaanse bedrijf werd vorig jaar wederom als leider genoemd in het Gartner-kwadrant voor Unified Endpoint Management Tools. De financiële cijfers laten nog altijd een prima groei zien. In mei dit jaar kwam er ook nog een belangrijke overname bij: die van incapptic Connect. Dat is een specialist in mobile automation app release software. Het bedrijf stroomlijnt de release van bedrijfsapps en levert organisaties veel tijdwinst en kostenbesparing op. “De overname is een mooie stap om klanten nog beter te kunnen ontzorgen. Vooral voor enterprises die veel zakelijke apps gebruiken werkt het enorm tijdbesparend”, geeft Oostindie aan.  

Bijna elke sector
De markt van eindgebruikers die MobileIron via zijn partners bedient, wordt steeds breder. Ikelaar: “Vroeger waren dat met name kenniswerkers, nu zijn we zichtbaar in bijna elke sector. Van de zakelijke markt, de overheid en de zorg, waar steeds meer tablets gebruikt worden, tot magazijnen waar ze nu vaak scanners gebaseerd op Android OS gebruiken. We kunnen steeds meer organisaties helpen het bedrijfsproces te digitaliseren op een gebruiksvriendelijke en veilige manier.”

Oostindie en Ikelaar zien de rol van MobileIron richting die klanten steeds meer adviserend worden. Oostindie: “Wij nemen klanten bij de hand om de overstap te maken naar een manier van werken en applicaties die passen bij een moderne werkplekstrategie . Klanten maken steeds meer gebruik van mobiele devices. Daar hoort ook een andere benadering bij als het gaat om het beveiligen en beheren dan wat iedereen gewend is op laptop en desktop. Daar helpen wij ze graag bij.”
Voor Oostindie was die brede adviesrol en het direct kunnen helpen bij problemen die eindgebruikers ervaren zelfs een doorslaggevende reden om afgelopen november de overstap naar MobileIron te maken. “Oplossingen leveren is maar een klein deel van wat wij doen. We helpen bedrijven met hun gehele mobiele strategie en kunnen dat device-onafhankelijk en OS-onafhankelijk doen. Van het managen van mobiele devices tot aan het wegnemen van wachtwoorden en het beschermen tegen onbekende dreigingen.”

Noodzaak
Juist nu organisaties hun werknemers door de coronacrisis noodgedwongen veel thuis laten werken, is de noodzaak van een goede mobiele strategie groot. Ikelaar: “Aan het begin van de coronacrisis lag de prioriteit van bedrijven bij het beschikbaar stellen van mogelijkheden om mobiel te werken. Nu zie je dat er meer wordt nagedacht over de beveiliging daarvan.” MobileIron kwam bedrijven daarbij tegemoet met een speciale aanbieding en bruikbare content. Oostindie: “Wij hebben gratis licenties beschikbaar gesteld aan klanten en prospects en ondersteuning geboden met webinars en documentatie voor het inrichten van een veilige remote werkplek. Zo willen we problemen voor hen helpen voorkomen. Want ook hackers zitten in deze periode niet stil. Integendeel zelfs.”

Oostindie en Ikelaar zien dat bedrijven hun mobiele strategie langzaam maar zeker beter op orde krijgen. Ikelaar: “Toen ik hier ruim zes jaar geleden begon, wisten veel bedrijven niet wat MDM was. En als dat wel zo was, zagen ze het meer als een soort ‘nice to have’. Nu wordt het steeds meer gezien als noodzakelijk. Bedrijven beseffen dat security verder gaat dan alleen de vier muren van hun kantoor. Die bewustwording komt langzaam op gang.” Maar er is ook nog wel een weg te gaan, geeft Oostindie aan. “Bedrijven weten dat ze iets met hun desktops en laptops moeten doen, maar devices zoals smartphones, ruggedized devices en single purpose devices worden toch nog vaak vergeten. Ik kom nog steeds grote multinationals tegen die geen oplossing hebben om hun mobiele devices te beheren. Daarnaast hebben bedrijven vaak niet goed in beeld hoeveel mobiele devices er in hun organisatie worden ingezet en waarvoor ze worden gebruikt. Ook kennen ze de gevaren van mobiele dreigingen vaak niet goed genoeg.”

Geen wachtwoorden
MobileIron doet meer dan alleen UEM. Het gaat ook de strijd aan met het wachtwoord. Oostindie: “Authenticatie en autorisatie is heel belangrijk voor ons. Een onderdeel daarvan is onze Zero Sign-On-oplossing.” Wachtwoorden worden daarbij overbodig, vertelt hij, en dat is een goede zaak. “Wachtwoorden zijn bij organisaties nog altijd het grootste risico voor beveiligingsproblemen. We zien ze bij bedrijven nog steeds op Post-its staan, of op een pagina achterin een notitieblokje. De mobiele telefoon zal steeds vaker een verlengstuk van onze identiteit worden en daarmee wachtwoorden gaan vervangen, zoals dit ook in de consumentenmarkt al het geval is voor bijvoorbeeld applicaties van banken. Een vingerafdruk of gezichtsherkenning zorgen dan voor de extra beveiliging.”
Als het om authenticatie en autorisatie gaat lopen bedrijven vaak een stapje achter, vindt hij. “Ze zijn al heel blij met Single Sign-On en Multi-Factor Authentication, maar het tijdperk van ‘geen wachtwoorden’ is geen toekomstmuziek, maar nu al mogelijk.”

Tip voor bedrijven
Voor CEO’s, maar zeker ook voor CIO’s is het van groot belang om na te denken over de mobiele strategie, concludeert Oostindie. Ten eerste vanwege het security-aspect. “We proberen de CIO of de CISO vaak duidelijk te maken dat ze alles qua security wel dicht kunnen timmeren, maar dat dat weinig zin heeft als de achterdeur, in de vorm van mobiele devices, wagenwijd openstaat.”

“Daarnaast is een mobiele strategie belangrijk om werknemers aan je te binden”, vervolgt hij. “Veel jonge mensen willen een vrije keuze in het mobiele device waarmee ze werken. Dat soort motieven, maar ook de totale gebruikservaring van de eindgebruiker, worden nog wel eens vergeten. Mijn tip voor bedrijven is dan ook om echt te kijken naar wat eindgebruikers nodig hebben en hoe je hen daarin op een veilige manier kunt faciliteren. Die behoeftes gaan verder dan de grenzen van de traditionele fysieke werkplek.”