Redactie - 29 mei 2020

Axians ontwikkelt in samenwerking met Giarte en KPN een XLA NTA

Axians ontwikkelt in samenwerking met Giarte en KPN een XLA NTA. Dit meldt Edwin Kanis, Director Marketing & Innovation, bij Axians.

Kanis: "De ICT-functie is een belangrijk onderdeel van organisaties geworden. Deze afdeling heeft zich het afgelopen decennium van hoofdzakelijk faciliterend opgericht tot een onmisbaar onderdeel van de bedrijfsprocessen en staat in het hart van organisaties en samenwerkingen. Daarnaast bepaalt ICT steeds meer hoe medewerkers en afdelingen binnen organisaties met hun klanten interacteren, de manier waarop het werk wordt uitgevoerd en adviseren zij de business over digitale innovatie en transformatie. In samenwerking met Giarte en KPN heeft Axians nu een XLA NTA 8038 ontwikkeld waarin de minimale eisen voor het gebruik en de implementatie van de XLA-methode zijn vastgelegd."  

Beleving en impact 

XLA is de geregistreerde merknaam van een product dat wordt geleverd door Giarte, de grondlegger van het XLA gedachtegoed. "Een XLA methode is een manier om afspraken te maken tussen ICT en de klantorganisaties. Bij een XLA krijgen klantbeleving en zakelijke impact voorrang boven technische prestaties. Er ontstaat een betere samenwerking tussen de ICT-functie en de organisatie als geheel, door concrete afspraken te maken over wat de betrokkenen willen en door dit te meten en te rapporteren. De XLA-methode zorgt ervoor dat een XLA tot stand kan komen en kan worden uitgevoerd. Omdat dit geen op zichzelf staande methode is moet deze geïntegreerd zijn in de bestaande service en project-governance, management en uitvoering", aldus Kanis.

NTA 8038 (Nederlands Technische Afspraak) biedt een minimale verzameling aan eisen voor het gebruik van de XLA methode. Deze eisen kunnen organisaties gebruiken bij het aanschaffen, inrichten of vervangen van ICT. Dit kan zowel binnen de organisatie als bij aanbestedingen. Daarnaast biedt de NTA een basis voor auditing en certificering met betrekking tot de mate waarin de XLA methode wordt beheerst en in praktijk gebracht.  

Belangrijke stap 

Kanis vervolgt: "Het XLA gedachtegoed sluit volledig aan bij de missie van Axians; samen met haar klanten het leven van mensen verbeteren. Van bewoners in steden en van consumenten op zoek naar een betere koopervaring, van docenten en studenten die inspirerende resultaten behalen en patiënten die een steeds betere zorg verwachten. We houden actief de industrie draaiende, werken continu aan wereldwijde mobiliteit en zorgen ervoor dat mensen goed met elkaar kunnen communiceren. Kortom; het gaat ons om de impact die wij hebben op het leven van mensen, door het inspirerende werk dat wij voor onze klanten verrichten. Daarbij gaat XLA om anders denken én durven doen. De normstelling is een belangrijke stap naar wereldwijde standaardisatie en verdere adoptie van XLA. Door middel van de NTA wordt concreet gemaakt hoe XLA als methode kan worden toegepast aan de hand van een framework dat bestaat uit waarden, elementen en succesfactoren. Tijdens onze live stream vertellen we je hier graag meer over, hieronder lees je hoe je daaraan kunt deelnemen. " 

Publicatie & presentatie(s) 

Sinds 28 mei 2020 heeft het NEN deze normalisatie gepubliceerd met een NTA(8038). De NTA is beschikbaar via www.nen.nl/xla.

Op 11 juni gaat Axians samen met Giarte en KPN in gesprek over het belang van XLA en de totstandkoming van de NTA 8038. Aanmelden kan hier  

Op 23 juni gaat Axians live online met XLA! "Via een live stream vertellen we je alles over de totstandkoming van deze XLA NTA en vooral ook wat dit voor jouw organisatie kan betekenen", aldus Kanis.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Fujitsu BW DIL vierkant week 9 tm 12-2024
Fujitsu BW en BN liggend DIL week 9 tm 12-2024