Wouter Hoeffnagel - 29 mei 2020

NEN publiceert NTA 8038 over Xperience Level Agreement

NEN publiceert NTA 8038 over Xperience Level Agreement image

NEN publiceert vandaag de eerste Nederlands Technische Afspraak (NTA) over Xperience Level Agreement. NTA 8038 beschrijft de eisen voor de 'Xperience Level Agreement' (XLA)-methode voor ICT bij organisaties. NTA 8038 is vrij beschikbaar.

NTA 8038 (voluit ‘Xperience Level Agreement (XLA*) - Minimale eisen voor het gebruik en implementatie van de XLA-methode’) is bedoeld voor organisaties die beter willen samenwerken met hun ICT-afdeling en/ of hun ICT-leverancier. Bij de XLA-methode staat de klantbeleving centraal. De XLA-methode kijkt verder dan de SLA's (Service Level Agreements): klantbeleving en zakelijke impact krijgen voorrang boven de technische prestaties. Het bedrijfssucces hangt tenslotte ook af van de manier waarop ICT door de rest van de organisatie wordt ingezet.

Betrokken partijen

NTA 8038 is door Giarte, Axians, KPN en NEN ontwikkeld. De NTA is interessant voor zowel partijen die ICT uitbesteden als voor ICT-leveranciers die hun dienstverlening beter willen afstemmen op de klant.

Op 11 juni 2020 organiseert NEN samen met Giarte, Axians en KPN een webinar ‘NTA voor XLA: de klantbeleving centraal bij ICT’. Tijdens dit online event wordt u in één uur bijgepraat over NTA 8038 en de XLA-methode. Aanmelden kan hier.