Groei verkoop van monitoren stijgt met dubbele cijfers
De verkoop van monitoren via West-Europese (WE) distributeurs groeide met een record van 35 procent groei op jaarbasis in maart 2020, wat bijdraagt aan een algemene stijging van + 18 procent voor het eerste kwartaal, volgens de laatste gegevens gepubliceerd door onderzoeksbureau CONTEXT. In Nederland steeg de vraag met 83 procent.
De verkoop van monitoren, met name aan zakelijke klanten, zou in de eerste helft van 2020 groeien, maar niet op de schaal die in het eerste kwartaal te zien was. In de tweede helft van februari, nadat veel fabrieken in China waren gesloten, begonnen distributeurs meer bestellingen te zien terwijl hun klanten zich voorbereidden op toekomstige producttekorten.
Totdat de lockdown in de meeste Europese landen in maart door het coronavirus ertoe leidde dat veel werknemers vanuit hun eigen huis gingen werken.
"Deze transitie resulteerde in een enorme vraag naar desktopmonitors, pc's en computeraccessoires", zegt Dominika Koncewicz, Senior Analyst for Displays bij CONTEXT. “Schoolsluitingen droegen ook bij aan de groei van de consumentenverkopen, aangezien veel ouders vonden dat ze apparatuur moesten delen met kinderen die plotseling thuisonderwijs kregen. Bovendien is er, ondanks de economische onrust die door het virus wordt veroorzaakt, nog steeds veel vraag naar monitors uit de publieke sector voor bijvoorbeeld ziekenhuizen en overheidsdiensten. Deze toegenomen behoefte aan display-apparatuur leidde ertoe dat de verkoop van zowel zakelijke als consumentgerichte modellen in het eerste kwartaal met + 18 procent op jaarbasis groeide.“
De grootste verandering in de vraag vond plaats in week 12, met name in het VK en Duitsland, waar de omzet in maart groeide met respectievelijk + 66 en 48 procent op jaarbasis. Ondertussen zagen de distributeurs in Frankrijk en Italië, waarvan de verkoop in de tweede helft van februari was gestegen, de vraag in maart vertragen, wat resulteerde in respectieve jaarlijkse dalingen van -15 en 21 procent voor die maand. De verkoop in Spanje bleef echter groeien met een groei van bijna 30 procent in zowel februari als maart. Met beperkte consumentenbewegingen en winkels die gesloten zijn door lockdowns, hebben veel industrieën, waaronder IT, een stijging van de online verkoop gezien. De totale verkoop van monitoren aan e-tail nam sneller toe dan die aan andere kanalen, en de groei voor het kwartaal als geheel bedroeg 33 procent.
"Hoewel veel bedrijven en particulieren de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in hun digitale mogelijkheden en hardware, heeft de huidige crisis hen ervan bewust gemaakt dat er nu dringend betere oplossingen nodig zijn, waardoor de vraag naar krachtigere apparaten die ook maak werken op afstand mogelijk ”, voegde Dominika toe.
De vraag in het eerste kwartaal was echter zo onverwacht en sterk dat veel Europese distributeurs met zeer lage voorraadniveaus achterbleven.
“Gecombineerd met de onderbreking van de aanvoer die de meeste leveranciers in meer of mindere mate heeft getroffen, kan dit de komende weken leiden tot zwakkere verkopen en mogelijk een impact hebben op de verkopen in mei. Als de vraag van zowel de particuliere als de openbare sector echter groot blijft en het aanbod een normaal niveau bereikt, zouden we tegen het einde van het tweede kwartaal een herstel moeten zien, dat doorgaat tot het derde kwartaal ”, voegde ze eraan toe.
Jaar-op-jaar groei maart 2020 per land:
Verenigd Koningkrijk
66%
Duitsland
48%
Rusland
-1%
Spanje
28%
Frankrijk
-15%
Nederland
83%
Italië
-21%
Polen
-8%
Zwitserland
68%
Zweden
27%
Tsjechische Republiek
54%
Oostenrijk
34%
Ierland
172%
Denemarken
25%
België
12%
Portugal
20%
Finland
19%
Noorwegen
15%
Litouwen
10%
Letland
81%
Estland
31%
Slowakije
-49%