Artificial Controlled Technology is de winnaar van de Techport Challenge

Boy Blonk, Edwin Bijl, Rudy van Reijswoud en Han van Blanken

04-05-2020 | door: Redactie

Artificial Controlled Technology is de winnaar van de Techport Challenge

Artificial Controlled Technology (ACT) is de winnaar van de Techport Challenge. De Techport Challenge is onderdeel van GO!-NH Accelerator. ACT past kunstmatige intelligente en zelflerende software toe die de status bijhoudt van (aan slijtage onderhevige) apparatuur, voorspellingen kan doen op uitval en actie kan ondernemen voor zelf onderhoud en preventief onderhoud aan technische apparatuur in een breed vlak. Hierbij wordt gefocust op maritieme en windmolenindustrie.

Han van Blanken is een van aandeelhouders van de start-up: “Ik kwam met één van de jongens in contact omdat hij een nieuwe koffiemachine bij ons neer wilde zetten. Hij vertelde dat de koffiemachine software heeft waarmee hij zichzelf kan onderhouden. Iets dat in de maritieme wereld, waarin ik werkzaam ben, enorm veel mogelijkheden kan bieden. Deze kans heb ik gegrepen. Ik heb er nog een aantal mensen bijgehaald en ons nieuwe bedrijf was een feit. Het idee is in november 2019 ontstaan en inmiddels staat er een bedrijf met vier aandeelhouders. We proberen nu subsidies binnen te halen en dan willen we zo snel mogelijk een proefopstelling maken.”

Het systeem is een combinatie van hardware en software met een algoritme. Han: “Het is een slimme combinatie waardoor je veel brandstof kan bespraken en daardoor ook emissie. Daarnaast controleert het systeem ook aan boord wat er nodeloos bij staat en waar je dus kan besparen. Je krijgt bijvoorbeeld een bericht dat op een bepaalde plek een lamp de hele dag brand. Dit gaat met apps en met een dashboard. Hierdoor kan de rederij ook meteen meekijken.”

Met het winnen van de Techport Challenge heeft het bedrijf toegang tot een groot netwerk. “We zijn geadopteerd in een breed en professioneel netwerk van GO!NH en Techport. Hierdoor hebben we een vliegende start kunnen maken en hebben we daarna enorm kunnen versnellen. We hebben nu ook contacten met de windmolenindustrie. Het kost natuurlijk veel tijd en geld om een windmolen te onderhouden. Door ons systeem in een windmolen te installeren krijg je tijdig een melding mocht er iets vervangen moeten worden. Hierdoor kan je op het juiste moment de juiste mensen op een melding afsturen”.

De nieuwe manier van onderhouden betekent ook wat voor het onderwijs. Han: “Het huidige onderwijssysteem heeft dit soort technieken nog niet in het onderwijsaanbod zitten. We verwachten van mensen die nu op school zitten dat ze slim zijn, maar bieden nog niet het onderwijs van de toekomst aan. Daarom zijn wij nu ook aan het kijken naar het integreren van de nieuwe technieken in een opleiding. We krijgen alle vier enorm veel energie van de ontwikkelingen die we nu doormaken. Het is ook mooi dat het bijna niets kost omdat het zichzelf direct terugverdiend. De maritieme sector is niet meegenomen in de klimaatdoelstellingen van Parijs. Op deze manier kunnen wij wel enorme impact hebben op het besparen van brandstof en dus emissies en daardoor leveren wij een positieve bijdrage aan de klimaatdoelstellingen.”

Foto vlnr: Boy Blonk, Edwin Bijl, Rudy van Reijswoud en Han van Blanken

Terug naar nieuws overzicht