13% minder smartphones verkocht in Q1 2020

03-05-2020 | door: Wouter Hoeffnagel

13% minder smartphones verkocht in Q1 2020

De smartphonemarkt is hard getroffen door het coronavirus. De verkoop van smartphones is in het eerste kwartaal van 2020 met 13% teruggelopen tot 272 miljoen stuks.

Dit blijkt uit cijfers van Canalys. Canalys stelt dat de smartphonemarkt begin 2020 gezond was na twee kwartalen van groei. "De vraag naar nieuwe apparaten is echter ingezakt", aldus Ben Stantor, senior analist bij Canalys. "In februari - toen het coronavirus zich centreerde in China - waren vendoren vooral bezorgd over het vermogen voldoende smartphones te bouwen om aan de wereldwijde vraag te doen. In maart in de situatie omgekeerd. De productie van smartphones is hersteld, maar nu de halve wereld in lockdown is zakt de vraag in. Slechte bedrijfsresultaten, overtollig personeel en tijdelijk verlof zorgen voor zorgen en onzekerheid. Smartphones zijn nog steeds een levensbehoefte voor de meeste mensen, en de beschikbaarheid van apparaten via online kanalen stelt gebruikers in staat hun kapotte of verloren smartphone te vervangen. Veel klanten die een nieuwe smartphone zouden hebben aangeschaft als luxeproduct stellen deze aankoop echter uit."

Samsung blijft marktleider

Samsung behoudt zijn leidende positie in de markt, maar verscheepte met 60 miljoen exemplaren 17% minder smartphones. Huawei verscheepte 49 miljoen exemplaren, wat eveneens 17% lager is. Apple verscheepte met 37 miljoen stuks 8% minder smartphones.

Er zijn echter ook stijgers. Zo ziet Xiaomi zijn verkoopcijfers van 9% stijgen; het bedrijf verscheepte 30,2 miljoen smartphones in Q1. Ook Vivo doet het goed. Het bedrijf verscheepte 24,2 miljoen exemplaren, 3% meer dan in Q1 2019.

canalys-smartphones-Q1-2020.png

"De impact op het smartphonekanaal is immens", aldus Vincent Thielke, analist bij Canalys. "Omni-channel retailers in regio's met strenge lockdowns zoals Europa doen hun best hun offline winkelvoorraad naar online distributiekanalen te verschuiven. Dit is echter kostbaar en hun capaciteit wat betreft opslagruimte, transport en levering is niet op peil voor een volledige overstap naar online. Dit beperkt op de korte termijn ook de vraag naar nieuwe apparaten richting vendoren en distributeurs. In deze regio's hebben e-commercekanalen de komende weken een duidelijk voordeel."

Stanton verwacht dat niet alle bedrijven in de smartphonesector het zonder overheidssteun redden. Dat geldt vooral voor fysieke winkels. De analist adviseert smartphonebedrijven hun strategieën aan te passen om de impact te mitigeren. Cashflow is de komende maanden van kritiek belang. Indien bedrijven hun uitgaven aan producten, marketing en nieuwe strategische initiatieven echter teveel terugdringen, lopen zij het risico hierdoor flexibiliteit te verliezen. Dit kan tot verlies van marktaandeel leiden zodra de markt herstelt, waarschuwt Stanton.

canalys-smartphones-q1-2020-2.png

Terug naar nieuws overzicht