Redactie - 30 april 2020

MSP focust zich nu op omzetgroei, financiën en aanpassing van diensten

MSP focust zich nu op omzetgroei, financiën en aanpassing van diensten image

MSP's hebben nu te maken met drie grote uitdagingen. Dat zijn omzetgroei, klantfinanciën en het aanpassen van diensten aan de behoeften van de klant. Dit blijkt uit een onderzoek van MSP leverancier Datto, een bedrijfscontinuïteits- en disaster recovery provider. De resultaten van deze enquête werden vergeleken met het Datto State of the MSP Report 2019, dat in mei vorig jaar werd gepubliceerd, om te zien wat er is veranderd voor MSP's sinds het begin van de coronavirus pandemie.

Datto meldt in een blog: Na het opzetten van remote access en work-from-home-oplossingen voor hun klanten in de eerste paar weken van de pandemie, beginnen MSP's nieuwe uitdagingen aan te gaan en nieuwe kansen te zien ontstaan, volgens ons laatste onderzoek.

In de beginfase van de pandemie speelden MSP's een cruciale rol door het MKB te voorzien van de IT-infrastructuur om hun bedrijf draaiende te houden. Nu die fase grotendeels is voltooid, kijken MSP's vooruit naar hoe de komende maanden zich waarschijnlijk zullen ontwikkelen.

MSP's noemden bedrijfsgroei, financiële uitdagingen en aanpassing aan de behoeften van klanten als de belangrijkste uitdagingen die ze verwachten te verwachten door de pandemie.

Voorafgaand aan de uitbraak verwachtten MSP's wereldwijd dat hun inkomsten gemiddeld met ongeveer 20% per jaar zouden toenemen. Die prognoses zijn voor de rest van 2020 naar beneden bijgesteld met 11%. MSP's verwachten nog steeds groei, maar de verkoop ziet er heel anders uit dan aan het begin van het jaar. MSP's kunnen bijvoorbeeld niet persoonlijk met potentiële klanten omgaan vanwege sociale afstandsregels, en veel bedrijven hebben nieuwe uitgaven bevroren. Bovendien liepen sommige projecten vertraging op vanwege veranderende prioriteiten en sociale afstand, terwijl andere, zoals nieuwe client-pc-implementaties en cloudmigraties, zijn versneld.

Het financiële plaatje van MSP's - gedreven door dat van hun klanten - is een ander belangrijk aandachtspunt. MSP's merkten op dat zakelijke en financiële instabiliteit onder hun klanten waarschijnlijk downstream-effecten zullen hebben voor hun eigen bedrijf, zoals druk op inkomsten, cashflow en vorderingen. MSP's die sterk verticaal waren in getroffen sectoren zoals horeca en detailhandel, voelen al de impact, waarbij klanten om prijsverlagingen vragen, het personeelsbestand verminderen of volledig sluiten. MSP's met een gediversifieerd klantenbestand kunnen deze uitdagingen bij sommige klanten tegenkomen, maar verwachten deze verliezen gedeeltelijk te compenseren met uitgavenstijgingen van andere klanten. MSP's merken op dat overheidssteun, indien toegepast op de juiste plaatsen, enige verlichting kan bieden.

Ten slotte heeft de verschuiving naar werken op afstand nieuwe tools en nieuwe beveiligingskwetsbaarheden vereist. MSP's melden dat ze vaker buiten kantooruren bellen, omdat klanten minder vaak standaard kantooruren werken omdat ze de werk- en privéverantwoordelijkheden in evenwicht houden. "Het is een uitdaging om meer externe werknemers te ondersteunen, vooral in organisaties die niet zijn overgestapt op cloud-first-oplossingen", aldus een MSP.

Nieuwe kansen

MSP's merken op dat de crisis nieuwe kansen biedt om waarde te bieden aan hun klanten en hen te ondersteunen bij het herstel. Nu de eerste reeks work-from-home-setups is voltooid, zien MSP's verbetering van die oplossingen voor externe toegang, beveiliging en cloudmigraties als de beste kansen tot 2020. VoIP, bedrijfscontinuïteit, Azure-migraties, hardwareverkoop en oplossingen voor bedrijfsbestendigheid zijn zal naar verwachting ook inkomsten genereren.

Er was al veel vraag naar cloud- en beveiligingsoplossingen, maar MSP's zien dat dit alleen maar versnelt tijdens de pandemie. Een extern personeelsbestand opent nieuwe beveiligingsproblemen voor het MKB en cloudmigraties bieden de mogelijkheid om de samenwerking en bedrijfsbestendigheid van een gedistribueerd personeelsbestand te verbeteren.

"De klanten die we naar meer robuuste cloudgebaseerde oplossingen pushten, hebben het eindelijk begrepen", aldus een MSP. “Sommige projecten op de achtergrond werden 's nachts een prioriteit. Ik verwacht dat er meer van dat soort implementaties zullen plaatsvinden. ”

Andere MSP's zijn het daarmee eens. "Het helpt ons om veiligheid centraal te stellen - en het de aandacht te geven die het verdient - vanuit het perspectief van een klant."

Hoewel MSP's bezorgd zijn dat de zaken uiteindelijk zullen vertragen, zien ze ook een kans om hun interne processen en systemen te verbeteren. Dit zal naar verwachting een sterkere basis vormen voor groei wanneer de normale bedrijfsvoering wordt hervat. MSP's met een sterke balans en cashflow verwachten zowel nieuw talent als nieuwe klanten te werven, voornamelijk als gevolg van kleinere of leveraged MSP's die failliet gaan of SLA's missen.

Net toen ze tussenbeide kwamen om hun klanten in staat te stellen snel over te schakelen naar thuis-van-huisopstellingen, verwachten MSP's dat ze hun klanten waarde en ondersteuning bieden in elke fase van de pandemie. "Ik bouw relaties op met bestaande klanten en bied ondersteuning op elke mogelijke manier: informatie delen, met klanten praten en oplossingen bieden voor hun problemen en zorgen", aldus een MSP.

Op langere termijn zien MSP's een voortzetting en versnelling van de trends die al voor de pandemie bestonden: toenemende cloudmigraties en een focus op beveiliging. MSP's verwachten ook dat MKB-bedrijven hun afhankelijkheid van hun IT-provider en noodherstelplannen beter zullen waarderen. “Ik denk dat onze beheerde klanten het gevoel hebben dat ze van grote waarde voor ons zijn. Zolang ze kunnen blijven bestaan, denk ik dat we onze relatie nog meer zullen versterken dan het nu is. ”

De enquête werd uitgevoerd door Datto op 1 april en omvatte MSP's uit Noord-Amerika, Europa en ANZ.