Redactie - 21 april 2020

Nederlands netwerk goed bestand tegen toename internetcapaciteit in tijden van corona

Nederlands netwerk goed bestand tegen toename internetcapaciteit in tijden van corona image

De huidige ‘intelligente lockdown’ vraagt veel van iedereen, maar er zijn gelukkig ook redenen voor optimisme: onze technologie houdt zich goed, nieuwe creatieve initiatieven zoals ‘Support Your Locals’ worden opgestart en de bereidheid om elkaar te helpen is groot.

Nu we met elkaar de uitdaging aangaan om onze samenleving te beschermen tegen een virus, is er prettig nieuws: thuiswerken gaat ons goed af. Dit is de eerste internationale crisis waarin we ons kunnen terugtrekken in onze huizen zonder contact te verliezen. Dankzij digitale technologie blijken de zaken voor een groot deel van de bedrijven gewoon door te gaan.

Door het massale thuiswerken wordt het netwerk voor het eerst echt op de proef gesteld, en we kunnen gerust zeggen dat we die test uitstekend doorstaan. De druk op het datanetwerk neemt fors toe, maar zelfs met iedereen thuis achter de tv en de spelcomputer, en een groot deel van de Nederlandse beroepsbevolking in vergadering via videoconferencing, blijven de netwerken prima in de lucht.

De Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX) constateert een groei van 17% in het netwerkverkeer via dat platform sinds 10 maart (van zo’n 49 naar 57 Petabyte aan data per dag), en binnen de zakelijke netwerken van GTT zien we zelfs 20% tot 30% meer verkeer. Maar we kunnen het probleemloos aan. Sterker nog: zelfs als de vraag nog zou toenemen, komt in geen geval de netwerkcapaciteit in gevaar.

Aanpassingen

Nederland heeft, net als Scandinavië, gelukkig een uitstekend netwerk liggen. In Duitsland lopen nog veel koperverbindingen, waardoor hier en daar krapte ontstaat, maar in zuidelijk Europa zijn de uitdagingen duidelijk groter. De lockdown in die regio’s helpt daarbij ook niet: fysieke maatregelen om de capaciteit te vergroten, kunnen we daar op dit moment eenvoudigweg niet nemen. Dat zien we in Nederland hooguit als een bedrijf zijn kantoren principieel gesloten houdt en geen technici wil toelaten.

Voor alle zekerheid hebben wij proactieve checks bij al onze klanten gedaan om te zien of ze over voldoende netwerkcapaciteit beschikken; sommige klanten kunnen de switch probleemloos maken, omdat ze bijvoorbeeld toch al remote working oplossingen in gebruik hadden, maar anderen kunnen nog wel wat hulp gebruiken. Als je van 25% thuiswerkers naar 100% thuiswerkers gaat, vergt dat soms enige aanpassing. Gelukkig hebben we ruim voldoende capaciteit om waar nodig ondersteuning te bieden. Ons kantoorpersoneel werkt thuis en onze technici werken in A- en B teams, waardoor wij binnen ons eigen netwerk altijd binnen een halve dag voor extra capaciteit kunnen zorgen.

Schouders eronder

De solidariteit is groot. Ik ben trots op onze klanten, die er alle begrip voor tonen dat we op dit moment voorrang geven aan bedrijven die onze hulp direct nodig hebben. Ik ben trots op onze mensen, die ervoor zorgen dat iedereen zijn werk kan blijven doen. Maar ik ben ook trots op onze branche: telecom is een vitale sector, en zo wordt dat nu ook echt gevoeld. Zonder telecom is virtueel met elkaar communiceren en thuiswerken namelijk niet mogelijk. Er is daarom veel contact en veel bereidheid om te helpen als we elkaar nodig hebben.

Dat blijkt ook doordat we de tijd nemen om ook buiten onze business te helpen als dat kan. We merken bijvoorbeeld dat thuiswerken in onze branche relatief normaal is, maar dat andere organisaties er soms nog aan moeten wennen. Een van onze klanten wilde een boardmeeting via videoconferencing vanuit huis organiseren, alleen was Microsoft Teams nog niet geïnstalleerd en hadden ze dit nog niet eerder gedaan. Daar willen we dan vanuit eigen ervaring graag bij helpen.

Wat mij tenslotte opvalt, is ook hoe dit moment gebruikt wordt. Afhankelijk van de situatie waarin een organisatie zich bevindt, kiest het er bijvoorbeeld voor om zich iets terug te trekken en te wachten tot de crisis voorbij is. Andere bedrijven gebruiken juist dit moment om na te denken over de toekomst. Als een bedrijf bijvoorbeeld in de retail zit, en al hun winkels gesloten zijn, dan verbeteren ze nu hun online shopping of gebruiken ze deze gelegenheid om hun winkels te upgraden. Ingrijpende verbouwingen en bijvoorbeeld de aanleg van extra netwerkcapaciteit voor digitale oplossingen op de koopvloer, kunnen namelijk zomaar een deel van je omzet kosten als het tijdens reguliere winkeltijden moet gebeuren.

Tips voor videoconferencing

  • Neem de tijd om ook informeel met elkaar te spreken. Duik niet meteen de zaken in, maar heb even aandacht voor elkaar.
  • Denk na over je kleding, je verlichting en je achtergrond, voordat je de videochat opent.
  • Let op achtergrondgeluid – het helpt de vergadering enorm als je de muteknop effectief leert gebruiken.
  • Praat niet door elkaar, maar laat elkaar uitspreken (dat maakt videovergaderen vaak vele malen efficiënter dan gewoon vergaderen).

Door: Mark de Haan (foto) is Senior Vice President Benelux bij GTT