TomTom omzet daalt flink door coronacrisis

16-04-2020 | door: Redactie

TomTom omzet daalt flink door coronacrisis

De coronacrisis heeft in het eerste kwartaal een groot gat geslagen in de resultaten van TomTom. De Nederlandse navigatiedienstverlener zag de omzet met bijna een kwart dalen tot 131 miljoen euro. De verkopen aan consumenten kelderden zelfs met 40 procent.

Wereldwijd liggen veel autofabrieken stil, en daarmee stokt ook de verkoop van ingebouwde navigatiesystemen, software en digitale kaarten. De consumentenomzet lijdt onder de vele winkelsluitingen in verband met de coronacrisis. Bovendien wordt er veel minder met de auto gereden doordat veel mensen thuiswerken.

TomTom is door de omzetdreun diep in de rode cijfers gedoken. Onder de streep kwam het bedrijf bijna 63 miljoen euro tekort, waar het een jaar eerder nog een winst boekte van 3,3 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat was 5,4 miljoen euro negatief, tegen een plus van 19 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2019.

TomTom zette eerder al een streep door de financiële prognoses voor heel 2020 en kondigde aan even geen dividend te betalen. Door de sterke, schuldenvrije balans staat het bedrijf er volgens topman Goddijn wel goed genoeg voor om 'koers te houden' in deze onzekere tijden. 

In samenwerking met Datanews

Terug naar nieuws overzicht