Awingu en ilionx helpen klanten aan werkplek die klaar is voor de toekomst

Marc Maas, ilionx

Awingu en ilionx helpen klanten aan werkplek die klaar is voor de toekomst

Marc Maas

03-04-2020 | door: Johan van Leeuwen

Awingu en ilionx helpen klanten aan werkplek die klaar is voor de toekomst

ilionx, een dienstverlener met 1000 medewerkers en vestigingen in het hele land, biedt klanten een innovatieve digitale werkplek. Met leverancier Awingu heeft het daarvoor de ideale samenwerkingspartner gevonden, zo blijkt duidelijk uit de woorden van Marc Maas van ilionx.

ilionx is actief in veel verschillende verticals. De dienstverlener werkt voor grote bedrijven als KLM, KPN, ABN Amro en ASML, maar ook voor organisaties met minder dan honderd werkplekken. De dienstverlener heeft vier werkterreinen: zelf applicaties ontwikkelen, bedrijven ondersteunen met Business Analytics en met Digital Experience en bovendien Infrastructure Services. Marc Maas is de manager van de businessunit Infrastructure Services binnen de vestiging Maastricht.

Onder Infrastructure Services vallen onder andere werkplekmanagement, datacenterdienstverlening en netwerk- en securitydiensten. Dat wordt gedaan in de vorm van detachering, consulting, projecten en beheer. “De naam van de businessunit klinkt traditioneel, maar wij houden ons juist bezig met vooruitstrevende en innovatieve oplossingen. We waren bijvoorbeeld al heel vroeg met de dienstverlening rond Azure”, geeft Maas aan.

Centrale werkplek
ilionx vestiging Maastricht heeft een concept dat NextGen Workspace heet en daarvoor werkt het nauw samen met Awingu, leverancier van een hoog aangeschreven Unified Workplace-oplossing. “Drie jaar geleden zijn we met elkaar in contact gekomen”, vertelt Maas. “We waren op zoek naar een oplossing voor de centrale werkplek. In sectoren als de zorg en de overheid heeft zo’n centrale werkplek vanwege security heel vaak de voorkeur. We geloven als bedrijf in de kracht van de public cloud en daar past Awingu heel goed bij. Het deployen van Awingu in een public cloud-omgeving is namelijk extreem eenvoudig: met een paar drukken op de knop heb je het staan. Daarin is Awingu onderscheidend. Andere oplossingen zijn bewerkelijker en onderaan de streep ook gewoon een stuk duurder.”

Voor ilionx is het beheer en de configuratie van Awingu erg simpel. “Het biedt ook veel flexibiliteit. Want wat je er als basis onder zet maakt nauwelijks uit. Je kunt met RDS (Remote Desktop Services, red.) werken, met VDI (Virtual Desktop Infrastructure, red.), of met applicatie-streaming. De werkplek is met Awingu gewoon vanuit de browser te benaderen. Dat is ook nog eens heel stabiel en robuust. We hebben in de jaren dat we samenwerken nog nooit problemen ervaren.”

VerSaaSen
De eenvoud van de oplossing van Awingu wordt door veel gebruikers gewaardeerd, en de klanten van ilionx vormen daarop geen uitzondering, geeft Maas aan. “Vergeleken met traditionele centrale werkplekomgevingen is Awingu echt een verademing. Het maakt het voor klanten ook heel makkelijk om met vernieuwde apparatuur te werken. We hebben bijvoorbeeld klanten die hun werkplek op basis van het Chrome OS hebben ingericht, met Chromebooks en Chromeboxen. Juist dan is Awingu heel geschikt omdat je enkel een HTML5 compliant browser nodig hebt.”

“Je kunt applicaties die je om wat voor reden dan ook niet op de werkplek van de medewerker wilt hebben staan toch gewoon op een heel eenvoudige manier beschikbaar stellen”, geeft Maas aan. Hij gebruikt een voorbeeld. “In de zorg zie je heel vaak dat een EPD (elektronisch patiëntendossier, red.) geen goede web front-end heeft. Op basis van Awingu kun je zo’n applicatie verSaaSen en in de webbrowser beschikbaar maken. Dat is eigenlijk gewoon geniaal. Dat kun je met een losse applicatie doen, maar ook met de gehele werkplek. Door applicaties te kunnen verSaaSen wordt het ook veel makkelijker om altijd en overal vanaf elke plek veilig te kunnen werken.”

Maas verduidelijkt dat Awingu veel meer is dan een web front-end van een RDS. “Als dat zo was, zou het weinig toevoegen. Maar de toevoegde waarde zit onder andere in de additionele functionaliteiten die via de portal beschikbaar gesteld worden. Een mooi voorbeeld daarvan is het off-loaden van Teams videochat naar de lokale werkplek. Ook zijn er erg veel ingebouwde securityfeatures die je heel makkelijk kunt activeren, zoals bijvoorbeeld multi-factor authentication.”

Klanten die een centrale werkplek willen, hebben vooraf vaak een voorkeur voor een van de traditionele leveranciers, ervaart Maas. “Maar wij geven dan aan dat het beter en voordeliger kan met Awingu. En door de eenvoud waarmee Awingu overal mee kan integreren is er echt sprake van één werkplekervaring. Dat bevalt klanten uiteindelijk heel goed.”

Next Gen IT
Het moge duidelijk zijn, Maas is heel enthousiast over de samenwerking. Hoe tevreden hij ook is over de oplossing van Awingu, uiteraard voegt zijn bedrijf daar zelf nog elementen aan toe. Automation en selfservice, met name. “Daardoor kun je als klant heel eenvoudig de NextGen Workspace op basis van Awingu beschikbaar maken voor een nieuwe medewerker.”

ilionx Maastricht spreekt over Next Gen IT als het om het eigen dienstenportfolio van Infrastructure Services gaat. Het helpt klanten richting de toekomst, onder meer door te voldoen aan de groeiende vraag naar thuiswerken die al zichtbaar was en die door de huidige coronapandemie wordt versterkt. “We willen echt vooroplopen in de technologie die we aanbieden”, geeft Maas aan. “Daar past Awingu gewoon perfect bij. Hiermee zijn gebruikers klaar voor de toekomst.”

Door: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht